Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Min son ska snart börja förskoleklass/sexårsverksamhet. Känns som ett ganska stort steg från förskolan tycker jag. De ska kunna klara så mycket själva plötsligt. Min son blev väldigt ledsen också häromdagen då jag talade om att han ska gå dit 5 dagar/vecka. Han är en riktig "hemmakille" som älskar att vara hemma. Han vill aldrig gå till förskolan om han får välja. Han har också varit van med att bara vara på förskolan 2-3 dagar/vecka eftersom vi har skiftjobb. Tror det blev lite chock för honom att han ska vara där 5 dagar/vecka. Förskoleklass är ju inte obligatorisk. Men det är ju inte som på förskola att barnen bara är där när man själv behöver jobba. Känner mig lite orolig bara.

Hur tyckte ni och era barn det var att börja förskoleklassen?   

• Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?
  • En blå giraff
    Sisisisi skrev 2013-08-11 13:25:00 följande:
    Min son längtade och tyckte att det var jättekul att börja. Var det nån dag han ville stanna hemma så fick han det, det hände inte särskilt ofta.

Min son skulle säkert stanna hemma de flesta dagar om han fick det. Men det känns ju viktigt också att han är där regelbundet eftersom det är skolförberedande verksamhet. Eller? Personalen på min sons förskoleklass menar också att de tycker barnen ska komma dagligen om det inte är något speciellt som att man t.ex. ska resa bort.
  • En blå giraff

Och så tänker jag att han ändå måste gå till skolan varje dag då han börjar ettan. Dumt då om han blir van vid att han kan stanna hemma från förskoleklassen om han inte vill gå. Nästa år kommer han ju att bli tvungen att gå ändå.

• En blå giraff
    supersötasilversara skrev 2013-08-11 13:32:59 följande:
    Min dotter (nu 8år) är precis som din son, tycker om att vara hemma, hon har haft kul på dagis men har hon fått välja har hon velat vara hemma. Dessutom kändes det som ett superkliv från omvårdande förskolan till mer självständiga förskoleklassen. Första dagarna var jpbbiga, allt var nytt och skolgården enorm och barn som går ända upp i årskurs 6 ute på rasterna...! Men det gick bra, hon trivdes superbra efter inskolningsveckorna. Och det året växte hon enormt. Det gick jättebra att gå på toaletten och torka sig själv, hon älskade skolgården, fröknar och kompisar. Nu ska hon börja i tvåan och det är en helt annan tjej, modig och tar för sig, vill hellre vara på fritids efter skolan än att komma hem. Det enda som jag kan tycka är att personalen bordevara bättre att påpeka rätt val av utekläder. Även om jag talar om på morgonen för min dotter kan hon ha glömt det till första rasten. De behöver fortfarande hjälp.

Tack för svar! Ja jag kommer absolut att se till att sonen går dit dagligen just av de skäl du tar upp också. Han kommer att utvecklas av det här också. Tycker det är jobbigt bara när han är ledsen och hellre vill vara hemma. VI är ofta lediga vardagar både jag och min man och sonen förstår ju inte detta att han inte får vara hemma om vi är hemma...
  • En blå giraff

Han kommer ju att gå korta dagar åtminstone halva veckan, 8.30 - 14. De övriga 2-3 dagarna kan det blir längre dagar och att han även är på fritids.

Jag skulle gärna gå med honom om det hjälpte. Men anledningen att han inte vill till förskola/förskoleklass är att han helst leker i lugnare miljöer och att han inte gillar när andra styr över aktiviteter. Han vill helst leka fritt hela tiden och bestämma själv vad han ska göra. Som han får göra hemma. Men så funkar det ju inte i skolan eller förskoleklass och han måste ju lära sig att acceptera det även om det inte är enligt hans önskemål. Han känner alla barn och det är även en i personalen som har följt med över från förskolan. Så han är inte ny och osäker på något sätt heller.   

• En blå giraff
    supersötasilversara skrev 2013-08-11 14:03:33 följande:
    Vibb
    Jag fick vara med flera dagar i början tills hon kände sig trygg. Ni kan ju förklara för sonenatt man går i förskoleklass varje dag, kanske jämföra med någon som jobbar må-fre 9-17. Att det är så. Och att han kommer att ha roligt där och så får han ju komma hem sen, när skolan är slut.

