Missy40 skrev 2014-05-15 12:22:29 följande:
Ja det är det jag tycker också, men har inte direkt några tonåringar att jämföra med =(
Min sons specialintressen ligger ju i allting "Överlevnad", med hemmagjorda stormkök (även bomber och hemmagjord pepparspray har han gett sig på), allt som har med 'eld' att göra (för i vildmarken måste man ju kunna göra eld för att värma mat...) osv.
Högst opålitlig.
Jag insåg faran i att lämna honom ensam efter att ha kommit hem och hittat honom ståendes i köket med en konservburk han tömt ut innehållet på och gjort någon form av anordning för att "testa" med ljus och eld.
Han tänder levande ljus så fort han får tillfälle etc.
Ett utmärkt exempel var här i förrgår, då vi hälsade på min mor som fyllde år.
Det visade sig att hon inte väntat besök (trots sin födelsedag) så hon hade inte hunnit köpa hem tårta osv.
Då hon är sjuk i Kol och behöver hjälp att handla så ställdes vi inför att lämna sonen ensam och fara iväg och inhandla fikat (då han vägrade följa med).
"Ok", tänkte jag "vi provar väl att leva lite farligt idag då...."(det var ju mammas hem som stod på spel..hehe), så min mor och jag for iväg och var borta ca 30-45 minuter medans sonen var ensam hemma hos henne.
När vi kommer tillbaka så står det 3 värmeljus i hållare samt 2 ljusstakar (varav en står med halva foten på en tidning och halva ljusstaken på bordet, färdig att tippa över) på köksbordet.
I vardagsrummet har han tänt varenda ljus han hittat (för det är ju "mysigt och fint")
Han har tagit fram porslin och dukat och gjort jättefint.
Till detta har han ritat ett kort där han skrivit "Grattis på födelsedagen världens bästa mormor".
Min mor blev ju så rörd att hon nästan grät och det här visar ju så otroligt mycket hos min son.
Han ÄR otroligt omtänksam och tänker på andra och vill göra andra glada, göra fint etc.
Samtidigt är brandrisken väldigt hög när han är i farten.
Han har ingen insikt i att man kan inte tända ex levande ljus som står som prydnad på en hylla som hänger på väggen eller står i bokhyllan osv.
Han tänker heller inte så långt att man måste släcka alla 50 ljus som han tänt som.
Här hemma har jag fått packa ihop både hunden & sonen och åkt hem till min mor sent på kvällen då han suttit på sitt rum och eldat plast (eller vad han får för sig att elda på) och man själv märkt av det när stanken fyllt hemmet och det svider i både ögon & hals.
Då det inte hinns vädras ut så man kunde sova i hemmet så får man packa in sonen samt hund i bilen och övernatta hos mamma....
Samtidigt känns det så absurt & ironiskt att en unge som är så intresserad av just överlevnad inte kan få in i sitt huvud att han en vacker dag kommer elda ner vårat hem =/
Nej, allvarligt, det måste ju vara jättejobbigt. Får ni hjälp med det beteendet från BUP eller hab?