• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • sextiotalist
    malzac skrev 2013-06-21 10:36:11 följande:
    De allra allra flesta (uppemot 99 procent) kan producera tillräckligt med mjölk. Och de allra allra flesta bebisarna (som inte fötts för tidigt) kan suga ordentligt så fort de kommit till världen. Kom ihåg detta! Och lita på att din kropp vet precis vad den gör eftersom den är designad för just det här

Den här oron för att ha för lite mjölk, en oro som så många har idag, är alltså helt ogrundad, men den sprids ändå mer och mer (bl a via myter om att små bröst skulle producera mindre mjölk (inte sant!) och genom pressen att bebisen ska uppnå sin födelsevikt inom en viss tid (ammade barn tar längre tid på sig)). Detta orsakar en stress som späds på av känslan av att vara en "dålig mamma" om man inte lyckas och det är den stressen som är boven i dramat för många.

En nyfödd bebis försöker ta sig till bröstet nästan direkt. Om man inte hjälper bebisen så gör den det faktiskt ändå. Så stark är instinkten (sök på Breast crawl på Youtube).

Det första dagarna är mycket viktiga för amningsrelationen. Se till att få så mycket gostid som möjligt med bebisen, helst med mycket naken-hud-kontakt. Och den första tiden ammar en bebis ofta ofta (typ varannan timme). Detta behövs dels för att en bebis mage bara rymmer 10-15 ml (en tesked) och dels för att "träna" dina bröst så att de lär sig hur mycket mjölk de behöver producera. Ju mer en bebis ammar desto mer mjölk producerar du.

Teknik är naturligtvis också viktigt, och eftersom man inte ser så många ammande kvinnor nuförtiden så kommer den tekniken inte alltid naturligt. Men övning ger färdighet! De första åtta veckorna kunde jag bara ligg-amma eftersom varken jag eller min dotter fått in tekniken att sitt-amma. Men sen plötsligt en dag så klickade det också när jag upptäckte att om jag bara flyttade henne en cm i sidled så kunde hon få mycket bättre tag. Så var inte rädd för att be om hjälp att få till tekniken!

Läs här angående viktuppgång för bröstuppfödda barn:
    www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...

Vad finns det för belägg för detta. Jag måste vara omgiven av denna enda procent. För jag har i min omgivning mött på flera stycken som av olika skäl inte kunnat amma. För min del var det att mitt barn inte tog bröstet, jag pumpade i 6 veckor och det sinade hela tiden, en annan bekants hade problem med viktuppgången, det visade sig att hon producerade för lite mjölk, barnet låg praktiskt taget vid bröstet i två månader. Jag har fler exempel och jag tror att siffran är högre.
  • malzac
    sextiotalist skrev 2013-06-21 10:52:13 följande:
    Vad finns det för belägg för detta. Jag måste vara omgiven av denna enda procent. För jag har i min omgivning mött på flera stycken som av olika skäl inte kunnat amma. För min del var det att mitt barn inte tog bröstet, jag pumpade i 6 veckor och det sinade hela tiden, en annan bekants hade problem med viktuppgången, det visade sig att hon producerade för lite mjölk, barnet låg praktiskt taget vid bröstet i två månader. Jag har fler exempel och jag tror att siffran är högre.
    Procenten avser andelen mammor som har den fysiologiska möjligheten att producera mjölk, dvs har tillräckligt med körtelvävnad (en av anledningarna till hypoplasi).

"The Breastfeeding Answer Book cites a 1999 estimate that 1 in 1000 mothers experience primary lactation failure, which can be due to hypoplasia or other causes." här: www.llli.org/llleaderweb/lv/lviss2-3-2009p4.html

Anledningen att du inte kunde amma säger du ju själv var att ditt barn inte tog bröstet. Jag vet ju inte varför det var så, men det var anledningen - inte att du inte kunde producera mjölk. Det är mycket svårt att pumpa sig till mjölkproduktion eftersom pumpar inte är lika effektiva som en bebis och därför inte kan tömma bröstet ordentligt. Därför kan mjölken sina vid enbart pumpning.

Problem med viktuppgången är ett kontroversiellt ämne. Läste du länken jag angav? Återigen så kan jag ju inte uttala mig om vad som försiggick med din bekant men hur visade det sig att hon producerade för lite mjölk? Var det enbart pga vikten eller var där andra indikationer? Utreddes det från flera olika håll, t ex med en amningsrådgivare?

