• biancas09

Hur gammal är eller blev din katt?

Jag har en katt på 12 år, börjar fundera på det här med livslängd hos katter... hur länge lever en katt egentligen i snitt?

Hur gammal är eller blev din katt? Skriv även gärna ras :)

Jag har tidigare haft 2 katter som båda dog (fick avlivas) i cancer vid 11-12 års ålder. Katten jag har nu är frisk vad jag vet och har inga hälsoproblem förutom att hon behöver bli lite mer "fit" :) Det är en "vanlig" (men ovanlig på sitt egna lilla sätt) bondkatt.

• Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?
  • fluu

Min är 9 år. Han var länge busig och "Liten",men nu har han bestämt sig för att bli en gammal fin och argsint herre.

Mina kusiners ena katt blev 21 år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Min katt är bonnkatt med lite norsk skogskatt i sig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Orcha
    Lillan05 skrev 2013-08-25 14:51:39 följande:
    Hade 3 bondkatter när jag var liten. En ena blev 15 år, en blev närmare 10 år( han blev överkörd) och en katt visste vi inte åldern på för han var en hittekatt. Sen hade vi en bondkatt som bara blev 5 år( hon blev överkörd). Mammas katt, en bondkatt blev 11 år. Han blev sjuk, blev jättesmal och spydde ofta så han fick somna in. Veterinären hittade inte orsaken till att han var sjuk, kan ha varit cancer. 
    Farmors katt som hade diabetes blev 18 år.
    Nu har jag och min fästman 2 katter. Nalle är 9 år och är en blandning mellan bondkatt och siames. Helga är 6 år och blandning mellan bondkatt och norsk skogkatt.

Nalle

Helga

Den här känner jag väldigt väl
    Fast det är en hane på fem bast som är ett sant original!
    Make love, not english quotes...
  • Harvester

Jobbar på djursjukhus. Enligt min erfarenhet är normalålder 14-18 år. Precis som med människor finns det såklart ett stort spann både uppåt och nedåt. Äldsta jag träffat på var 23.
    Naturligtvis finns det gamla, stackars utmärglade skelett som folk vägrar låta somna in som har obotliga sjukdomar och i te borde blivit så gamla som de blev, liksom sådana som om de fick vård i tid hade kunnat bli bra mycket äldre ("Det finns väl inte så mkt att göra..." Nej, inte nu när katten är döende..)

• Thez

Min katt är 12 år och världens gosigaste kisse  Slänger med en liten bild på Trazzel som är en blandning av bondkatt/perser  

Mina barn betyder ALLT........
  • lövet2

Vår katt hade nyss fyllt 18 år när han dog. Han var en frisk och kry utekatt, som bara blev lite stelare och stillsammare under de sista 2 åren. Han kunde fortfarande ta någon enstaka mus, men fåglarna hann han inte med. Det gick fort mot slutet - han bara lade sig ned under en buske och ville vara i fred. Varken åt eller drack. Under natten flyttade han på sig och gömde sig i skydd i ett dike, och där dog han.

• Tihi

En var 3 år och två andra runt 15 och 13 år. Gamlingarna var sjuka innan dom dog och den unga katten fick förmodligen en blodpropp.

• Zakuro

Jag har haft katter hela livet! Hjärta

Katt nr 1, Lusse, blev 16 år.
    Katt nr 2, Gussa, blev 12 år.
    Katt nr 3, Murre Svart, blev 10 år.
    Katter nr 4, Filip, nr 5, Sabrina och nr 6, Taigon, 
    lever fortfarande och är 13 år.
    Katt nr 7, Weise blev bara 1 år.
    Katt nr 8, Manne, lever fortfarande och är 11 år.
    Katt nr 9, Oni, lever fortfarande och är 7 år.  

• Zakuro

Just det! Jag glömde nämna vilka raser mina katter är.

Lusse var norsk skogskatt och huskatt.
    Gussa var huskatt.
    Murre Svart var siames och huskatt.
    Filip är brittiskt korthår och huskatt.
    Sabrina är russian blue och huskatt.
    Taigon är huskatt.
    Weise var huskatt.
    Manne är huskatt.        
    Oni är siames och huskatt.

• Zakuro
    Lillan05 skrev 2013-08-25 14:51:39 följande:
    Hade 3 bondkatter när jag var liten. En ena blev 15 år, en blev närmare 10 år( han blev överkörd) och en katt visste vi inte åldern på för han var en hittekatt. Sen hade vi en bondkatt som bara blev 5 år( hon blev överkörd). Mammas katt, en bondkatt blev 11 år. Han blev sjuk, blev jättesmal och spydde ofta så han fick somna in. Veterinären hittade inte orsaken till att han var sjuk, kan ha varit cancer. 
    Farmors katt som hade diabetes blev 18 år.
    Nu har jag och min fästman 2 katter. Nalle är 9 år och är en blandning mellan bondkatt och siames. Helga är 6 år och blandning mellan bondkatt och norsk skogkatt.

Nalle

Helga

Din Helga är väldigt lik min Filip (brittiskt korthår/huskatt).
Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?