Ja det var så jag förklarade... och då blir han jätteledsen över det att han måste gå där varje dag. Jag tror han uppfattar det som något fängelseliknande liksom. Känns som om "alla andra" barn älskar såna här typer av verksamheter. Min son vill inte alls Rynkar på näsan Det känns jobbigt om han redan nu blir negativ till att gå dit för då lär det väl bli ännu värre sen när han ska gå skolan och kraven ökar ännu mer.
  • En blå giraff

Tack för ni delar med er! Jag försöker låta så positiv det går gällande förskoleklassen så jag hoppas min son kommer i det efter ett tag. Tänker ibland att det kanske går bättre när han får gå mån-fre. För som nu är han ledig varvat med förskola och det är ingen riktig ordning. Han blir ju helt dagvill och vet inte om det är vardag eller helg. Kanske att han blir tryggare av fasta rutiner. Jag kan ju hoppas i alla fall...

• En blå giraff
    Tuffen skrev 2013-08-11 20:52:32 följande:
    Min son är född i januari så han var 6,5 år när han började. Stor skillnad gentemot de barn som var födda i december, både i storlek och mognad. Det kanske vore bättre om man kunde välja att börja i förskoleklass efter jul om man ville det? Det skulle ge skolomogna barn ytterligare en termin på förskolan och ändå hinna med att förbereda dem för ettan. 
    Ja, jag säger detsamma. Min son är född i oktober och är rätt omogen inom vissa områden. Han är inte på samma nivå som många av barnen födda tidigare på året. Vi funderade t.o.m. ett tag på att låta honom börja förskoleklassen nästa år men det kändes inte heller riktigt rätt då vi var rädda att han skulle bli understimulerad istället av att bara vara med yngre barn. Skulle vara perfekt om han fick börja i januari istället.
  • En blå giraff
    Pudel skrev 2013-08-11 20:57:18 följande:
    Jag kan ju säga att det ofta är konflikter mellan förskollärarna och de lärare som arbetar i förskoleklassen. Lärarna vill ofta skolifiera verksamheten och förskollärarna gärna ha annan typ av verksamhet... För mig var det en enorm kamp mot förskollärarna att få börja med bokstavslekar och att forma bokstäver på ipads, tavlan, i sand etc. 
    Jag är kluven till det där. Är rädd att min son skulle bli ännu mer "anti" om det var mycket skolifiering med "lektioner", för det är sådant han verkligen avskyr att tvingas göra vissa saker för att gruppen gör det. Han är mycket smart och har ett fotografiskt minne när det är ämnen som intresserar honom men det går inte att tvinga på honom sådant han inte vill för då sätter han sig totalt på tvären bara. Han har vägrat både skogsmulle och gympan på förskolan vilket personalen tycker är väldigt besvärligt... Han är lite speciell min son Hjärta Kan vara väldigt jobbigt men jag tror han kan få fördelar i livet av sin stora envishet också (vill tro det iaf). Jag är rätt orolig för hans skolgång men det är ju inte säkert det är befogad oro.
  • En blå giraff
    skogsvitter skrev 2013-08-11 20:57:48 följande:
    Favoritar denna, skolar in min stora tjej på fritids imorgon, sedan börjar "skolan" nästa vecka
    Är extremt glad att vi just flyttat till ett lantligt ställe med en liten, mysig och bra skola där lillasyster som går kvar i förskolan kommer vara bara en dörr intill. Barnen i förskoleklassen verkar kunna röra sig ganska fritt i skolan då de ibland har aktiviteter tillsammans med 1-3an och ibland är de på "blåklockan" vilket är förskolan där lillasyster finns (skolade in henne förra veckan). Jag känner inte alls att steget kommer bli så stort, men hade vi stannat kvar i Sundsvall hade jag varit vettskrämd vid det här laget... en gigantisk skola, med hemska lokaler, flera km från lillasyster, massor av stora barn osv. Hon är ju som du vet också lite av en hemmatjej! Återstår att se hur det kommer gå, vi verkar följas åt
    Spännande! Ja vi har också en ganska liten skola och det glädjer mig. Men har din dotter också ogillat förskolan? Min son avskyr stora grupper med barn, jag tror det är en del av hans ovilja till förskolan...
  • En blå giraff
    Tuffen skrev 2013-08-11 21:07:31 följande:
    Det bästa är väl att försöka ge varje barn vad just han eller hon behöver. 
    Ja det tycker jag med. Vissa barn behöver säkert annat för att bli stimulerade. Bara fri lek kanske gör de barnen "anti" istället. Och jag förstår ju att man inte bara ska ha fri lek heller eftersom det ska vara ett steg in till skolan. Jag tänker bara att det är synd om min son avskräcks inför ettan genom att gå förskoleklassen.
  • En blå giraff
    Pudel skrev 2013-08-11 21:36:18 följande:
    Alla barn ska ju få pedagogisk stimulans i förskoleklassen. Den är frivillig. Jag brukade göra så att vi hade bokstavslekar (hette något annat på samlingen) så fick barnen själva välja om de ville vara med. Det slutade alltid med att alla barn ville vara med och göra det där roliga dansandet, hoppandet, fingerfärdiga och annat kul som vi hittade på. Även barn som inte "gillar" att göra stillsamma lekar som pärlande, färgläggning, rita, pyssla och puzzla får man med på tåget genom att göra det oemotståndligt roligt.