Alla har exempel på misslyckad amning av en eller annan anledning, och alltsom oftast är den anledningen inte att modern inte kunde producera tillräckligt med mjölk, men det får det att verka som det. Och som jag försökte uttrycka ovan så orsakar det mycket stress och oro. Om någon ber om hjälp med amning och får en massa sådana berättelser istället så är det inte konstigt om hon ger upp innan hon ens har börjat. 
  • 2013
    malzac skrev 2013-06-21 11:21:47 följande:
    Procenten avser andelen mammor som har den fysiologiska möjligheten att producera mjölk, dvs har tillräckligt med körtelvävnad (en av anledningarna till hypoplasi).

"The Breastfeeding Answer Book cites a 1999 estimate that 1 in 1000 mothers experience primary lactation failure, which can be due to hypoplasia or other causes." här: www.llli.org/llleaderweb/lv/lviss2-3- 2009p4.html

Anledningen att du inte kunde amma säger du ju själv var att ditt barn inte tog bröstet. Jag vet ju inte varför det var så, men det var anledningen - inte att du inte kunde producera mjölk. Det är mycket svårt att pumpa sig till mjölkproduktion eftersom pumpar inte är lika effektiva som en bebis och därför inte kan tömma bröstet ordentligt. Därför kan mjölken sina vid enbart pumpning.

Problem med viktuppgången är ett kontroversiellt ämne. Läste du länken jag angav? Återigen så kan jag ju inte uttala mig om vad som försiggick med din bekant men hur visade det sig att hon producerade för lite mjölk? Var det enbart pga vikten eller var där andra indikationer? Utreddes det från flera olika håll, t ex med en amningsrådgivare?

Alla har exempel på misslyckad amning av en eller annan anledning, och alltsom oftast är den anledningen inte att modern inte kunde producera tillräckligt med mjölk, men det får det att verka som det. Och som jag försökte uttrycka ovan så orsakar det mycket stress och oro. Om någon ber om hjälp med amning och får en massa sådana berättelser istället så är det inte konstigt om hon ger upp innan hon ens har börjat. 
    Det finns andra orsaker än brist på körtelvävnad som resulterar i för lite eller ingen mjökproduktion. Medicinering och hormonella avvikelser t.ex.
  • malzac
    2013 skrev 2013-06-21 11:26:14 följande:
    Det finns andra orsaker än brist på körtelvävnad som resulterar i för lite eller ingen mjökproduktion. Medicinering och hormonella avvikelser t.ex.
    Igen:
    "The Breastfeeding Answer Book cites a 1999 estimate that 1 in 1000 mothers experience primary lactation failure, which can be due to hypoplasia or other causes."

Det inkluderar alla orsaker utom möjligen medicinering. Men jag skulle vilja påstå att det är ett specialfall - man vet ju om man medicineras.
  • Rani
    sextiotalist skrev 2013-06-21 10:52:13 följande:

Ja, det här att alla barn tar bröstet direkt är ju inte heller sant. Visst ser det ut så på de fina mvc-filmerna. Men de flesta jag talat med om amning har sagt att de fått "tvinga" sitt barn till bröstet i början. De bm jag pratade med på bb bekräftade också detta. Många barn behöver mycket hjälp på traven.
  • malzac
    Rani skrev 2013-06-21 12:54:35 följande:

Ja, det här att alla barn tar bröstet direkt är ju inte heller sant. Visst ser det ut så på de fina mvc-filmerna. Men de flesta jag talat med om amning har sagt att de fått "tvinga" sitt barn till bröstet i början. De bm jag pratade med på bb bekräftade också detta. Många barn behöver mycket hjälp på traven.
    Jag vet inte om det är mitt inlägg (där jag skrev att "En nyfödd bebis försöker ta sig till bröstet nästan direkt.") du syftar på, men jag tänkte bara förtydliga att visst föds bebisar inte nödvändigtvis med tekniken inne. Visst är det så att både mamma och bebis måste öva tillsammans, och nej, min dotter kröp inte heller upp till bröstet för egen maskin. Jag ville bara visa på att instinkten att amma är väldigt stark och på så sätt förhoppningsvis inge ts ett visst självförtroende.
  • mikroE

De allra flesta kan amma men det går inte problemfritt för alla och idag kan man välja annat. Ett problem som kan komma är att BVC tycker att ditt barn ska växa på ett visst sätt och tycker att minsta avvikelse på tillväxtkurvan är anledning att ge ersättning. I själva verket kan man ofta jobba ikapp detta med brösten genom att amma mer om man vill. Många som säger att de hade för lite mjölk har råkat ut för BVC som inte gett fullständig information utan bara sagt att de måste ge tillägg utan att ens berätta att det finns fler vägar. 

