• NinaCamilla

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Lillan: Jag har definitivt mer symptom nu än i tidigare ÄD. Jag fick dock 3 st Hcg-sprutor vid insättning som ger vissa symptom. Symptomen borde försvinna i 8 dagar. Jag känner att det hugger i nere mage, äter salt och söt hela tiden, ingenting smakar som det ska och kissnödig på nätterna. Jag hoppas på att det är ev graviditet och inte sprutan som sprattlar.

Callimero: Jag bor i Sthlm och gärna tar jag tips om bra BM om/när det behövs Man vill inte riskera något om man kommer så pass långt med 3 blastocystor.

• NinaCamilla

Barnojag: Vi var i kö till Landstinget ang.ÄD men valde Finland i första hand men öppna donatorer. Vi fick första 3 betalat av FK och behövde inte vänta - tiden var knapp innan jag skulle fylla 40 år. Efter flera misslyckade försök i Finland med dålig skörd och otur med donatorer, bestämde vi oss vad är viktig för oss - det är att få ett barn och bra vård som resulterar ett barn. Då bestämde vi att åka till Grekland och göra ÄD där.

Javisst, första valet var en öppen donator men i efterhand spelar det inte så stor roll. Som någon här på trådarna skrev: ÄD är nästan som man lånar en kopp socker från en granne, men det behövs både jag och min sambo att baka kakan. 

• NinaCamilla

Jag är så rädd att göra grav.test. Jag har gjort så många att jag spyr på hela grejen och vill helst slippa det. Jag kunde testa idag , 12 dagar efter ET med blastisar men väntar tills lördagen att jag kan gråta hemma om det inte blir något. Samtidigt har jag symptom och andra sidan icke-symptom, vet inte vad är medicin och vad är inbildning eller vad är på riktig. Hatar att ruva! Förlåt min inlägg men vill bara skrika på jobbet just nu....

• NinaCamilla

Tackar alla! Jag trodde att jag va den enda som inte ville testa skönt att höra att det finns flera som tycker att ruvartiden är mardröm. 1,5 dag to go...

• NinaCamilla

Redan: Är det inte för tidigt än så länge men vi försöker hålla hoppet uppe eller hur? Fick du blastocysta, då borde det vara dag 12 väl?

Lillan: Oij frusen kan vara bra tecken

Jag mår illa på morgonen och måste äta frukost innan jag åker till jobbet. Jag har aldrig gjort det förut utan måste vänta 2 timmar innan jag kan äta nått. Andra sidan kan det vara prednisolon och/eller östrogen också som ökar apetiten. Jag har mensliknanden molnvärk fr o m igår vilket är inte bra tecken. Tidigare försök har jag haft detsamma innan TD och då har jag fått minus. Men illamående är ett bra tecken. 1 day to go....

• NinaCamilla

Villsågarna och Jenkis: Hoppas att ni kommer till magiska gränser över 12 veckor. Jag har testat positivt idag och det är någon eller några som gro där inne. Jag hade 2 tester men clearblue ville inte så att jag får nog göra proceduren imorn igen. Jag tror inte mina ögon! Har aldrig sett någon annan streck än kontrollstreck. Hoppas på att det fortsätter mot vecka 12....

• NinaCamilla

Frk Röd: Jag vet exakt vad du menar med att vänta behandling men skönt att du får hjälp och när ni påbörjar processen, går det snabbt. Ta hand om dig!

• NinaCamilla

Redan: Jätte tråkig men avvakta fortfarande. Jenkis: Hoppas att du hittar någon som kan göra VUL. Vet ni hur man räknar veckor vid ÄD? Om allting går bra, göra jag VUL i vecka 7 privat men vet inte när är det. Om jag räknar 5 dgr blasto plus 14 till testdagen från ET, får jag vecka 5. Är det korrekt?

• NinaCamilla

Pyret77: I Finland kostar ÄD 7400 EUR men det finns en chans att få pengarna tillbaka från FK om man fyller Socialstyrelsens krav (inte för gammal, lämplighetsintyg, finns ÄD-kö i Sverige etc.). Ovan på priset ingår ej frysning av embryos eller blodprover. Kötiden varierar mellan 6-9 månader. På hösten finns flera som donerar. Kliniken är sommanstängd från midsommar till augusti. 

Vi gjorde ÄD sist i Grekland som kostade 5000 EUR och frysning av embryos 1000 EUR. På priset ingår ej blodprover, mediciner etc. Donatorn är anonym enligt grekisk lag och därför får man ej något från FK heller. De har dock en viss garanti för antal ägg som donatorn ger. Öppet alla dagar i veckan men har 2 veckors semester i augusti.

Hur det går Redan? Kram

Jenkis: Hoppas att VUL går nu bra och du slipper att oroa dig.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014