I skolan sedan så blir det ju mycket mer stillasittande, jag tycker det är bra att barnen övar på det innan ettan på ett mer lättsamt sätt. Många barn behöver tex öva en hel del på att kunna sitta på en stol.  
    Det låter jättebra! Jag hoppas min sons personal också försöker göra det till något roligt så han inte känner tvång.
  • En blå giraff
    skogsvitter skrev 2013-08-11 21:56:36 följande:
    Ja hon har ju det, vi bytte till dagmamma så det senaste året har dom inte haft förskoleplacering alls. Funkade mycket bättre då Dottern är också känslig för stora grupper, det intressanta är att lilla tjejen inte alls är likadan!
    Okej. Min son hade nog också mått bättre hos dagmamma men vi ville inte byta eftersom han redan kände alla barnen på förskolan. Han har några kompisar också i klassen men han väljer väldigt noga vilka han vill leka med. Om det inte är någon av barnen där som han vill leka med så leker han helst själv istället. Min sons lillebror är också mycket mer social och framåt, inte som stora pojken. Han är en sån som pratar med vem som helst och uppfattas som charmig medan främlingar  (och tyvärr även släktingar) ofta tycker att min äldsta son är tjurig och "speciell".

Tyvärr känns det inte riktigt accepterat med barn som är lite inåtvända och inte vill leka i en stor grupp. Speciellt pojkar passar inte in i normen om de är sådana Rynkar på näsan Min son leker oftast bäst med flickor men han får kommentarer av de andra pojkarna i gruppen om han leker med flickorna så han drar sig för det. 
  • En blå giraff

Uppdaterar lite i tråden. Det har varit svårt vissa morgnar att få iväg sonen så vi har haft en del konflikter. Då vi pratade ut om saken så visade det sig att han trott att han kunde välja att stanna hemma på dagarna om han inte ville gå. Jag fick förklara att han måste vara någonstans på dagarna - så vägrar han förskoleklass så måste jag kolla om han kan få gå tillbaka till dagis igen. Detta ville han absolut inte och efter det samtalet så har han följt med på morgonen utan några större bekymmer. Han klagar lite över att det är läskigt på fritids med alla barn som han inte känner. Men då har jag bara svarat att det känns läskigt för alla i början och han verkar acceptera det.

Fick idag också höra av hans lärare att det går över förväntan. Han sitter med vid samlingen, är glad och intresserad över de uppgifter som de gör. Han verkar tycka att det är väldigt roligt enligt läraren. Blev så glad över att höra detta eftersom min son haft en del bekymmer även på förskolan med koncentration och att följa regler. Så det kanske löser sig till slut. Vill inget hellre än att det ska fungera bra och att han ska trivas på dagarna. Jag lider med honom när han är ledsen och förtvivlad.

Hur går det för er andra som skrev i tråden tidigare? 

Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?