Om amning förr: Det har varierat väldigt mycket hur mycket man ammat i olika delar av landet. Det finns en avhandling som heter De kärlekslösa mödrarna som handlar om hur barndödligheten i ett visst område (tror det var Kalix) under en tid i historien var ganska annorlunda mot vad man kan förvänta. De som hade det hyfsat som bönder hade en enorm barndödlighet medan barn i de fattigaste familjerna och i de rikaste hade ungefär samma barndödlighet. Det berodde på att bönderna gav barnen komjölk och lämnade de inne i vaggan med ett syskon medan mamman jobbade ute och barnen fick maginfektioner och ofta inte ens nog av komjölk för att kunna växa och må bra. De fattiga kvinnorna hade inte råd att slösa djurmjölk på bäbisar när de producerade egen och ammade och de rikare familjerna hade ammor. Amningskulturen i Sverige har dock varierat, i vissa områden fungerade det inte på detta sätt och i många områden ammade alla kvinnor som kunde och gärna länge för det var ju ett sätt att försöka få barnen mindre tätt något som våra förmödrar ofta önskade hett. Många gånger var motivationen för amning ihopkopplat med detta och att få slippa föda ett barn varje, vartannat år. Idag med massvis av val när det gäller preventivmedel så kan det vara svårt att förstå hur viktig den aspekten var.

I början till mitten av nittonhundratalet började de flesta mammor föda barn på sjukhus. Sjukhusens läror om amning som måste genomföras var fjärde timme förstörde amningskulturen i Sverige. Kunskap om amning slutade föras över från mor till dotter och det blev svårare för kvinnor att ha naturliga förebilder i sin närhet som ammat och som gjort det både med svårighet och lätthet som de faktiskt gjort förr. Det betyder så mycket mer än vad man kan tro. Jag är djupt tacksam att min mamma efter 4 misslyckade amningar fick till amningen med mig och att hon blev en förebild för mig att man faktiskt kan lyckas amma även om det inte funkat tidigare. Min mamma kunde amma mig enbart för att hon ammade mig fritt, ingen av mina syskon hade det funkat helt med för då avrådde man från fri amning och min mamma liksom jag tillhör nog de kvinnor som inte kan hålla uppe produktion med så få amningar. Min syster har ammat alla fyra barn men blev less med sin tredje och slutade efter bara 3 månader. Av mina tre svägerskor har en ammat tvillingar, en helpumpat ett barn och helammat de två andra så jag har sett många typer av amning. Jag är övertygad om att det gjort att jag vågat tro på mig själv och vågat stå på mig mot vården när de visade okunskap om amning.

• straw2008
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 19:10:18 följande:
    Öh? De flesta kan faktiskt bli gravida, det är rätt få som inte kan få barn naturlig väg. Varför skulle de som inte kan bli gravida bli upprörda av att läsa att det är ovanligt? Jag har föresten aldrig sett maken till amningsmotståndare än du. Det är ok, du behöver inte amma men sprid inte din okunskap till folk som faktiskt vill försöka. Med adekvat hjälp och lite eget intresse från din sida hade du kanske kunnat amma. Kanske inte. Föresten, varför slängde DU inte ut din man om han störde dig när du försökte amma och vad hade din SVÅGER där att göra? Varför blir amningsmottagningen dålig för att din släkt beter sig konstigt åt?  

Hon på danderyds amningsmottagnig krävde att min man skulle vara med så han kunde kontrollera hemma efter att jag gjorde rätt. På danderyds amningsmottagnig jobbar bara idioter, hur resten av Sverige ser ut vet jag inte. Min svåger gick givetvis ut på en gång men hon som jobbade där ville gärna ha honom kvar. Hatar det stället o de som jobbar där verkligen. Jag ammade 3 månader med grava problem.
    I kinamockaskogen.....
  • johannawe

Måste bara lägga till att amningsmottagningen på sös (sthlm) var jättebra!

Något som jag inte tror är så vanligt förekommande i informationsväg är att ersättning som tillägg för att få upp bebis vikt kan ställa till det vid framtida försök till helamning (tillgång blir inte samma som efterfrågan)

Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?