• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • Natulcien
    straw2008 skrev 2013-06-20 13:09:49 följande:
    Det är en seglivad myt att "nästan alla kan amma" enligt min erfarenhet så är det ca 25% som absolut inte KAN föda ett barn med sin mjölk/bröst. Ca 20% väljer aktivt bort amningen första 3 månaden då det inte passar dom.
    Lite märkligt att slänga ur sig en siffra som enbart bygger på "egen erfarenhet". Att 25% av alla kvinnor inte skulle kunna amma är ju rena fantasierna. Inte en chans att siffran är så hög.
    Det är ganska ovanligt att en kvinna, rent fysiskt, inte kan amma. Däremot är det ju allt fler som inte vill amma.

Men du kan gärna länka till det vetenskapliga materialet där du har hittat siffrorna 25% resp. 20%..?
  • 2013
    Zayco skrev 2013-06-20 13:24:44 följande:
    I vilka fall är det så att man absolut inte ska kunna amma? Är det om man helt enkelt inte har mjölk? Och man kan inte göra något åt det? Eller?

Ska man väga barnet själv emellanåt eller vänta tills nästa besök hos bvc? 
    De som verkligen verkligen inte kan amma är de som har fysiska defekter som gör att det inte produceras mjölk/mjölken inte kommer ut.
    Alla andra kan iaf amma lite, och ska såklart göra det om de vill.

Man kan öka sin mjölkproduktion genom att låta barnet amma när det vill, försöka ha det stressfritt omkring sig, dricka mycket vätska och äta ordentlig mat.

Barnet vägs på bvc, en gång i veckan i början och sedan varannan vecka. Dom kontrollerna är tillräckliga, du behöver inte väga hemma.
  • Natulcien
    Zayco skrev 2013-06-20 13:24:44 följande:
    I vilka fall är det så att man absolut inte ska kunna amma? Är det om man helt enkelt inte har mjölk? Och man kan inte göra något åt det? Eller?

Ska man väga barnet själv emellanåt eller vänta tills nästa besök hos bvc? 
    Det är väldigt ovanligt att man inte kan amma. Det kan vara svårt att få igång amningen, och få bebisen att ta rätt tag. Men då finns bra hjälp att få. Mitt tips är att inte lämna BB förrän du känner att du fixar amningen!
    Läs på ordentligt i förväg!

De första BVC-besöken ligger ganska tätt, så du ska inte behöva väga själv.
  • Pandamamma79

Gå nu inte och oroa dig för detta för mycket så det sätter sig i huvudet så att du till slut får svårt att amma.
    Det gjorde det på mig och jag hade väldigt svårt att amma mitt första barn i början.

• Rocket Mania

Jag tror de flesta kvinnor kan amma. Så gott som alla faktiskt.

Om amning var det enda som omgav oss, om inga andra alternativ fanns, om alla flickor från de var små enbart såg amning och de utgick från att de kunde amma som alla andra.

Men som samhället ser ut idag - nej. Jag tror det kommer bli färre och färre som ammar. Tyvärr. 

• Mithra

Nej, alla mammor kan inte amma. Finns flera olika anledningar.

Med min dotter så fick jag ingen hjälp alls, så hon sög sönder mina bröstvårtor och jag fick mjölkstockning så jag slutade amma efter ett par veckor. Nu med sonen fick jag jättebra hjälp, mjölken kom igång bra men han var tung för tiden (stor pojke) och behövde ändå tillägg från början.. det blev väldigt stressat och krångligt samt att jag blev deprimerad av hela situationen så jag slutade amma efter ett par veckor.

Hade jag fått hjälp med dottern så hade det säkert gått, men nu gick det inte = kunde inte amma.
    Hade jag inte blivit deprimerad av att amma sonen så hade jag fortsatt, men nu gick inte det = kunde inte amma.

Kan man inte amma så är det så och man behöver inte känna sig dålig för det.

