• En blå giraff

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Min son ska snart börja förskoleklass/sexårsverksamhet. Känns som ett ganska stort steg från förskolan tycker jag. De ska kunna klara så mycket själva plötsligt. Min son blev väldigt ledsen också häromdagen då jag talade om att han ska gå dit 5 dagar/vecka. Han är en riktig "hemmakille" som älskar att vara hemma. Han vill aldrig gå till förskolan om han får välja. Han har också varit van med att bara vara på förskolan 2-3 dagar/vecka eftersom vi har skiftjobb. Tror det blev lite chock för honom att han ska vara där 5 dagar/vecka. Förskoleklass är ju inte obligatorisk. Men det är ju inte som på förskola att barnen bara är där när man själv behöver jobba. Känner mig lite orolig bara.

Hur tyckte ni och era barn det var att börja förskoleklassen?   

• Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?
  • En blå giraff
    skogsvitter skrev 2013-08-11 21:56:36 följande:
    Ja hon har ju det, vi bytte till dagmamma så det senaste året har dom inte haft förskoleplacering alls. Funkade mycket bättre då Dottern är också känslig för stora grupper, det intressanta är att lilla tjejen inte alls är likadan!
    Okej. Min son hade nog också mått bättre hos dagmamma men vi ville inte byta eftersom han redan kände alla barnen på förskolan. Han har några kompisar också i klassen men han väljer väldigt noga vilka han vill leka med. Om det inte är någon av barnen där som han vill leka med så leker han helst själv istället. Min sons lillebror är också mycket mer social och framåt, inte som stora pojken. Han är en sån som pratar med vem som helst och uppfattas som charmig medan främlingar  (och tyvärr även släktingar) ofta tycker att min äldsta son är tjurig och "speciell".

Tyvärr känns det inte riktigt accepterat med barn som är lite inåtvända och inte vill leka i en stor grupp. Speciellt pojkar passar inte in i normen om de är sådana Rynkar på näsan Min son leker oftast bäst med flickor men han får kommentarer av de andra pojkarna i gruppen om han leker med flickorna så han drar sig för det. 
  • glassen
    Tuffen skrev 2013-08-11 20:52:32 följande:
    Min son är född i januari så han var 6,5 år när han började. Stor skillnad gentemot de barn som var födda i december, både i storlek och mognad. Det kanske vore bättre om man kunde välja att börja i förskoleklass efter jul om man ville det? Det skulle ge skolomogna barn ytterligare en termin på förskolan och ändå hinna med att förbereda dem för ettan. 

Ja, det tycker jag också. Jag har länge varit kritisk till att det bara finns ett startdatum per år, och att man då stirrar sig blind på när barn är födda istället för att bedöma mognad. Min son är både född sent på året, liten till växten och sen i utvecklingen så det är klart att han får det tuffare än ett moget barn född i början på året.
  • EllisBell

glassen: Du har inte tänkt på hur rörigt och oroligt det skulle bli i klassen om det kom nya hela tiden som inte hade varit med från början i de ofta långa sammanhängande projekten, som missat flera bokstäver i alfabetet, som inte kan rutinerna och som tvingar lärarna göra om faddergrupper etc? Aldrig att jag accepterat att mitt barn skulle ha det så.

• skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-08-11 22:39:29 följande:
    glassen: Du har inte tänkt på hur rörigt och oroligt det skulle bli i klassen om det kom nya hela tiden som inte hade varit med från början i de ofta långa sammanhängande projekten, som missat flera bokstäver i alfabetet, som inte kan rutinerna och som tvingar lärarna göra om faddergrupper etc? Aldrig att jag accepterat att mitt barn skulle ha det så.
    Flexibel förskola/skola fungerar utmärkt på andra håll i världen, det behöver inte alls bli rörigt som du beskriver. Då är det ju fel i upplägget redan till att börja med. Sen har man ju såklart inte löpande hela tiden, men jag tycker inte alls att idén med tex en höststart och en vårstart är dum! Varför måste planeringen vara läsårsvis, varför inte terminsvis? Det skiljer enormt i utvecklingen när barnen är så här små beroende på om de är födda sent eller tidigt på året.

• skogsvitter
    En blå giraff skrev 2013-08-11 22:07:49 följande:
    Okej. Min son hade nog också mått bättre hos dagmamma men vi ville inte byta eftersom han redan kände alla barnen på förskolan. Han har några kompisar också i klassen men han väljer väldigt noga vilka han vill leka med. Om det inte är någon av barnen där som han vill leka med så leker han helst själv istället. Min sons lillebror är också mycket mer social och framåt, inte som stora pojken. Han är en sån som pratar med vem som helst och uppfattas som charmig medan främlingar  (och tyvärr även släktingar) ofta tycker att min äldsta son är tjurig och "speciell".

Tyvärr känns det inte riktigt accepterat med barn som är lite inåtvända och inte vill leka i en stor grupp. Speciellt pojkar passar inte in i normen om de är sådana Rynkar på näsan Min son leker oftast bäst med flickor men han får kommentarer av de andra pojkarna i gruppen om han leker med flickorna så han drar sig för det. 
    Nej det stämmer nog att det är "värre" för pojkar att vara så, normerna säger ju att flickor ska vara lite mer försiktiga medan pojkarna ska ta för sig! Jobbigt att han får kommentarer om det, särskilt redan när de fortfarande är så små!
  • EllisBell

skogsvitter: Om man vänder på det skulle man kunna hävda att i de flesta andra länder börjar barn i den riktiga skolan med läxor, betyg etc betydligt tidigare än i Sverige och det går utmärkt. Alla normalt utvecklade 6-åringar (eller snart blivande sådana) klarar de enkla krav som ställs i F-klassen.

• skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-08-11 23:45:06 följande:
    skogsvitter: Om man vänder på det skulle man kunna hävda att i de flesta andra länder börjar barn i den riktiga skolan med läxor, betyg etc betydligt tidigare än i Sverige och det går utmärkt. Alla normalt utvecklade 6-åringar (eller snart blivande sådana) klarar de enkla krav som ställs i F-klassen.
    Betyg i förskoeklass? Ge gärna exempel på vart barn får betyg när de är 6 år gamla.
  • EllisBell

Skogsvitter: I de flesta europeiska länder börjar barnen i skolan vid 5 eller 6 år och där ges betyg från första klass. Ett exempel är Frankrike men det finns många fler.

Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?