• paron

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Förra lördagen var jag in till akuten pga värk & blödningar. Var i vecka 13 då. Fick göra ett ultraljud och där konstaterade läkaren att fostret bara var 5 veckor. Graviditeten hade stannat av. Dagen efter blev jag kallsvettig, yr och fick väldigt ont. Då kom en stor klump ut och sedan var smärtan borta och jag blödde inte alls lika mycket längre. Fick komma tillbaka i torsdags för ett nytt UL. Det fanns då inget kvar i livmodern. Har varit sjukskriven hela veckan och i fredags slutade det blöda. Vill nu försöka igen och hoppas på att pricka in ÄL nu direkt efter missfallet. Vi ville så gärna ha barnet och detta tog hårt på oss båda två. Vi båda har varit sjukskrivna i en vecka. Vi som va så lyckliga över att vara gravid :( Ville bara skriva av mig....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:34
    Här mina vänner följs vi åt mot vårt plus ❤️

www.familjeliv.se/Forum-4-47/m70674639.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:37
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m71745681.html

Här är nog rätt länk :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 11:30
    Hej mina systrar!
    Vill berätta att efter 5 försök efter vårt MA så har vi nu lyckats att odla ett litet frö som nu ska växa till sig!
    Efter alla månader med äl-tester, tiotal gravtester, förväntningar och besvikelser så bestämde jag & sambon att vi tänkte ta en paus. Vi tog en månads semester från alla tester, sexuella kraven och allt som vi använde oss av. Jag tog till och med avstånd från familjeliv. Jag unnade mig vin, brieost och slutade ta folsyra. Vi hade sex när vi kände lust och för en gång skull levde vi som vi brukade göra och all press & stress rann av oss. Att det skulle visa sig nu att det var just denna månad som det tog sig, är ett mirakel.

Så snälla tjejer, ta en månad av, stressa ner, låt kroppen, själen och psyket vila. Ta hand om förhållandet (som blir lite ansträngt under alla dessa försök). Tror att det kan underlätta en befruktning.

Det finns hopp trots allt.
    Puss & kram från TS (Petra)

• Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
  • Danni 83

Jag har två barn sen innan, så jag ägnar mkt åt de just nu. Försöker vara tacksam och glad över de och det är klart jag är, även om det såklart också innebär att jag sörjer barnet vi inte fick. Vi kommer ta nya försök mot hösten, har nytt jobb och det känns mer lägligt att vänta några veckor, också för att se att kroppen kommer igång. Hur mår du?

Mamma till två hjärtan. Alvin 2007. Liam 2010.
  • many87

Jag mår okej, visst är vissa dagar jobbigare än andra..är otroligt ledsen å sörjer men samtidigt så tacksam över de vi har..
    Har en dotter sen innan å är ännu mer tacksam nu över stt vi har henne..
    Ska till läkaren på onsda å kolla så allt kommit ut..
    Vi kommer fortsätta utan skydd då jag troligen ändå inte kommer bli gravid så nästa höst blir de ny ivf..

• Teresiat

Dani, det låter mysigt :) tur att man har sina nära och kära i lägen som dessa. är det första gången du får missfall?

Many, förstår att det känns som en lång väg att vandra just nu ;/ men vi får ta nya tag. Är inte så insatt i ivf, men måste man vänta mellan gångerna?

Jag mår helt okej. Men anstränger mig det yttersta för att inte låta mig påfrestas mentalt. Känner mig ivrig att bli gravid igen, vilket jag inte vill vara då det blir en "stress" som är svår att koppla bort.

Har såna konstiga känningar i magen/livmodern.. påminner om de gravsymtom jag hade i vecka 5-6.. Men det måste vara inbillning då jag hade första sexet efter missfallet för en vecka sedan. Lr hur?! När slutar den förra graviditeten att ge utslag på graviditetstest, någon som vet?

• Danni 83

Ja det är tur. Och att man får vara ledsen och dela sin sorg med sin sambo. Ja det här var första gången mf. Bm på kliniken där jag skulle gjort privat Ul sa att tyvärr kanske det var din tur och så kanske det är . Är ju ändå rätt stor risk första 12 v. Sen blir man ju chockad ändå..

Sjukvården rekommenderade mig att vänta 4 v efter blödning men en tjej här på fl testade bara 1,5-2 v efter första dagen med blödning och då visade det neg. Så kanske köpa ett test och kolla? Så vet du vad du kan utgå ifrån om du blir gravid direkt?

• Holly

Får ja vara med! Så himmla trist och smärtsamt både psykiskt och fysiskt när sånt händer:-/ Jag blev oplanerat gravid och var så glad över de lilla livet plussade ganske tidigt, i förrgår kom mf gör fortfarande fruktansvärt ont och blöder:( vill nu mer än allt försöka få en liten vårbebis tänkte ev köpa ÄL stickor sen..

• many87

Teresist
    Finns inga tider man ska vänta, mest vi som väljer (känslomässigt) att vänta ett tag till.,

Har varit hos läkaren idag.. Allt har kommit ut.. Skönt de iallafall.. Men har infektion i livmodern.. Prover visar inget men dom säger att kroppen gått i sorg därför jag är trött hela tiden.. Så nu måste jag låta kroppen "sörja"...

• Danni 83

Many87: låter ju rimligt att kroppen är matt efter omställningen. Alla hormoner som ska ställas om och det var ett bra uttryck att kroppen sörjer och man ska låta det ta sin tid. Vi väntar till jag haft en mens emellan nu och kommer försöka igen i september. Känns rätt skönt att få vila lite och fokusera på annat.

• Teresiat

Helt förståeligt. Läkaren på kk sa till mig att han brukat rekommendera minst två månader mellan missfall och nya försök. Just för att få tid att bearbeta, sörja och gå vidare. Låter sunt i mina öron men lik förbaskat så kan jag inte låta bli att hoppas på ett snabbt plus. Svårt att hitta ro i kroppen. Men kanske beror det på att mina släktingar/vänner har sprutar ut ungar under det senaste året. Svårt att koppla bort alla tankar när bäbisar är (typ) det enda folk pratar om.

• Lindaaa01

Hej, jag är gärna med i denna tråd. Jag har ett barn född -09, i juni fick jag reda på att jag var gravid. Det var helt oplanerat men inte alls ovälkommet. I slutet av vecka 6 upptäckte jag lite brunt blod i trosan. Det kom lite till under kvällen. Dagen efter blödde jag som en vanlig mens och hade (för att vara jag) kraftig "mensvärk". Jag ringde min bm för att avkoka min tid där, hon frågade om jag kollat upp att det verkligen var ett missfall men både hon och jag tyckte att allt pekade på att så var fallet så jag lovade att kolla upp det om jag fick mer ont. Jag ringde in till gynakuten några dagar senare bara för att rådfråga då jag börjat om att blöda efter en dags stopp. De tyckte att jag skulle avvakta, några dagar senare slutade jag blöda och allt var bra. Veckorna gick och jag började känna av graviditetstecken. Kunde det vara sant, hade jag blivit oplanerat gravid igen? (Kanske undermedvetet) Efter mitt mf var jag absolut inte sugen på sex men det behövdes tydligen bara en gång för att lyckas. Min sambo blev så lycklig och jag med såklart, återigen oplanerat men så välkommet. Nu är jag i vecka 7+6 men i söndags upptäckte jag en flytning med lite blod i, blev genast orolig och började googla. I måndags hände samma sak och även i tisdags. Det kommer inte hela tiden utan nån gång under dagen. Det är inte mycket men ändå lite rosa. Idag har det inte kommit något men jag har ganska mycket flytningar. Imorgon har jag inskrivning på mvc, ska höra med min bm om jag borde kolla upp det. Första missfallet kändes lättare, det är ju vanligt att det händer så tidigt men om detta oxå är ett mf kan det då vara något fel på mig? Vi vill så gärna få behålla det här barnet. Oj, detta blev långt men känns skönt att få skriva. Vi har inte berätta får någon om graviditeten då förra slutade som det gjorde.

• Anonym (ledsen)

Hej. Jag fick mf i dec v 8. MA nu i juli v 18. Ska försöka om några månader näe man återhämtat sig :'(

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?