Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Det där med skolförberedande vill jag kommentera. Min äldsta son var jättetaggad när han skulle börja i förskoleklass. Nu skulle han börja skolan! Vad hände? Jo, han hamnade i en grupp där merparten av barnen inte riktigt var skolmogna och nästan all tid blev fri lek. Men han ville ju arbeta med bokstäver och siffror, lära sig nya saker och ha LITE fri lek emellanåt. När vi tog upp detta med skolan så sa de bara "Ja, men vi kan ju inte anpassa det hela efter DIN son. När nu de flesta är så här så får vi göra det bästa för gruppen." Vad hände? Ja, han tröttnade ganska snabbt och tyckte inte att det var sådär lysande roligt med skolan. Vi tjatade och tjatade och till slut fick han gå ifrån gruppen två gånger i veckan för att ha svenska med ettorna. Då blev det bättre. Men att man ska behöva tjata sig till en sådan sak? Det borde väl vara självklart att möta varje barn på sin nivå, inte bara de skolomogna barnen. 

• Tuffen
    glassen skrev 2013-08-11 20:38:29 följande:
    Min son ville inte heller börja förskoleklassen, och det var väldigt motigt i början. Sen har det gått bättre periodvis och han trivs när han får leka, men han gillar inte alls när det är lektioner och han måste lära sig något. Nu är han jätteledsen över att han snart måste börja 1:an, så han är ju ingen skolkille.
    Men jag har förstått att detta inte är så ovanligt, många barn som inte vill börja i skolan. Jag kan på ett sätt förstå, för numera är ju barnen så små när de börjar, min son var 5 år och det var det ju flera som var.
    Nu lät det så negativt. Jag vill inte skrämma upp dig, det kommer säkert gå bra när din son väl är i skolan.
    Men jag tycker inte du ska tala om att förskoleklassen är frivillig. Då kanske han gör vad han kan för att slippa. Min son lurade mig att han var sjuk redan efter ett par veckor i skolan (han var snuvig och hostig men inte jättedålig), men det gick jag ju inte på igen sen.
    Min son är född i januari så han var 6,5 år när han började. Stor skillnad gentemot de barn som var födda i december, både i storlek och mognad. Det kanske vore bättre om man kunde välja att börja i förskoleklass efter jul om man ville det? Det skulle ge skolomogna barn ytterligare en termin på förskolan och ändå hinna med att förbereda dem för ettan. 
  • Tuffen
    En blå giraff skrev 2013-08-11 21:05:17 följande:
    Jag är kluven till det där. Är rädd att min son skulle bli ännu mer "anti" om det var mycket skolifiering med "lektioner", för det är sådant han verkligen avskyr att tvingas göra vissa saker för att gruppen gör det. Han är mycket smart och har ett fotografiskt minne när det är ämnen som intresserar honom men det går inte att tvinga på honom sådant han inte vill för då sätter han sig totalt på tvären bara. Han har vägrat både skogsmulle och gympan på förskolan vilket personalen tycker är väldigt besvärligt... Han är lite speciell min son Hjärta Kan vara väldigt jobbigt men jag tror han kan få fördelar i livet av sin stora envishet också (vill tro det iaf). Jag är rätt orolig för hans skolgång men det är ju inte säkert det är befogad oro.
    Det bästa är väl att försöka ge varje barn vad just han eller hon behöver. 
  • Tuffen
    glassen skrev 2013-08-13 21:13:54 följande:

Fast man ska inte jämföra äpplen med päron. Det är så otroligt mycket som skiljer mellan många andra länder och Sverige, inte minst föräldraförsäkringen.
    Du kan ju blicka mot vårt grannland i öster. Där börjar de inte skolan förrän de är 7 år. Förstår faktiskt inte varför barn kan få vara barn? Varför måste vi ställa så höga krav tidigt på dem? 
    Och det kan skilja enormt mycket på ett barn fött i januari mot ett i december i den åldern. Varför ska de barn som är tidiga alltid få fördelar tycker du? 
    Det är knappast en fördel för ett barn som är fött tidigt och är skolmogen att tvingas till enbart fri lek för att barn som är födda sent och är skolomogna (obs att alla inte är det, men vissa) ska få det de behöver. Det är inte schysst mot någon! 
  • Tuffen
    mammas4killar skrev 2013-08-14 17:28:18 följande:
    Nu blir det väl ett ramaskri, men min son börjar förskoleklass nästa vecka och han är 5, alltså fyller 6 nästa år. Att han gör det är för att vi bor på en liten ort och årets förskoleklass var för få och skulle få gå på en ort 1 mil bort, vilket innebar att våra 5-åringar skulle få göra det när dom börjar. Då kom vi överens vi föräldrar till 5-åringarna att flytta upp våra barn också.

Men innan nån kritiserar så kommer dom anpassa efter dom mindre och dagis ligger i anslutning så vill dom vara där får dom det. dom har inte nån egentlig plan så.  

Jag själv tycker det känns lite nervöst men det är en liten skola och han känner förskoleklass fröknarna eftersom dom brukar vara på dagis (förskolan) och han har storebror där också så går det säkert jättebra.
    Ska de anpassa det hela efter de mindre? Hur tror du att det kommer att funka för de som är 6,5 när de börjar i förskoleklass? Om jag vore förälder till en 6,5-åring skulle jag hålla stenkoll på verksamheten och om det bara skulle bli larv och fri lek så skulle jag bli fly förbannad! 
  • Tuffen
    mammas4killar skrev 2013-08-14 18:40:18 följande:
    Tror du missuppfattat, det är anpassat för femåringarna inte 6-åringarna, dom mindre får ha lite annat, plus att det är en väldigt liten skola ca 30 elever förskoleklass till femman och väldigt kompentent fröken som arbetat inom detta i 30 år. Sedan är det väl upp till 6-års föräldrarna att säja ifrån inte min, dessutom gjorde vi detta också för deras små 6-åringar skulle få slippa sitta och åka buss 1 mil med högstadieelever till en stor skola och dessutom inte få gå på samma skola som sina syskon. åka buss 7.20 och komma hem 15,00 med en omväg på typ 3 mil när du åker på em.

Vi värnar helt enkelt om våran skola och vill ha den kvar. Dom blir 8 st sammanlagt. 
    Hur blir det för 6-åringarna, då?
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?