• En blå giraff

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Min son ska snart börja förskoleklass/sexårsverksamhet. Känns som ett ganska stort steg från förskolan tycker jag. De ska kunna klara så mycket själva plötsligt. Min son blev väldigt ledsen också häromdagen då jag talade om att han ska gå dit 5 dagar/vecka. Han är en riktig "hemmakille" som älskar att vara hemma. Han vill aldrig gå till förskolan om han får välja. Han har också varit van med att bara vara på förskolan 2-3 dagar/vecka eftersom vi har skiftjobb. Tror det blev lite chock för honom att han ska vara där 5 dagar/vecka. Förskoleklass är ju inte obligatorisk. Men det är ju inte som på förskola att barnen bara är där när man själv behöver jobba. Känner mig lite orolig bara.

Hur tyckte ni och era barn det var att börja förskoleklassen?   

• Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?
  • supersötasilversara

Vibb

En blå giraff skrev 2013-08-11 13:38:44 följande:
    Tack för svar! Ja jag kommer absolut att se till att sonen går dit dagligen just av de skäl du tar upp också. Han kommer att utvecklas av det här också. Tycker det är jobbigt bara när han är ledsen och hellre vill vara hemma. VI är ofta lediga vardagar både jag och min man och sonen förstår ju inte detta att han inte får vara hemma om vi är hemma...

Jag fick vara med flera dagar i början tills hon kände sig trygg. Ni kan ju förklara för sonenatt man går i förskoleklass varje dag, kanske jämföra med någon som jobbar må-fre 9-17. Att det är så. Och att han kommer att ha roligt där och så får han ju komma hem sen, när skolan är slut.
  • CvW

Han behöver ju inte gå så länge på dagarna, tror de slutar vid 13.30. Första tiden är de supertrötta av alla intryck så då är det extra bra att hämta tidigt. Om man nu kan det..

• En blå giraff

Han kommer ju att gå korta dagar åtminstone halva veckan, 8.30 - 14. De övriga 2-3 dagarna kan det blir längre dagar och att han även är på fritids.

Jag skulle gärna gå med honom om det hjälpte. Men anledningen att han inte vill till förskola/förskoleklass är att han helst leker i lugnare miljöer och att han inte gillar när andra styr över aktiviteter. Han vill helst leka fritt hela tiden och bestämma själv vad han ska göra. Som han får göra hemma. Men så funkar det ju inte i skolan eller förskoleklass och han måste ju lära sig att acceptera det även om det inte är enligt hans önskemål. Han känner alla barn och det är även en i personalen som har följt med över från förskolan. Så han är inte ny och osäker på något sätt heller.   

• En blå giraff
    supersötasilversara skrev 2013-08-11 14:03:33 följande:
    Vibb
    Jag fick vara med flera dagar i början tills hon kände sig trygg. Ni kan ju förklara för sonenatt man går i förskoleklass varje dag, kanske jämföra med någon som jobbar må-fre 9-17. Att det är så. Och att han kommer att ha roligt där och så får han ju komma hem sen, när skolan är slut.

Ja det var så jag förklarade... och då blir han jätteledsen över det att han måste gå där varje dag. Jag tror han uppfattar det som något fängelseliknande liksom. Känns som om "alla andra" barn älskar såna här typer av verksamheter. Min son vill inte alls Rynkar på näsan Det känns jobbigt om han redan nu blir negativ till att gå dit för då lär det väl bli ännu värre sen när han ska gå skolan och kraven ökar ännu mer.
  • supersötasilversara

Jag hoppas att det släpper, bara han får vara där ett tag. Det är så jobbigt som förälder när man ser hur jobbigt ens barn har det. Eftersom min dotter gjorde ett sånt språng i utvecklingen (med tanke på att hon är en väldig känslig och försiktig själ) så finns det nog hopp för din son med. Det kanske går snabbt eller tar lite längre tid, men tids nog kanske han kommer in det nya lunket. Det är ju bra om personalen är bra, det kan ju göra stor skillnad. Vår son ska gå sista året på dagis nu, börjar om en vecka. Han är mycket tuffare och framåt än hans syster var och är men jämfört med många andra barn (och killkompisar) i hans ålder så är han väldigt lugn och eftertänksam i sättet. Han gillar lugn och ro och sitta och fixa och leka i lugn och ro. Han vill inte alls börja på dagis, trots att det bara är 15tim/v. Han vill vara hemma. Och det trots att jag mest ligger ner eller kräks (är gravid med 3:an) så han vet ju vilket tråkigt sällskap jag är. Så det kommer nog att bli några jobbiga veckor framöver.

