• Guldtrollsmamman

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

Jag undrar om det finns några Föräldrar till barn med Aspergers här som vill utbyta tankar och erfarenheter? Om hur man får skolan och vardagen att fungera så bra som möjligt? Som kan ge stöd när man känner sig helt uppgiven av trötthet och omvärldens oförstående. Någon som också funderar på hur den älskade ungen ska klara sig i framtiden?

• Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
  • Blixa
    Missy40 skrev 2014-05-22 11:46:34 följande:
    Sådär har det varit med alla sonens friditdsaktiviteter. Han har gått från båg-skytte till luftgevärsskytte till scouterna etc etc och allt varar i ungefär 1 termin, sen är det ointressant.

Jag får inte heller ut min son mycket, men med rätt motivation kan det funka (helt beroende på dagsformen) men det är kanske nån gång i veckan annars är det dataspel, chattande och sånt som gäller.

Min son var jättemycket inne på minecraft förut och gjorde precis som övriga, att han Skypade med sina kompisar och hade det som sin enda kontakt utanför skolan.

Det går väldigt mycket i perioder. Vissa perioder kan han skypa och spela varenda dag i en 1-2 veckor, sen är det tvärtyst i kanske en månad innan det kör igång igen, så det varierar otroligt mycket.
    Dock måste jag säga att det är otroligt skönt att Skype finns och att man faktiskt HÖR att han pratar med kompisar och skrattar & har roligt. 
    Jo, håller med! Det är stor skillnad på att spela datorspel själv och att spela med andra!
  • Blixa

Hjälp! Sonen har fått remiss för blodprov och det känns helt omöjligt att genomföra! Några smarta tips?

• Missy40
    Blixa skrev 2014-05-27 10:08:22 följande:
    Hjälp! Sonen har fått remiss för blodprov och det känns helt omöjligt att genomföra! Några smarta tips?
    Min son, på 14 år, har alltid haft ett rent helvete med blodprov ända sen han var bebis.
    Han har jättesvåra vener att hitta och dom fick tidigare kalla ner personal från prematuren för att hitta och lyckas ta i armvecket på honom.
    Vanligtvis har dom fått sticka både 2 och 3 gånger innan dom lyckats, vilket knappast hjälpt honom....

Numera känner hans läkare till hur svårt det är (både att han ÄR bevisat svår att få blod av men också pga hans aspie-diagnos) så numera får han alltid en remiss upp till dagmottagningen och får lustgas. 
    Överflödigt att säga att han numera (pga lustgasen) tycker det är en ren fröjd att ta blodprov..haha =)

Innan han fick testa med lustgas fick han fortfarande remiss till dagmottagningen, men fick ta en 'hutt' med lugnande medel och det funkade också, men då lustgasen numera funkar så har dom nöjt sig med det.

Kolla om ni har möjlighet att få prova det, ifall det brukar vara problem vid provtagning.
    Med min son försöker dom ta så mycket prover som går med bara 'stick i fingret', men sen finns det ju större prover som behövs ta i armvecket då dom behöver mer blod så att säga.
  • Blixa
    Missy40 skrev 2014-05-27 11:05:09 följande:
    Min son, på 14 år, har alltid haft ett rent helvete med blodprov ända sen han var bebis.
    Han har jättesvåra vener att hitta och dom fick tidigare kalla ner personal från prematuren för att hitta och lyckas ta i armvecket på honom.
    Vanligtvis har dom fått sticka både 2 och 3 gånger innan dom lyckats, vilket knappast hjälpt honom....

Numera känner hans läkare till hur svårt det är (både att han ÄR bevisat svår att få blod av men också pga hans aspie-diagnos) så numera får han alltid en remiss upp till dagmottagningen och får lustgas. 
    Överflödigt att säga att han numera (pga lustgasen) tycker det är en ren fröjd att ta blodprov..haha =)

Innan han fick testa med lustgas fick han fortfarande remiss till dagmottagningen, men fick ta en 'hutt' med lugnande medel och det funkade också, men då lustgasen numera funkar så har dom nöjt sig med det.

