Inlägg från: glassen |Visa alla inlägg
  • glassen

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Min son ville inte heller börja förskoleklassen, och det var väldigt motigt i början. Sen har det gått bättre periodvis och han trivs när han får leka, men han gillar inte alls när det är lektioner och han måste lära sig något. Nu är han jätteledsen över att han snart måste börja 1:an, så han är ju ingen skolkille.
    Men jag har förstått att detta inte är så ovanligt, många barn som inte vill börja i skolan. Jag kan på ett sätt förstå, för numera är ju barnen så små när de börjar, min son var 5 år och det var det ju flera som var.
    Nu lät det så negativt. Jag vill inte skrämma upp dig, det kommer säkert gå bra när din son väl är i skolan.
    Men jag tycker inte du ska tala om att förskoleklassen är frivillig. Då kanske han gör vad han kan för att slippa. Min son lurade mig att han var sjuk redan efter ett par veckor i skolan (han var snuvig och hostig men inte jättedålig), men det gick jag ju inte på igen sen.

• glassen
    Tuffen skrev 2013-08-11 20:52:32 följande:
    Min son är född i januari så han var 6,5 år när han började. Stor skillnad gentemot de barn som var födda i december, både i storlek och mognad. Det kanske vore bättre om man kunde välja att börja i förskoleklass efter jul om man ville det? Det skulle ge skolomogna barn ytterligare en termin på förskolan och ändå hinna med att förbereda dem för ettan. 

Ja, det tycker jag också. Jag har länge varit kritisk till att det bara finns ett startdatum per år, och att man då stirrar sig blind på när barn är födda istället för att bedöma mognad. Min son är både född sent på året, liten till växten och sen i utvecklingen så det är klart att han får det tuffare än ett moget barn född i början på året.
  • glassen
    EllisBell skrev 2013-08-11 22:39:29 följande:
    glassen: Du har inte tänkt på hur rörigt och oroligt det skulle bli i klassen om det kom nya hela tiden som inte hade varit med från början i de ofta långa sammanhängande projekten, som missat flera bokstäver i alfabetet, som inte kan rutinerna och som tvingar lärarna göra om faddergrupper etc? Aldrig att jag accepterat att mitt barn skulle ha det så.

Jag menade inte att det skulle börja nya barn i den klassen som redan startat, utan att man helt enkelt har en klass som börjar på hösten och en som börjar på våren. Visst kan jag inse svårigheterna med detta på små orter, men något behöver ju göras eftersom det inte finns ett fungerande system idag.
  • glassen
    EllisBell skrev 2013-08-11 23:45:06 följande:
    skogsvitter: Om man vänder på det skulle man kunna hävda att i de flesta andra länder börjar barn i den riktiga skolan med läxor, betyg etc betydligt tidigare än i Sverige och det går utmärkt. Alla normalt utvecklade 6-åringar (eller snart blivande sådana) klarar de enkla krav som ställs i F-klassen.

Fast man ska inte jämföra äpplen med päron. Det är så otroligt mycket som skiljer mellan många andra länder och Sverige, inte minst föräldraförsäkringen.
    Du kan ju blicka mot vårt grannland i öster. Där börjar de inte skolan förrän de är 7 år. Förstår faktiskt inte varför barn kan få vara barn? Varför måste vi ställa så höga krav tidigt på dem? 
    Och det kan skilja enormt mycket på ett barn fött i januari mot ett i december i den åldern. Varför ska de barn som är tidiga alltid få fördelar tycker du? 
  • glassen
    Tuffen skrev 2013-08-13 21:42:43 följande:
    Det är knappast en fördel för ett barn som är fött tidigt och är skolmogen att tvingas till enbart fri lek för att barn som är födda sent och är skolomogna (obs att alla inte är det, men vissa) ska få det de behöver. Det är inte schysst mot någon! 

Oj, har det bara varit fri lek i dina barns förskoleklasser? Men då följer de inte läroplanen. Jag hoppas ni föräldrar protesterat mot detta. Om det är ett återkommande bekymmer i dina barns skola så kanske ni behöver göra en anmälan till skolverket.
    Överlag har de nog svårt att anpassa undervisningen eftersom det är så stora klasser. En lärare och 25-30 st 5-6-åringar som ligger väldigt olika mognadsmässigt. En dålig ekvation tycker jag.
  • glassen
    Anonya skrev 2013-08-13 22:06:49 följande:
    Med grannland i öst, menar du Finland? Där börjar man i precis samma ålder som i Sverige, dvs det år man fyller 7 år. Precis som i Sverige går de allra flesta barnen i förskoleklass, som alltså inte heller där är obligatorisk. (Läser man förresten om förskolan i Finland, avses enbart förskoleklass.)
    Kanske är olika i olika delar av landet då, för de jag känner börjar inte skolan förrän vid 7 års ålder. Förskolan är där mer lek, ungefär som vår förskola i Sverige. Barnen lär sig ju både svenska och matematik i förskolan, men det är mer lek än i förskoleklassen. Men jag är ingen expert på Finland och hur de har det i hela landet, så kanske har de undervisning i förskolan på vissa ställen.
  • glassen
    Anonya skrev 2013-08-13 22:51:48 följande:
    glassen, jag tror du och dina bekanta i Finland på något sätt missförstått varandra, för i hela Finland börjar man det år man fyller 7 år. Om man inte begär uppskov för att barnet inte ännu är skolmoget. Förskoleklass kan i Finland vara lite olika organiserat och i en del förskoleklasser är det mer som 6-års på dagis här förr, i andra är det som en förskoleklass inhyst i en skola. Vad man lär sig är ungefär samma som i Sverige. (Jag har bott i Finland nästan hela mitt liv och är lärare.) 

TS, det är mycket bra att du försöker vara positiv om förskoleklassen inför din son. Märker han att du är orolig, blir han också det. Det är bra att du framhåller allt det positiva. Om du inte redan gjort det, kan du berätta att det är många andra än han som också är lite nervösa eller tycker att det inte känns roligt. Förklara att det är naturligt när man börjar med något nytt, att det är pirrigt också för dig när du börjar på nytt jobb. Fundera på vad man kan göra när det känns jobbigt, tex ta med ett gosedjur till förskolan. Det blir lättare för barnet när det märker att det är okej att vara lite ledsen/nervös inför starten, det vet hur man kan göra för att det ska bli lättare och att mamma/pappa ändå är säkra på att det kommer att bli roligt och bra, även om det emellanåt kan kännas lite jobbigt i början.

Ok. du missförstod mig. De jag känner har sagt att man börjar skolan vid 7 års ålder, men på ditt inlägg fick jag uppfattningen att man har förskoleklasser även för 6 åringar i Finland, och det var det jag menade med att det nog skiljer sig åt då. Men nu förklarar du ju själv att förskolan fungerar lite olika i Finland,
    Och läser man mer i den här tråden så är det ju uppenbart att även förskoleklasserna runt om i Sverige skiljer sig åt. 
    Nu har jag nästan glömt bort hur vi kom in på den här diskussionen, men min poäng från början var att jag tycker det är mer lagom att börja skolan när man är 6-7 år, än 5-6 år . Jo, jag vet att det heter att förskoleklassen är frivillig, men så är det inte i praktiken.  
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?