• glassen

Min son ville inte heller börja förskoleklassen, och det var väldigt motigt i början. Sen har det gått bättre periodvis och han trivs när han får leka, men han gillar inte alls när det är lektioner och han måste lära sig något. Nu är han jätteledsen över att han snart måste börja 1:an, så han är ju ingen skolkille.
    Men jag har förstått att detta inte är så ovanligt, många barn som inte vill börja i skolan. Jag kan på ett sätt förstå, för numera är ju barnen så små när de börjar, min son var 5 år och det var det ju flera som var.
    Nu lät det så negativt. Jag vill inte skrämma upp dig, det kommer säkert gå bra när din son väl är i skolan.
    Men jag tycker inte du ska tala om att förskoleklassen är frivillig. Då kanske han gör vad han kan för att slippa. Min son lurade mig att han var sjuk redan efter ett par veckor i skolan (han var snuvig och hostig men inte jättedålig), men det gick jag ju inte på igen sen.

• En blå giraff

Tack för ni delar med er! Jag försöker låta så positiv det går gällande förskoleklassen så jag hoppas min son kommer i det efter ett tag. Tänker ibland att det kanske går bättre när han får gå mån-fre. För som nu är han ledig varvat med förskola och det är ingen riktig ordning. Han blir ju helt dagvill och vet inte om det är vardag eller helg. Kanske att han blir tryggare av fasta rutiner. Jag kan ju hoppas i alla fall...

• Tuffen
    glassen skrev 2013-08-11 20:38:29 följande:
    Min son ville inte heller börja förskoleklassen, och det var väldigt motigt i början. Sen har det gått bättre periodvis och han trivs när han får leka, men han gillar inte alls när det är lektioner och han måste lära sig något. Nu är han jätteledsen över att han snart måste börja 1:an, så han är ju ingen skolkille.
    Men jag har förstått att detta inte är så ovanligt, många barn som inte vill börja i skolan. Jag kan på ett sätt förstå, för numera är ju barnen så små när de börjar, min son var 5 år och det var det ju flera som var.
    Nu lät det så negativt. Jag vill inte skrämma upp dig, det kommer säkert gå bra när din son väl är i skolan.
    Men jag tycker inte du ska tala om att förskoleklassen är frivillig. Då kanske han gör vad han kan för att slippa. Min son lurade mig att han var sjuk redan efter ett par veckor i skolan (han var snuvig och hostig men inte jättedålig), men det gick jag ju inte på igen sen.
    Min son är född i januari så han var 6,5 år när han började. Stor skillnad gentemot de barn som var födda i december, både i storlek och mognad. Det kanske vore bättre om man kunde välja att börja i förskoleklass efter jul om man ville det? Det skulle ge skolomogna barn ytterligare en termin på förskolan och ändå hinna med att förbereda dem för ettan. 
  • En blå giraff
    Tuffen skrev 2013-08-11 20:52:32 följande:
    Min son är född i januari så han var 6,5 år när han började. Stor skillnad gentemot de barn som var födda i december, både i storlek och mognad. Det kanske vore bättre om man kunde välja att börja i förskoleklass efter jul om man ville det? Det skulle ge skolomogna barn ytterligare en termin på förskolan och ändå hinna med att förbereda dem för ettan. 
    Ja, jag säger detsamma. Min son är född i oktober och är rätt omogen inom vissa områden. Han är inte på samma nivå som många av barnen födda tidigare på året. Vi funderade t.o.m. ett tag på att låta honom börja förskoleklassen nästa år men det kändes inte heller riktigt rätt då vi var rädda att han skulle bli understimulerad istället av att bara vara med yngre barn. Skulle vara perfekt om han fick börja i januari istället.
  • Pudel
    Tuffen skrev 2013-08-11 13:49:25 följande:
    Det där med skolförberedande vill jag kommentera. Min äldsta son var jättetaggad när han skulle börja i förskoleklass. Nu skulle han börja skolan! Vad hände? Jo, han hamnade i en grupp där merparten av barnen inte riktigt var skolmogna och nästan all tid blev fri lek. Men han ville ju arbeta med bokstäver och siffror, lära sig nya saker och ha LITE fri lek emellanåt. När vi tog upp detta med skolan så sa de bara "Ja, men vi kan ju inte anpassa det hela efter DIN son. När nu de flesta är så här så får vi göra det bästa för gruppen." Vad hände? Ja, han tröttnade ganska snabbt och tyckte inte att det var sådär lysande roligt med skolan. Vi tjatade och tjatade och till slut fick han gå ifrån gruppen två gånger i veckan för att ha svenska med ettorna. Då blev det bättre. Men att man ska behöva tjata sig till en sådan sak? Det borde väl vara självklart att möta varje barn på sin nivå, inte bara de skolomogna barnen. 
    Jag kan ju säga att det ofta är konflikter mellan förskollärarna och de lärare som arbetar i förskoleklassen. Lärarna vill ofta skolifiera verksamheten och förskollärarna gärna ha annan typ av verksamhet... För mig var det en enorm kamp mot förskollärarna att få börja med bokstavslekar och att forma bokstäver på ipads, tavlan, i sand etc. 
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?