• biancas09

Hur gammal är eller blev din katt?

Jag har en katt på 12 år, börjar fundera på det här med livslängd hos katter... hur länge lever en katt egentligen i snitt?

Hur gammal är eller blev din katt? Skriv även gärna ras :)

Jag har tidigare haft 2 katter som båda dog (fick avlivas) i cancer vid 11-12 års ålder. Katten jag har nu är frisk vad jag vet och har inga hälsoproblem förutom att hon behöver bli lite mer "fit" :) Det är en "vanlig" (men ovanlig på sitt egna lilla sätt) bondkatt.

• Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?
  • myskatt

Damen vi har nu är elva. Hon är döv sedan ett par år men är pigg. Just nu är favosysslan att jaga nattfjärilar när det blir mörkt. Härligt när hon släpar in stora sländor och knaprar på...

Yngsta är bara tre år.

• biancas09
    standby skrev 2013-08-17 20:05:34 följande:
    Vår honkatt fyller 16 år nu i dagarna. Hon är i fin form förutom lite stela höfter som märks på att det går lite långsamt upp/ner för trappan till övervåningen.
    Grattis till katten :) Härligt att du har fått ha din katt så många år
  • biancas09

Tack för alla svar.

Ni som hade katter som var 12 år eller mer, vid vilken ålder började ni märka att de var gamla/förändrades? Hur märkte ni det?

Ush blir så ledsen när jag läste på nätet att min katt på 12 år räknas som gammal, jag hoppas verkligen hon får stanna hos mig många många år till. Vet inte hur jag ska klara mig utan henne...

• biancas09
    havtorn skrev 2013-08-17 20:42:00 följande:
    Min bondkatt blev 23. Det var en innekatt. De sista åren var han väldigt stel i höfterna och sov mest, och jag tror faktiskt att han blev lite dement.
    Vad gav du för mat till katten? :)
  • biancas09
    viseversa skrev 2013-08-17 19:39:40 följande:
    Mammas katt är 16 snart 17 år och mår än så länge bra. Går på lådan än. Är ganska stel i kroppen. men kan ibland hoppa upp på bord tex. Dock har njurarna börjat knöla lite så han får specialmat.

Min mammas kompis katt blev hela 22 år innan han fick en stoke och dom var tvungna att avliva honom. Men han var pigg och frisk in i det sista. Men det är ovanligt att dom blir så gamla.
    Härligt att din mammas katt mår bra :) När började märka att han/hon blev stel?
  • levande charader

1 katt blev 19 år, 1 blev 15 år en annan blev 16 år. Sen har jag en ettårig katt, en treårig katt och en som är 4 år. Alla katterna som nu är döda mådde bra och var pigga tills strax innan deras död. Den äldsta var siames, de andra två var cornish rexoch de tre katter som lever är ragdolls.

• clarearn

Min katt blev 19, innekatt och raskatt då. När han blev riktigt gammal blev det mer sova och mindre busa, orkade inte hoppa osv. Svårt att säga exakt när deras höfter blir mer stela, unga katter kan ju hoppa jättehögt, sen avtar det. Lite samma som när människor åldras blir det. 

• Aristocat

Min katt är 13 år, men det märks inte. Hon är hur pigg som helst. Förra katten blev 14 år, hon fick tumörer i livmodern.

Allt jag behöver veta har jag lärt mig av min katt
  • Omogen citron

Min nuvarande katt är tre år. (bondkatt) Min förra sprang bort vid två års ålder.

• standby
    standby skrev 2013-08-17 20:05:34 följande:
    Vår honkatt fyller 16 år nu i dagarna. Hon är i fin form förutom lite stela höfter som märks på att det går lite långsamt upp/ner för trappan till övervåningen.

Vår hona är europé = bondkatt med stamtavla :)
Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?