Inlägg från: Pudel |Visa alla inlägg
  • Pudel

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Tuffen skrev 2013-08-11 13:49:25 följande:
    Det där med skolförberedande vill jag kommentera. Min äldsta son var jättetaggad när han skulle börja i förskoleklass. Nu skulle han börja skolan! Vad hände? Jo, han hamnade i en grupp där merparten av barnen inte riktigt var skolmogna och nästan all tid blev fri lek. Men han ville ju arbeta med bokstäver och siffror, lära sig nya saker och ha LITE fri lek emellanåt. När vi tog upp detta med skolan så sa de bara "Ja, men vi kan ju inte anpassa det hela efter DIN son. När nu de flesta är så här så får vi göra det bästa för gruppen." Vad hände? Ja, han tröttnade ganska snabbt och tyckte inte att det var sådär lysande roligt med skolan. Vi tjatade och tjatade och till slut fick han gå ifrån gruppen två gånger i veckan för att ha svenska med ettorna. Då blev det bättre. Men att man ska behöva tjata sig till en sådan sak? Det borde väl vara självklart att möta varje barn på sin nivå, inte bara de skolomogna barnen. 
    Jag kan ju säga att det ofta är konflikter mellan förskollärarna och de lärare som arbetar i förskoleklassen. Lärarna vill ofta skolifiera verksamheten och förskollärarna gärna ha annan typ av verksamhet... För mig var det en enorm kamp mot förskollärarna att få börja med bokstavslekar och att forma bokstäver på ipads, tavlan, i sand etc. 
  • Pudel
    En blå giraff skrev 2013-08-11 21:05:17 följande:
    Jag är kluven till det där. Är rädd att min son skulle bli ännu mer "anti" om det var mycket skolifiering med "lektioner", för det är sådant han verkligen avskyr att tvingas göra vissa saker för att gruppen gör det. Han är mycket smart och har ett fotografiskt minne när det är ämnen som intresserar honom men det går inte att tvinga på honom sådant han inte vill för då sätter han sig totalt på tvären bara. Han har vägrat både skogsmulle och gympan på förskolan vilket personalen tycker är väldigt besvärligt... Han är lite speciell min son Hjärta Kan vara väldigt jobbigt men jag tror han kan få fördelar i livet av sin stora envishet också (vill tro det iaf). Jag är rätt orolig för hans skolgång men det är ju inte säkert det är befogad oro.
    Alla barn ska ju få pedagogisk stimulans i förskoleklassen. Den är frivillig. Jag brukade göra så att vi hade bokstavslekar (hette något annat på samlingen) så fick barnen själva välja om de ville vara med. Det slutade alltid med att alla barn ville vara med och göra det där roliga dansandet, hoppandet, fingerfärdiga och annat kul som vi hittade på. Även barn som inte "gillar" att göra stillsamma lekar som pärlande, färgläggning, rita, pyssla och puzzla får man med på tåget genom att göra det oemotståndligt roligt.

I skolan sedan så blir det ju mycket mer stillasittande, jag tycker det är bra att barnen övar på det innan ettan på ett mer lättsamt sätt. Många barn behöver tex öva en hel del på att kunna sitta på en stol.  
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?