• Meria

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

Jag har en 7-åring som troligtvis har asperger. Vi har stått i kö i 2 år nu för utredning, så det är inte klart än. 

Jag skulle gärna vara med i en sluten grupp för diskussion och stöd. 

Sen kan jag säga att minecraft är STORT för honom också ;) 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Meria
    MaaxMaax skrev 2014-03-19 12:57:55 följande:
    Hur brukar era barn göra i stressade/utsatta situationer? Är det utbrott, eller tvärtom, att de stänger av helt och "går in i sig själva"?
    Loke skuttar omkring, hans sätt att "tänka". Det har varit olika rutiner han haft för det, ett tag hoppade han jämfota med händerna studsandes på soffan (svårt att förklara). Men när det blir stressigt för honom studsar han nu, eller så går han in i sig själv. Han har aldrig utbrott med skrik eller slåss osv, utan alltid inåt eller någon av hans rutiner. 
  • Meria

Vi var på sista mötet idag, nu väntar vi på återgivningen som blir så snart de haft mötet. Ska bli spännande att se vart det landar. 

Och jag vet inte heller skillnaden mellan Asperger och Högfungerande autism. Det enda de sagt till oss att de är väldigt lika, men skillnaden är att om man varit sen med talet eller ligger efter i begåvning, så landar det i Högfungerande autism. Med asperger ska man inte haft problem med talet. 

Men jag vet inte mer än så... 

• Meria

Utredning klar. Eftersom de inte ger diagnosen "Asperger" längre har min son "Autismspektrum syndrom, måttlig grad, högbegåvad" Vi frågade om Asperger, om han fått diagnosen om den fanns kvar. Och ja, det hade han fått... om alla diskussioner kring att inte alls borträknas för att man haft problem med talet före 3 år vunnit. 

Samma problematik som Asperger, inte den diagnosen på papper ;) 

Såg nu att ni skrev om vårdbidrag, är på G att ge mig in i den fajten. Och jag känner starkt att den kommer ta musten ur en... varför ska det vara så papperskrävande att få till den? 

• Meria

Tack för alla tankar :) Vi hoppas längre fram kunna gå ner i tid, men räknar med att vårdbidraget inte täcker upp detta. Det skjuter till lite iaf. Loke är 7 och går i ettan, men vi märker att han halkar efter om vi inte hjälper mycket hemma. Just för att han inte får rätt anpassning i skolan, han fastnar för att han helt enkelt inte förstår uppgiften. Inte för att han inte klarar av den. 

Vi ska på avslutande möte med kurator på bup på fredag, så hoppas kunna terra henne om tips också. Sen ta hjälp av utredningspappret, där kom många saker man inte tänkte på att han har svårt med. Man har anpassat sig hemma utan att reflektera varför man gör det. 

solstråle2010 skrev 2014-05-13 19:48:32 följande:
    Ursäkta att jag tränger mej på här i tråden men hur upplevde ni era barn när de var i 3,5 års åldern. Var de mycket framträdande symtom då redan och vilka symtom kan det vara.
    Loke lekte mycket själv i den åldern. Han var inte så intresserad av att leka med andra, utan fortsatte att leka för sig själv fast bland andra, precis som småbarnen gör. Han var helt inriktad på tåg just då, så han lekte med tåg, såg på tågfilmer osv. Men ingen "inlevelselek" direkt, utan mer att köra tågen. Alltså, han lekte inte att nåt hände när tåget körde, eller att den skulle nån speciell stans. Det är väl det jag minns, hela baletten med att Loke var speciell började när han var 3. Vi har gått banan logoped-barnpsykolog-bup. 
  • Meria

Vad gäller fritid så är det svårt med vår son också. Vi har en studsmatta som han tycker om att vara i. så han kommer ut iaf. Men sporter, grupper osv har vi provat (gympa, judo, fotboll) men det är en gång under protest och inget mer... 

Så ja.. det är svårt. 

Sen som eng-lärare tycker jag spel och skype är toppen. Märker jag tydligt på elever som har svårt i olika ämnen med brillierar på just eng. För de snappat upp det via spel. Så det är inte enbart av ondo. Sen ser jag det sociala i det också, när de spelar online med andra. 

Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter