• Guldtrollsmamman

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

Jag undrar om det finns några Föräldrar till barn med Aspergers här som vill utbyta tankar och erfarenheter? Om hur man får skolan och vardagen att fungera så bra som möjligt? Som kan ge stöd när man känner sig helt uppgiven av trötthet och omvärldens oförstående. Någon som också funderar på hur den älskade ungen ska klara sig i framtiden?

• Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
  • Mia70Mia

Jag har skapat denna nya blogg som en del av mitt nya liv. Jag är en kvinna/tjej som vet vad jag vill och strävar efter att få det. Jag kämpar varje dag varje timme för mina barn och för andras rättigheter. Jag försöker vara fördomsfri, men ingen människa är helt fördomsfri. 

Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Allt du gör kommer trefaldt igen!

Jag är en mamma som inte är som alla andra mammor. Jag följer min egna väg och kan man inte respektera det så håll dig undan. Jag älskar djur men katter och hundar ligger mig varmast om hjärtat. Sen så betyder min familj ALLT för mig så ni vet *S*

• Mia70Mia
    http://miamiamia.bloggplatsen.se/

Visa presentation

Jag har skapat denna nya blogg som en del av mitt nya liv. Jag är en kvinna/tjej som vet vad jag vill och strävar efter att få det. Jag kämpar varje dag varje timme för mina barn och för andras rättigheter. Jag försöker vara fördomsfri, men ingen människa är helt fördomsfri. 

Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Allt du gör kommer trefaldt igen!

Jag är en mamma som inte är som alla andra mammor. Jag följer min egna väg och kan man inte respektera det så håll dig undan. Jag älskar djur men katter och hundar ligger mig varmast om hjärtat. Sen så betyder min familj ALLT för mig så ni vet *S*

• myface

Hej 

Är det något liv i tråden?
    Nu har skolor börjat igen och livet och förhoppningsvis rutiner ska komma igång igen. Då kanske tråden kommer till liv igen...

Sommaren, den fantastiska har varit lång och säkert bjudit på både vila och extra utmaningar - när man är tillsammans så länge i familjen?.

Kämpar just nu för att komma in i rutiner - både vad gäller mat, skola, datoranvändning mm.

Kram på er!

• jagvetefan

Hej alla!
    Undrar om jag får hänga på i den här tråden. Vår son utreds just nu för (utåtagerande) ADHD eller Aspergers.
    Han är 7år och började 1:a klass för 2 veckor sedan. Vi började utreda honom i januari då han haft ett jobbigt halvår i fsk-klass med många utbrott. Sen tyckte BUP att vi skulle ta en paus över sommaren och se hur det gick ca en månad in i 1:a klass... Redan 2:a dagen ballade han ur...
    Han är jätteduktig! Räknar mattetal på 2 röda sekunder och han imponerar på lärarna med att kunna så många fina ord och dess betydelse men det är när han inte klarar något som han exploderar. Bla... det finns tillfällen då det bara behöver gå lite fel så resulterar det i utbrott.
    Mellan utbrotten är han världens goaste kille! Hjärta

Hans utbrott började redan när han var yngre men man har hela tiden trott att det är trots, hör till åldern osv men nu har det eskalerat. Mycket pga att det är större press på honom nu. Han vill gärna göra saker på sitt sätt och när han vill! Flört Inte så lätt i skolan alla gånger...

I torsdags var vi på BUP för att göra lite tester. Det funkade inte alls. Efter 10 min kom han ut, arg som ett bi, och vägrade fortsätta! Sen fick vi lirkat in honom igen men även den gången slutade det i ilska och frustration. Bra att psykologen fick se ett utbrott live men synd att inte testet blev helt utfört... Det hade behövts för att ställa diagnos så nu vet jag inte riktigt vad som händer...

Själv har jag fått stressymptom och högt blodtryck efter att under allt för lång tid oroat mig för hur han ska klara dagen.
    Nu har det gått så långt att han inte vill gå till skolan så varje morgon är en strid. Jobbigt när det bara gått två veckor in i terminen...

Nu ska jag läsa igenom tråden ordentligt och se om det finns några likasinnade.

Ha en bra dag!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • jagvetefan
    Fatheya skrev 2013-10-10 09:49:05 följande:

Japp, min son älskar det. Nästan lika mycket som han älskar lego.

Även här! Minecraft och lego är stora intressen. Och klossar! Speciella klossar i skolan som han sitter men när han tycker det blir för stökigt.

Han går tyvärr i en väldigt stökig klass och det underlättar inte för honom precis, han blir stressad av för mycket ljud.
  • jagvetefan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-11 12:21:52 följande:

En enkel fråga om det motoriska som vissa med AS har problem med. Kan era barn med AS cykla och simma?

Nu svarar jag på väldigt gamla inlägg känner jag... Flört Vår son kan inte cykla utan stödhjul men har inget större intresse av att lära sig heller... Tyvärr... Simma kan han inte heller.
  • myface
    jagvetefan skrev 2014-09-01 11:15:07 följande:

Hej alla!
    Undrar om jag får hänga på i den här tråden. Vår son utreds just nu för (utåtagerande) ADHD eller Aspergers.
    Han är 7år och började 1:a klass för 2 veckor sedan. Vi började utreda honom i januari då han haft ett jobbigt halvår i fsk-klass med många utbrott. Sen tyckte BUP att vi skulle ta en paus över sommaren och se hur det gick ca en månad in i 1:a klass... Redan 2:a dagen ballade han ur...
    Han är jätteduktig! Räknar mattetal på 2 röda sekunder och han imponerar på lärarna med att kunna så många fina ord och dess betydelse men det är när han inte klarar något som han exploderar. Bla... det finns tillfällen då det bara behöver gå lite fel så resulterar det i utbrott.
    Mellan utbrotten är han världens goaste kille! Hjärta

Hans utbrott började redan när han var yngre men man har hela tiden trott att det är trots, hör till åldern osv men nu har det eskalerat. Mycket pga att det är större press på honom nu. Han vill gärna göra saker på sitt sätt och när han vill! Flört Inte så lätt i skolan alla gånger...

