Anonya skrev 2013-08-13 22:51:48 följande:
glassen, jag tror du och dina bekanta i Finland på något sätt missförstått varandra, för i hela Finland börjar man det år man fyller 7 år. Om man inte begär uppskov för att barnet inte ännu är skolmoget. Förskoleklass kan i Finland vara lite olika organiserat och i en del förskoleklasser är det mer som 6-års på dagis här förr, i andra är det som en förskoleklass inhyst i en skola. Vad man lär sig är ungefär samma som i Sverige. (Jag har bott i Finland nästan hela mitt liv och är lärare.)
TS, det är mycket bra att du försöker vara positiv om förskoleklassen inför din son. Märker han att du är orolig, blir han också det. Det är bra att du framhåller allt det positiva. Om du inte redan gjort det, kan du berätta att det är många andra än han som också är lite nervösa eller tycker att det inte känns roligt. Förklara att det är naturligt när man börjar med något nytt, att det är pirrigt också för dig när du börjar på nytt jobb. Fundera på vad man kan göra när det känns jobbigt, tex ta med ett gosedjur till förskolan. Det blir lättare för barnet när det märker att det är okej att vara lite ledsen/nervös inför starten, det vet hur man kan göra för att det ska bli lättare och att mamma/pappa ändå är säkra på att det kommer att bli roligt och bra, även om det emellanåt kan kännas lite jobbigt i början.
Ok. du missförstod mig. De jag känner har sagt att man börjar skolan vid 7 års ålder, men på ditt inlägg fick jag uppfattningen att man har förskoleklasser även för 6 åringar i Finland, och det var det jag menade med att det nog skiljer sig åt då. Men nu förklarar du ju själv att förskolan fungerar lite olika i Finland,
Och läser man mer i den här tråden så är det ju uppenbart att även förskoleklasserna runt om i Sverige skiljer sig åt.
Nu har jag nästan glömt bort hur vi kom in på den här diskussionen, men min poäng från början var att jag tycker det är mer lagom att börja skolan när man är 6-7 år, än 5-6 år . Jo, jag vet att det heter att förskoleklassen är frivillig, men så är det inte i praktiken.