Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
Irma: Grattis och du ger hopp för oss andra att det kan gå!
Irma: Grattis och du ger hopp för oss andra att det kan gå!
Frk Röd: Vi har gjort ett avbruten IVF utan återföring. Jag va svår stimulerad och ha lågt amh-värde. Vi har gjort 3 ET och 1 FET i Finland men ingen plus hittills. Jag pratade med Serum och de var övertygad att jag måste operera mig inför nästa försök och så gjordes det i oktober. Tydligen hade jag en kraftig skiljevägg i livmoder och flera myom som har hindrat fästningen. De gjorde vid operation en snitt i livmoder att fästningen blur lättare. Vi har inte heller haft tur med embryos. Inget fel på mannen men donatorers ägg har varit för få eller dålig kvalité. Vi har 2 st embryos i Finland men vill göra fräsch försök i Grekland. Serum har lovat att vi får minst 8 ägg och de har en extra donator för back-up. De tar en donator som är under 25 för att få bästa äggen. Det känns att äntligen får vi hjälp någonstans. Inga garantier finns men det känns mycket lovande än tidigare. Kolla om du får prednisolon också. Jag känner att all hjälp som är möjligt är välkommen just nu. Det är så liten tid av sitt liv som man äter mediciner.
Jag har ätit nu 25 dagars stark antibiotika kur eftersom jag testade positivt på bakterier i livmoder. Testet gjordes i Grekland. Enligt läkaren där är det svårt att bli av med det men antibiotika ges nästan som regel inför ivf/ÄD i Grekland. Det ska påbörjas i god tid och båda ska äta antibiotika.
Intralipid är en näringslösning som kan hjälpa mot överaktiv immunförsvaret. Jag har problem med sköldkörtel och endometrios och då tyckte kliniken att jag ska ta det. Jag tar det som en dropp en vecka innan insättning och om det blir plus, ska jag ta det i vecka 7. Du kan rådfråga kliniken om du ska ta några extra tester. För mitt fall gjordes extra tester eftersom vi har gjort så många försök och ingen lycka.
Frk Röd: Jaga har fått både innan och efter ET prednisolon. Nuvarande klinik vill att jag påbörjar det tidigare och ökar några dagar vid insättning. Jag vet inte hur mycket än men det brukar vara 10 mg i början och öka till 20 mg. Jag har problem men gyn här. Gärna inboxa en gyn i Sthlm som gör UL för ÄD. Helst någon som inte kostar 2000 spänn.
Helisa: Grattis och njut av nu tiden även om det finns risker men ett tickande hjärta... Så härligt! Lycka till.
Frk Röd: vi väntar på svar från kliniken när de har en donator till oss. Hoppningsvis i slutet av jan eller i feb. Jag har endo och är nedreglerad i 4 mån och jag hoppas på att jag inte behöver ta en spruta till. Jag vill att de ska ringa nu
Fråga till alla i tråden: Har någon hög blodtryck? Vilka mediciner har ni fått inför ÄD försök. Jag har ätit en månad nu men läste att de kan ge fosterskador och vill inte fortsätta med nuvarande mediciner. Min läkare var inte så kunnig med äd och blodtryck.
Redan47: Jag fick blodtrycksmedicin från VC som ska inte användas vid ev graviditet. Jag har haft hög blodtryck länge och fick Celebrex från kliniken i Gtekland. Det verkar vara anti-inflamatorisk. Jag ska börja mediciner på onsdag prednidolon celebrex och folic acid.
Tackar för tipset allihopa! Tackar för tråden att jag kan diskutera med er! Min historia är följande: låg amh-värdet och 1 avbryten IVF-försök år 2010. ÄD 3 ET och 1 FET utan plus på stickan mellan år 2010-2013. Stödmediciner trombyl och prednisolon och clexane 1 spruta efter insättning har inte hjälpt.
Jag har svår endometrios och sköldkörtel och då tyckte läkaren i Grekland att sätta på Celexbrex till mig samt baby-asperin och fragmin-sprutor. Jag började läsa om Celexbrex via FASS och blev lite skraj. Jag fick svar från både från ÄD-kliniken att jag ska fortsätta med blodtrycksmediciner men att de måste vara rätta mediciner. Efter diskussion med VC läkaren fick jag piller som kan man äta vid ev graviditet. Jag måste nog fråga om celebrex en gång till. Kanske har jag fått dessa pga. flera misslyckade försök tidigare och autoimmunologiska besvär. De är så mån att vi skulle lyckas nu.