I torsdags var vi på BUP för att göra lite tester. Det funkade inte alls. Efter 10 min kom han ut, arg som ett bi, och vägrade fortsätta! Sen fick vi lirkat in honom igen men även den gången slutade det i ilska och frustration. Bra att psykologen fick se ett utbrott live men synd att inte testet blev helt utfört... Det hade behövts för att ställa diagnos så nu vet jag inte riktigt vad som händer...

Själv har jag fått stressymptom och högt blodtryck efter att under allt för lång tid oroat mig för hur han ska klara dagen.
    Nu har det gått så långt att han inte vill gå till skolan så varje morgon är en strid. Jobbigt när det bara gått två veckor in i terminen...

Nu ska jag läsa igenom tråden ordentligt och se om det finns några likasinnade.

Ha en bra dag!

Hej där - ja, vi som har barn med specialla behov vet hur det kan vara! Andra har tyvärr ingen chans att förstå - så våga stå på dig och lite på din inre känsla. Tyvärr tog det alltför lång tid för oss att få hjälp och ända fram till den dag vi fick diagnosen fastställd - så kände jag mig ganska missförstådd och ganska så ensam. Vi är ganska lugna och tålmodiga, stabila föräldrar, som "stod ut" alldeles för länge.

Jag har nu en son med Gad och Ast, snart 15 år - och oj vilka många år av kamp - kampen att ta sig till skolan, kampen med humör/beteende, kampen med att inte vilja vara med om förändringar i stort och smått.........

Lycka till och återkom gärna med frågor eller funderingar!

Kram

• Robinpobbin

Hur får man skolan att inse att det kan vara klokt att inte bemöta våra barn med fysiska tvångsåtgärder för att tvinga barnet till att göra något som det inte vill?
    T ex vara med på gymnastik eller äta lunch? Är trött på skolan som jagar runt mitt barn och sliter honom i armen mot hans vilja!

• Schna
    Robinpobbin skrev 2014-09-22 23:51:58 följande:

Hur får man skolan att inse att det kan vara klokt att inte bemöta våra barn med fysiska tvångsåtgärder för att tvinga barnet till att göra något som det inte vill?
    T ex vara med på gymnastik eller äta lunch? Är trött på skolan som jagar runt mitt barn och sliter honom i armen mot hans vilja!

Det låter inte alls bra. Har ni pratat med skolpedagogen?

It takes a fool to remain sane
  • skånegås

Har troligen två... sonen 10 fick diagnos för ett par år sedan. Dottern vill inte BUP ha nån kontakt med då det funkar bra i skolan. Att hon sen vänder allt inåt mot sig själv verkar de inte bry sig om. Nyligen fyllda 12 är hon..... Har dock fått kontakt med en primärvårdskurator som har hand om barn 7-14 år. Så håller tummarna för att det kommer något bra ur det....

• lilaemma
    skånegås skrev 2014-12-03 08:55:40 följande:

Har troligen två... sonen 10 fick diagnos för ett par år sedan. Dottern vill inte BUP ha nån kontakt med då det funkar bra i skolan. Att hon sen vänder allt inåt mot sig själv verkar de inte bry sig om. Nyligen fyllda 12 är hon..... Har dock fått kontakt med en primärvårdskurator som har hand om barn 7-14 år. Så håller tummarna för att det kommer något bra ur det....

Så träligt att det ska vara så att det är utåtagerande som ses när så många (särskilt tjejer?) har det omvända problemet...
  • jagvetefan
    skånegås skrev 2014-12-03 08:55:40 följande:

Hur är er dotter?

Vi misstänker ADHD på vår 12-åriga dotter men liksom er dotter funkar hon bra i skolan. Eller har gjort... Det sista halvåret har det varit en ständig kamp om att hon ska gå till skolan. Hon vill inte. Är uppe kl 4 och börjar göra sig iordning. Hon har sömnproblem och ville gärna ha det lugn omkring sig innan hennes bröder vaknar (ena brodern fick sin ADHD-diagnos i höstas). Sen låser det sig och hon vill inte gå. Vi måste tjata och hon blir aggressiv och går till attack! Hon säger själv att hon inte kan kontrollera sig när hon blir sådär arg. I skolan är hon dock världens lugnaste så hon tar ut allt när hon kommer hem! Hennes bror är oxå utåtagerande men var det som mest i skolan. I höstas fick han medicin och allt blev mycket bättre!! Så skönt!!

Så svårt när det är så olika mellan tjejer och killar... På sonen var det ju så tydligt!

Vi har iaf varit på BUP två gånger och pratat med en psykolog.

Andra problem hon har är hon typ är deprimerad och väldigt osocial. Hon har slutat "leka" med vänner och därför har hon bara två kvar. Och hon vill aldrig göra någonting, slår i dörrar och är allmänt otrevlig!

Eller är hon bara en tidig tonåring (tonåren började på henne isf vid 8 års ålder...)

Svårt!

Hur är era döttrar?
Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter