• biancas09

Hur gammal är eller blev din katt?

Jag har en katt på 12 år, börjar fundera på det här med livslängd hos katter... hur länge lever en katt egentligen i snitt?

Hur gammal är eller blev din katt? Skriv även gärna ras :)

Jag har tidigare haft 2 katter som båda dog (fick avlivas) i cancer vid 11-12 års ålder. Katten jag har nu är frisk vad jag vet och har inga hälsoproblem förutom att hon behöver bli lite mer "fit" :) Det är en "vanlig" (men ovanlig på sitt egna lilla sätt) bondkatt.

• Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?
  • Harmagedon

Har tagit bort två bondkatter.

Kastrerad hane 12 år. Diabetes
    Kastrerad hona 16 år. Ålderskrämpor, döv, blind...

Har en kastrerad hane nu som är 12 och inte uppvisar några ålderstecken. Men det gjorde den förra inte heller utan diabetesen kom knall och fall.

• Nyfiken gul

Har en bondkatt som är 9 år , kastrerad och frisk, visar inga tendenser till att på något sätt vara gammal. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kravmärkt

Har en bondkatt, hona, som är 12 år. Hon har blivit keligare med åren men är fortfarande lika pigg tycker jag.

• Little Ms Chatterbox

Kastrerad hankatt fick avlivas som 19-åring. Kroppen hade gett upp det sista, kissade inne och slutade äta men fram till dess var han ganska pigg trots kraftigt nedsatt både syn och hörsel. Han hade gjort av med många av sina liv. Hoppat ut från 4:e våningen och brutit frambenen, bott bredvid starkt trafikerade vägar, järnväg och ormbiten, borta i flera månader, gick hem ett par km när han var 17 år och redan hade börjat tappa mycket av syn och hörseln. Älskade att åka i alla slags fordon, hade t.o.m. åkt motorcykel i mammas famn mellan Landvetter och Partille.
    Han hette Misse och mamma skaffade honom när jag var ca 8-9 år och sen tog min bror över honom, där han bodde tills han fick somna in. En gång skulle jag passa Misse när min bror hastigt fick åka bort några dagar, det var då han gick hem, fattar inte hur han klarade det med bara luktsinnet. 

• EnGladPingvin

Vi har två bondkatter som båda är pigga 5-åringar och som vi hoppas ska vara med oss många år till. Min familj har under åren haft en hel del katter. Mina föräldrars två senaste katter blev båda två 20 år. Den ena tog de bort pg av ålder, den andra somnade in i sin korg. De var friska in i det sista förutom att de tappade hörseln, blev lite tröttare och på slutet blev den ena rätt smal (det var henne de tog bort). Sen hade de en katt innan det som bara blev 13 år. Utanför förvarning somnade han bara in en dag under en buske i trädgården där han brukade sova. Han var dock väldigt liten, som en större kattunge även i vuxen ålder. Tror det var något fel på honom redan från början.

• yodi

"gammeltanten"  blev nitton år, hon somnade in i sömnen lugnt och stilla, vet gissade på en kraftig plötslig hjärnblödning. hon hade inte visat några ålderskrämpor annat än att hon tog det lugnare.

vår nuvarnade hankatt är nu tio år och vissar inga tecken på att han inte är en ung katt längre

och minstingen är nu tolv veckor

alla tre har varit/är "vanlig bondkatt"         

• viseversa

Mammas katt är 16 snart 17 år och mår än så länge bra. Går på lådan än. Är ganska stel i kroppen. men kan ibland hoppa upp på bord tex. Dock har njurarna börjat knöla lite så han får specialmat.

Min mammas kompis katt blev hela 22 år innan han fick en stoke och dom var tvungna att avliva honom. Men han var pigg och frisk in i det sista. Men det är ovanligt att dom blir så gamla.

• pluvdo

Två av mina katter är 11 år och så vitt jag märkt så verkar de inte lida av sin ålder än. De beter sig precis som de alltid gjort. De är huskatter.

En kompis huskatt blev 26 eller 27 år.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?