• Zayco

Vad bra! Toppen! Genomförde aldrig amningskursen jag gick på, så är inte så jättepåläst heller. Men jag vill verkligen amma, så jag skulle bli väldigt besviken ifall det visade sig att jag inte har tillräckligt med mjölk eller liknande. 

• Zayco
    Mithra skrev 2013-06-20 13:30:52 följande:
    Nej, alla mammor kan inte amma. Finns flera olika anledningar.

Med min dotter så fick jag ingen hjälp alls, så hon sög sönder mina bröstvårtor och jag fick mjölkstockning så jag slutade amma efter ett par veckor. Nu med sonen fick jag jättebra hjälp, mjölken kom igång bra men han var tung för tiden (stor pojke) och behövde ändå tillägg från början.. det blev väldigt stressat och krångligt samt att jag blev deprimerad av hela situationen så jag slutade amma efter ett par veckor.

Hade jag fått hjälp med dottern så hade det säkert gått, men nu gick det inte = kunde inte amma.
    Hade jag inte blivit deprimerad av att amma sonen så hade jag fortsatt, men nu gick inte det = kunde inte amma.

Kan man inte amma så är det så och man behöver inte känna sig dålig för det.
    Så att få stöd ifall amningen krånglar är alltså en viktig del för att få det att fungera? När du säger att du fick hjälp, fick du det av din barnmorska/bvc eller amningshjälpen? 
  • livbojen
    Haskel skrev 2013-06-20 13:13:59 följande:
    Ja, alla kvinnor kan amma. Vissa kan dock inte lika bra som andra. Nuförtiden finns ersättning mediciner osv osv. Innan detta fanns dog många "mindre lämpade" mödrar, ofta redan i barnsäng. Kunde de inte amma dog istället ofta barnet. Rent evolutionsmässigt blev det nog så att fler kunde amma förr. Numrera överlever de flesta, både barn och mödrar, men det gör också att fler blir sämre på att amma. Alla kan inte ge barnet tillräckligt med mat och vissa får problem med bröstvårtor. Men du som kvinna är den enda som kan ge ditt barn exakt de vitaminer och mineraler som just ditt barn behöver. Om du har svårt för att amma så känn ingen press. Även om du bara ger bröstet några minuter så är det ett stort plus. Förutom mineraler och vitaminer ger det också en väldig närhet, som är viktig för både dig och barnet. Producerar du sedan inte tillräckligt med mjölk, så ger du mer i flaska. Går det inte alls, pga. ömmande/svidande bröstvårtor, så ger du allt i ersättning/alternativt pumpar och ger i flaska. Det viktigaste är att man gör så gott man kan. Det bästa, enligt mig, är att amma, men kan man inte så gör man ju ändå så gott man kan. Man kan inte vara bäst på allt.

Så du menar att jag är en mindre lämpad mamma för att jag är kroniskt sjuk och borde ha dött istället?
  • 2013
    Zayco skrev 2013-06-20 13:31:29 följande:
    Vad bra! Toppen! Genomförde aldrig amningskursen jag gick på, så är inte så jättepåläst heller. Men jag vill verkligen amma, så jag skulle bli väldigt besviken ifall det visade sig att jag inte har tillräckligt med mjölk eller liknande. 
    Amning kan vara ett hårt jobb, somliga av oss måste kämpa för det. Men om man tycker att det är värt det så kämpar man på.
    De vanligaste problemen man möter i början är såriga bröstvårtor, att mjölken inte kommer igång ordentligt och allmän oro över att mjölken räcker. Allt det där går att hantera. Salva finns mot såriga bröstvårtor t.ex.
    Våga kräv lugn och ro när du ska amma och åk inte hem om du inte känner dig trygg. Det finns amningsmottagningar på sjukhusen som kan hjälpa en om man får problem. De är supertrevliga och vet vad de gör så man ska inte dra sig för att söka sig dit.
Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?