drömmare skrev 2014-05-17 21:46:52 följande:
Hon har aldrig trivts i förskolemiljö och ibland har det känts som ren misshandel att lämna henne där, under lång tid satt hon i ett hörn med ryggen emot de andra och lekte med plastdjur. Hennes utbrott (dagligen) är ju "normala" för oss men vi har börjat inse att de är extrema för normala familjer
![smile4.gif](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile4.gif)
... Och visst är man matt... Och så oerhört begränsad. Hur upplevde ni att få själva diagnosen? Jag både vill och vill inte att utredningen ska bekräfta min oro...
Nu har jag ingen erfarenhet av flickor, då jag bara har en son; men det du säger med förskolemiljön kan jag relatera till.
När jag själv tänker tillbaka så var min son straxt över året när det var dags att skola in honom på dagis & redan så tidigt kände jag att "han inte var som andra" (han har Apserger & ADD).
För min del var det inte 'akut' att han skulle skolas in, så jag avstod just då och sökte mig till dagmamma istället.
Det funkade kanon för min son, då det var få barn, lugn hemma-miljö osv istället - och vi hade världens bästa dagmamma kan jag säga.
Det var kanske både bra & dåligt. Bra såtillvida att han trivdes bra, inga utbrott etc - samtidigt som det kanske resulterade i att hans svårigheter "flög under radarn" så att säga.
Jag kan ju säga att redan så tidigt, alltså mellan 1½-2 års ålder hade jag (om än omedvetet) börjat anpassa vårat liv efter hans svårigheter.
Det jag tänkte (lite långt blev det...), är att om det finns möjlighet & kanske underlättar för er, så kanske det är ett alternativ med dagmamma (nu håller dom ju tyvärr på att försvinna på många håll), eller om det finns något dagis / förskola med lite mindre grupper?
Det löser naturligtvis inte övriga problematiken osv, men stora grupper kan ju ibland vara väldigt jobbigt för dom här barnen (tror jag gäller både pojkar & flickor).