Kolla om ni har möjlighet att få prova det, ifall det brukar vara problem vid provtagning.
    Med min son försöker dom ta så mycket prover som går med bara 'stick i fingret', men sen finns det ju större prover som behövs ta i armvecket då dom behöver mer blod så att säga.
    Tack för tipset! Lustgas är ju gött! ;)

• pippi4

Hej! mycket bra info i denna tråden  
    jag har tre barn med diagnos i autismspectrum. En pojke på 10 och två flickor på 8 år.
    Alla barnen går i vanlig skola och fixar det jättebra, men fritids går inte alls...
    På hemmafronten är det stora orkanstormar med min ena flicka som är fruktansvärt utåtagerande...
    svårt att gå i affärer trots att jag fått bilder av hab och schema att ge henne.
    hON BITS och misshandlar mig varannan dag...  Speciellt om det ställs krav på henne som att borsta tänderna eller gå till skolan. ångestrelaterat jag vet, men jag är ensamstående med fyra barn så det är väldigt jobbigt att ha extra tålamod ibland...
    Någon som har erfarenhet av risperdal?

• Missy40
    Blixa skrev 2014-05-27 11:08:00 följande:
    Tack för tipset! Lustgas är ju gött! ;)

Haha precis som sonen tycker! =)  Själv minns jag det bara från förlossningen och tyckte det var vedervärdigt, men det har verkligen varit kanon i samband med hans provtagningar.
    Definitivt värt att höra om ni har möjlighet att få prova.
  • Meria

Vad gäller fritid så är det svårt med vår son också. Vi har en studsmatta som han tycker om att vara i. så han kommer ut iaf. Men sporter, grupper osv har vi provat (gympa, judo, fotboll) men det är en gång under protest och inget mer... 

Så ja.. det är svårt. 

Sen som eng-lärare tycker jag spel och skype är toppen. Märker jag tydligt på elever som har svårt i olika ämnen med brillierar på just eng. För de snappat upp det via spel. Så det är inte enbart av ondo. Sen ser jag det sociala i det också, när de spelar online med andra. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Blixa
    Meria skrev 2014-05-27 20:06:21 följande:

Sen som eng-lärare tycker jag spel och skype är toppen. Märker jag tydligt på elever som har svårt i olika ämnen med brillierar på just eng. För de snappat upp det via spel. Så det är inte enbart av ondo. Sen ser jag det sociala i det också, när de spelar online med andra. 

Precis! :)
  • myface

Tonårsföräldrar!

Finns någon här som också har tonåring?
    Vi brottas verkligen med både tonår, skolgång och hans egna grubblerier gällande diagnosen. 
    Hur har ni andra det? Hur förhålller sig era barn till själva diagnosen inom AST?

Vi går lite på knäna nu och det skulle vara skönt höra lite andras tankar och erfarenheter.
    Min son har Asperger och GAD (oro). Det är mycket hemligt för omgivningen med diagnoserna samtidigt som jag märker att han tänker väldigt mycket på det och förstås tycker det är jobbigt.

Det är ju sommarlov snart och det innebär förstås att tyngden gällande skolan lättar - MEN, det är också en tid med många lediga dagar och väldigt lite struktur, då han blir så mycket ensam. Dator och spel kommer få ännu större utrymmer - jag bävar…. Vissa dagar, om han är själv hemma, tar han sig t ex inte mat - hur gör man? Hur gör ni?

Jag har ju gjort detta flera år förstås - men egentligen blir det här det första sommarlovet då vi har mera koll på hans funktionshinder - vi fick ju diagnosen för snart ett år sedan - så vi har lärt mycket under senaste året….

Förstås vet jag att det inte finns några svar och riktlinjer - men detta med sommarlov är säkerligen en stor fråga för många - speciellt vi med lite äldre barn, då fritids inte finns. Skulle vara fint få höra lite från er andra!

Kram

Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter