• En blå giraff

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Min son ska snart börja förskoleklass/sexårsverksamhet. Känns som ett ganska stort steg från förskolan tycker jag. De ska kunna klara så mycket själva plötsligt. Min son blev väldigt ledsen också häromdagen då jag talade om att han ska gå dit 5 dagar/vecka. Han är en riktig "hemmakille" som älskar att vara hemma. Han vill aldrig gå till förskolan om han får välja. Han har också varit van med att bara vara på förskolan 2-3 dagar/vecka eftersom vi har skiftjobb. Tror det blev lite chock för honom att han ska vara där 5 dagar/vecka. Förskoleklass är ju inte obligatorisk. Men det är ju inte som på förskola att barnen bara är där när man själv behöver jobba. Känner mig lite orolig bara.

Hur tyckte ni och era barn det var att börja förskoleklassen?   

• Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?
  • honeybee78

Favoritar denna :)
    Har en son som börjar förskoleklass på måndag. Han är en "hemmakille" och har haft sommarlov sedan början på juni, men jag hoppas att omställningen ska gå smidigt. Jag försöker tala om förskoleklassen på så positivt sätt son möjligt (utan att överdriva) och vi har inhandlat en ny ryggsäck :)

Som tur är så är det en liten förskola/skola där han redan känner till de flesta pedagoger, barn och lokaler. Känns skönt och tryggt för mig som förälder iallafall :)

• caliningrad
    skogsvitter skrev 2013-08-12 08:40:53 följande:
    Betyg i förskoeklass? Ge gärna exempel på vart barn får betyg när de är 6 år gamla.
    Finns massor med länder.
    Min dotter började ha betyg som 3 åring och läxor som 4 åring i Asien.

Barnen fick inte börja i Grade 1 som 6-åring om de inte kunde läsa och skriva. Nu börjar min dotter i f-klass i Sverige nästa vecka, gissa om hon kommer att tycka att det är konstigt att några barn inte kan alla bokstäver och inte kan sitta stilla... 
  • glassen
    EllisBell skrev 2013-08-11 22:39:29 följande:
    glassen: Du har inte tänkt på hur rörigt och oroligt det skulle bli i klassen om det kom nya hela tiden som inte hade varit med från början i de ofta långa sammanhängande projekten, som missat flera bokstäver i alfabetet, som inte kan rutinerna och som tvingar lärarna göra om faddergrupper etc? Aldrig att jag accepterat att mitt barn skulle ha det så.

Jag menade inte att det skulle börja nya barn i den klassen som redan startat, utan att man helt enkelt har en klass som börjar på hösten och en som börjar på våren. Visst kan jag inse svårigheterna med detta på små orter, men något behöver ju göras eftersom det inte finns ett fungerande system idag.
  • glassen
    EllisBell skrev 2013-08-11 23:45:06 följande:
    skogsvitter: Om man vänder på det skulle man kunna hävda att i de flesta andra länder börjar barn i den riktiga skolan med läxor, betyg etc betydligt tidigare än i Sverige och det går utmärkt. Alla normalt utvecklade 6-åringar (eller snart blivande sådana) klarar de enkla krav som ställs i F-klassen.

Fast man ska inte jämföra äpplen med päron. Det är så otroligt mycket som skiljer mellan många andra länder och Sverige, inte minst föräldraförsäkringen.
    Du kan ju blicka mot vårt grannland i öster. Där börjar de inte skolan förrän de är 7 år. Förstår faktiskt inte varför barn kan få vara barn? Varför måste vi ställa så höga krav tidigt på dem? 
    Och det kan skilja enormt mycket på ett barn fött i januari mot ett i december i den åldern. Varför ska de barn som är tidiga alltid få fördelar tycker du? 
  • Tuffen
    glassen skrev 2013-08-13 21:13:54 följande:

Fast man ska inte jämföra äpplen med päron. Det är så otroligt mycket som skiljer mellan många andra länder och Sverige, inte minst föräldraförsäkringen.
    Du kan ju blicka mot vårt grannland i öster. Där börjar de inte skolan förrän de är 7 år. Förstår faktiskt inte varför barn kan få vara barn? Varför måste vi ställa så höga krav tidigt på dem? 
    Och det kan skilja enormt mycket på ett barn fött i januari mot ett i december i den åldern. Varför ska de barn som är tidiga alltid få fördelar tycker du? 
    Det är knappast en fördel för ett barn som är fött tidigt och är skolmogen att tvingas till enbart fri lek för att barn som är födda sent och är skolomogna (obs att alla inte är det, men vissa) ska få det de behöver. Det är inte schysst mot någon! 
  • Anonya
    glassen skrev 2013-08-13 21:13:54 följande:
    Du kan ju blicka mot vårt grannland i öster. Där börjar de inte skolan förrän de är 7 år. 
    Med grannland i öst, menar du Finland? Där börjar man i precis samma ålder som i Sverige, dvs det år man fyller 7 år. Precis som i Sverige går de allra flesta barnen i förskoleklass, som alltså inte heller där är obligatorisk. (Läser man förresten om förskolan i Finland, avses enbart förskoleklass.)
  • glassen
    Tuffen skrev 2013-08-13 21:42:43 följande:
    Det är knappast en fördel för ett barn som är fött tidigt och är skolmogen att tvingas till enbart fri lek för att barn som är födda sent och är skolomogna (obs att alla inte är det, men vissa) ska få det de behöver. Det är inte schysst mot någon! 

Oj, har det bara varit fri lek i dina barns förskoleklasser? Men då följer de inte läroplanen. Jag hoppas ni föräldrar protesterat mot detta. Om det är ett återkommande bekymmer i dina barns skola så kanske ni behöver göra en anmälan till skolverket.
    Överlag har de nog svårt att anpassa undervisningen eftersom det är så stora klasser. En lärare och 25-30 st 5-6-åringar som ligger väldigt olika mognadsmässigt. En dålig ekvation tycker jag.
  • glassen
    Anonya skrev 2013-08-13 22:06:49 följande:
    Med grannland i öst, menar du Finland? Där börjar man i precis samma ålder som i Sverige, dvs det år man fyller 7 år. Precis som i Sverige går de allra flesta barnen i förskoleklass, som alltså inte heller där är obligatorisk. (Läser man förresten om förskolan i Finland, avses enbart förskoleklass.)
    Kanske är olika i olika delar av landet då, för de jag känner börjar inte skolan förrän vid 7 års ålder. Förskolan är där mer lek, ungefär som vår förskola i Sverige. Barnen lär sig ju både svenska och matematik i förskolan, men det är mer lek än i förskoleklassen. Men jag är ingen expert på Finland och hur de har det i hela landet, så kanske har de undervisning i förskolan på vissa ställen.
  • skogsvitter
    caliningrad skrev 2013-08-13 18:42:53 följande:
    Finns massor med länder.
    Min dotter började ha betyg som 3 åring och läxor som 4 åring i Asien.

Barnen fick inte börja i Grade 1 som 6-åring om de inte kunde läsa och skriva. Nu börjar min dotter i f-klass i Sverige nästa vecka, gissa om hon kommer att tycka att det är konstigt att några barn inte kan alla bokstäver och inte kan sitta stilla... 
    Jo jag vet att du brukar propagera för den asiatiska, tidiga och hårda skolgången. Trodde helt ärligt inte att det var vanligt med betyg i förskoleålder dock! Personligen tycker jag att det låter helt sjukt, betyg rent generellt är ett stort problem som jag ser det.. men det är en helt annan diskussion!
  • MalinEddie

Jag vill vara med här! Vår dotter har redan börjat fritids och hon är enbart positiv och längtar tillbakaGlad Jag var orolig över det då vi hade världens bästa förskola till henne, vad kan slå det liksom? Pedagogerna verkar jättebra här också men det som gör det mest för henne är nog att samma 6-åringar som gick på samma förskola, bor i vårt område och hon leker med på fritiden följde med.
    På måndag börjar hon i förskoleklass och hon längtar, är nyfiken och förväntansfull. Jag hoppas det går lika bra.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?