• En blå giraff

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Min son ska snart börja förskoleklass/sexårsverksamhet. Känns som ett ganska stort steg från förskolan tycker jag. De ska kunna klara så mycket själva plötsligt. Min son blev väldigt ledsen också häromdagen då jag talade om att han ska gå dit 5 dagar/vecka. Han är en riktig "hemmakille" som älskar att vara hemma. Han vill aldrig gå till förskolan om han får välja. Han har också varit van med att bara vara på förskolan 2-3 dagar/vecka eftersom vi har skiftjobb. Tror det blev lite chock för honom att han ska vara där 5 dagar/vecka. Förskoleklass är ju inte obligatorisk. Men det är ju inte som på förskola att barnen bara är där när man själv behöver jobba. Känner mig lite orolig bara.

Hur tyckte ni och era barn det var att börja förskoleklassen?   

• Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?
  • Sisisisi

Min son längtade och tyckte att det var jättekul att börja. Var det nån dag han ville stanna hemma så fick han det, det hände inte särskilt ofta.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Fridayyy

Min dotter har inte gått så mycket på dagis och har alltid gillat att vara hemma men det gick bra tycker jag. Vissa dagar ville hon inte gå heller. Han kanske gillar det för det är ju lite annorlunda ändå...

• En blå giraff
    Sisisisi skrev 2013-08-11 13:25:00 följande:
    Min son längtade och tyckte att det var jättekul att börja. Var det nån dag han ville stanna hemma så fick han det, det hände inte särskilt ofta.

Min son skulle säkert stanna hemma de flesta dagar om han fick det. Men det känns ju viktigt också att han är där regelbundet eftersom det är skolförberedande verksamhet. Eller? Personalen på min sons förskoleklass menar också att de tycker barnen ska komma dagligen om det inte är något speciellt som att man t.ex. ska resa bort.
  • En blå giraff

Och så tänker jag att han ändå måste gå till skolan varje dag då han börjar ettan. Dumt då om han blir van vid att han kan stanna hemma från förskoleklassen om han inte vill gå. Nästa år kommer han ju att bli tvungen att gå ändå.

• supersötasilversara

Min dotter (nu 8år) är precis som din son, tycker om att vara hemma, hon har haft kul på dagis men har hon fått välja har hon velat vara hemma. Dessutom kändes det som ett superkliv från omvårdande förskolan till mer självständiga förskoleklassen. Första dagarna var jpbbiga, allt var nytt och skolgården enorm och barn som går ända upp i årskurs 6 ute på rasterna...! Men det gick bra, hon trivdes superbra efter inskolningsveckorna. Och det året växte hon enormt. Det gick jättebra att gå på toaletten och torka sig själv, hon älskade skolgården, fröknar och kompisar. Nu ska hon börja i tvåan och det är en helt annan tjej, modig och tar för sig, vill hellre vara på fritids efter skolan än att komma hem. Det enda som jag kan tycka är att personalen bordevara bättre att påpeka rätt val av utekläder. Även om jag talar om på morgonen för min dotter kan hon ha glömt det till första rasten. De behöver fortfarande hjälp.

• supersötasilversara

Jag tror att när man börjar i förskoleklass så är man redo att göra det utvecklingssprånget. Att vara med kompisar och få leka och lära vill man mer än gärna. Jag tror också det är bra för att komma in i gruppen, att gå varje dag, gärna de första månaderna.

• En blå giraff
    supersötasilversara skrev 2013-08-11 13:32:59 följande:
    Min dotter (nu 8år) är precis som din son, tycker om att vara hemma, hon har haft kul på dagis men har hon fått välja har hon velat vara hemma. Dessutom kändes det som ett superkliv från omvårdande förskolan till mer självständiga förskoleklassen. Första dagarna var jpbbiga, allt var nytt och skolgården enorm och barn som går ända upp i årskurs 6 ute på rasterna...! Men det gick bra, hon trivdes superbra efter inskolningsveckorna. Och det året växte hon enormt. Det gick jättebra att gå på toaletten och torka sig själv, hon älskade skolgården, fröknar och kompisar. Nu ska hon börja i tvåan och det är en helt annan tjej, modig och tar för sig, vill hellre vara på fritids efter skolan än att komma hem. Det enda som jag kan tycka är att personalen bordevara bättre att påpeka rätt val av utekläder. Även om jag talar om på morgonen för min dotter kan hon ha glömt det till första rasten. De behöver fortfarande hjälp.

Tack för svar! Ja jag kommer absolut att se till att sonen går dit dagligen just av de skäl du tar upp också. Han kommer att utvecklas av det här också. Tycker det är jobbigt bara när han är ledsen och hellre vill vara hemma. VI är ofta lediga vardagar både jag och min man och sonen förstår ju inte detta att han inte får vara hemma om vi är hemma...
  • mammas4killar

Mitt tips är att du följer med honom så länge han behöver och om ni/du har möjlighet, vad många dagar dom går? Här går dom 3 dagar i veckan, 8,30-14. Dom behöver tryggheten från föräldrarna och det är en stor förändring. Är det många barn och är förskoleklassen nära de större klasserna?

• Sisisisi
    En blå giraff skrev 2013-08-11 13:27:06 följande:
    Min son skulle säkert stanna hemma de flesta dagar om han fick det. Men det känns ju viktigt också att han är där regelbundet eftersom det är skolförberedande verksamhet. Eller? Personalen på min sons förskoleklass menar också att de tycker barnen ska komma dagligen om det inte är något speciellt som att man t.ex. ska resa bort.

Nä, om barnet ofta vill vara hemma funkar det ju inte att de får vara hemma när de vill. Då får han längta till loven istället :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Tuffen

Det där med skolförberedande vill jag kommentera. Min äldsta son var jättetaggad när han skulle börja i förskoleklass. Nu skulle han börja skolan! Vad hände? Jo, han hamnade i en grupp där merparten av barnen inte riktigt var skolmogna och nästan all tid blev fri lek. Men han ville ju arbeta med bokstäver och siffror, lära sig nya saker och ha LITE fri lek emellanåt. När vi tog upp detta med skolan så sa de bara "Ja, men vi kan ju inte anpassa det hela efter DIN son. När nu de flesta är så här så får vi göra det bästa för gruppen." Vad hände? Ja, han tröttnade ganska snabbt och tyckte inte att det var sådär lysande roligt med skolan. Vi tjatade och tjatade och till slut fick han gå ifrån gruppen två gånger i veckan för att ha svenska med ettorna. Då blev det bättre. Men att man ska behöva tjata sig till en sådan sak? Det borde väl vara självklart att möta varje barn på sin nivå, inte bara de skolomogna barnen. 

Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?