• biancas09

Hur gammal är eller blev din katt?

Jag har en katt på 12 år, börjar fundera på det här med livslängd hos katter... hur länge lever en katt egentligen i snitt?

Hur gammal är eller blev din katt? Skriv även gärna ras :)

Jag har tidigare haft 2 katter som båda dog (fick avlivas) i cancer vid 11-12 års ålder. Katten jag har nu är frisk vad jag vet och har inga hälsoproblem förutom att hon behöver bli lite mer "fit" :) Det är en "vanlig" (men ovanlig på sitt egna lilla sätt) bondkatt.

• Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?
  • zeraff

Min katt som jag har nu är bara 3 år och jag hoppas att hon kommer leva och må bra i många, många år till.

Katten vi hade när jag var liten blev 10 år, han blev påkörd tyvärr annars tror jag att han hade levt ganska länge till då han inte visade några som helst tecken på ålderdom. Han hade ett kullsyskon som blev 18 år. De var bondkatter.

• standby

Vår honkatt fyller 16 år nu i dagarna. Hon är i fin form förutom lite stela höfter som märks på att det går lite långsamt upp/ner för trappan till övervåningen.

• Fridayyy

Min Putte blev 21,5 år. Jag saknar hon så jäkla mycket...jag växte upp med honom. Annars har jag en på 15 år nu. Andra katter i familjen har blivit 20, och två på 17-18 år.

• 2012Kim

Fick en honkatt som barn, men den fick bo kvar hos min far när jag flyttade. Hon blir 17 i mars, världens mest osociala katt man ser henne knappt när man är där. Men pigg och emellanåt galen. Hon heter Maja är en vanlig och väldigt liten bondkatt på 2kg. Fått hämtat henne osaliga gånger efter att ha jagat fåglar på balkongen, en gång föll hon 6 våningar.

• 2012Kim

Har en katt nu som är 3 heter Nelson och är vanlig bondkatt. Hade en annan katt före han som hette Gizmo, han avlivades innan han hann fylla ett. Vet gissade på chrons sjukdom, men visste inte säkert. Både spydde och bajsa blod.

• Gonee

Oj vad gamla vissa av era katter va. Jag räknade med ca 12 år som max på katter. nu vet man lite mer ;) Är mer en hundmänniska men har tre katter nu. 2 bondkatter och en norsk skogskatt. Hoppas dom lever länge.

• Glusper

5 bondkatt :) vet inte hur gamla dom blir vet att en kompis katt blev 13 år.

• havtorn

Min bondkatt blev 23. Det var en innekatt. De sista åren var han väldigt stel i höfterna och sov mest, och jag tror faktiskt att han blev lite dement.

• myskatt

Kastrerad honan som troligen fått en kull innan hon kastrerades. Trots forl och två ep anfall mådde hon ypperlig pensionersliv både ute och inne i 17 år. Jag fick henne när hon var tre-fyra år. Då hade hon varit utekatt. Sedan blev hon innekatt i sex år för att sedan vara både inne och ute resten avsitt liv.

Dog av ålder/ep på nobelldagen förra året.

Svar på tråden Hur gammal är eller blev din katt?