KAN alla kvinnor amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
De allra flesta kan amma men det går inte problemfritt för alla och idag kan man välja annat. Ett problem som kan komma är att BVC tycker att ditt barn ska växa på ett visst sätt och tycker att minsta avvikelse på tillväxtkurvan är anledning att ge ersättning. I själva verket kan man ofta jobba ikapp detta med brösten genom att amma mer om man vill. Många som säger att de hade för lite mjölk har råkat ut för BVC som inte gett fullständig information utan bara sagt att de måste ge tillägg utan att ens berätta att det finns fler vägar.
Om amning förr: Det har varierat väldigt mycket hur mycket man ammat i olika delar av landet. Det finns en avhandling som heter De kärlekslösa mödrarna som handlar om hur barndödligheten i ett visst område (tror det var Kalix) under en tid i historien var ganska annorlunda mot vad man kan förvänta. De som hade det hyfsat som bönder hade en enorm barndödlighet medan barn i de fattigaste familjerna och i de rikaste hade ungefär samma barndödlighet. Det berodde på att bönderna gav barnen komjölk och lämnade de inne i vaggan med ett syskon medan mamman jobbade ute och barnen fick maginfektioner och ofta inte ens nog av komjölk för att kunna växa och må bra. De fattiga kvinnorna hade inte råd att slösa djurmjölk på bäbisar när de producerade egen och ammade och de rikare familjerna hade ammor. Amningskulturen i Sverige har dock varierat, i vissa områden fungerade det inte på detta sätt och i många områden ammade alla kvinnor som kunde och gärna länge för det var ju ett sätt att försöka få barnen mindre tätt något som våra förmödrar ofta önskade hett. Många gånger var motivationen för amning ihopkopplat med detta och att få slippa föda ett barn varje, vartannat år. Idag med massvis av val när det gäller preventivmedel så kan det vara svårt att förstå hur viktig den aspekten var.
I början till mitten av nittonhundratalet började de flesta mammor föda barn på sjukhus. Sjukhusens läror om amning som måste genomföras var fjärde timme förstörde amningskulturen i Sverige. Kunskap om amning slutade föras över från mor till dotter och det blev svårare för kvinnor att ha naturliga förebilder i sin närhet som ammat och som gjort det både med svårighet och lätthet som de faktiskt gjort förr. Det betyder så mycket mer än vad man kan tro. Jag är djupt tacksam att min mamma efter 4 misslyckade amningar fick till amningen med mig och att hon blev en förebild för mig att man faktiskt kan lyckas amma även om det inte funkat tidigare. Min mamma kunde amma mig enbart för att hon ammade mig fritt, ingen av mina syskon hade det funkat helt med för då avrådde man från fri amning och min mamma liksom jag tillhör nog de kvinnor som inte kan hålla uppe produktion med så få amningar. Min syster har ammat alla fyra barn men blev less med sin tredje och slutade efter bara 3 månader. Av mina tre svägerskor har en ammat tvillingar, en helpumpat ett barn och helammat de två andra så jag har sett många typer av amning. Jag är övertygad om att det gjort att jag vågat tro på mig själv och vågat stå på mig mot vården när de visade okunskap om amning.
Måste bara lägga till att amningsmottagningen på sös (sthlm) var jättebra!
Något som jag inte tror är så vanligt förekommande i informationsväg är att ersättning som tillägg för att få upp bebis vikt kan ställa till det vid framtida försök till helamning (tillgång blir inte samma som efterfrågan)