• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • Rocket Mania
    Rani skrev 2013-06-20 19:40:58 följande:

Redan vid den första svenska stora folkräkningen på 1700-talet sp konstaterades det att många spädbarn dog bl a på grund av att de inte ammades. Varflr kan vi ju inte veta naturligtvis. Men jag skulle nog vilja påstå att det genom alla tider funnits anledningar till att kvinnor inte kunnat amma. Det där perfekta förr i tiden då alla kunde amma har helt enkelt aldrig funnits. Under 1900-talet ammades det som mest på 80 och 90-talen, då vården lobbade järnet för detta. Men också då föddes vart tionde barn upp på flaska.
    Naturligtvis har det alltid funnits de som inte kunnat amma, jag är inte så naiv att jag tror vi lever i någon slags perfekt värld där alla kvinnor kan amma. Däremot tror jag att fler av de som inte kunde amma då hade rent fysiska "hinder" och/eller var undernärda. Numer är det nog många mammor som inte "kan" amma pga ren okunskap och dåliga råd.
  • Rani
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 21:23:06 följande:
    Naturligtvis har det alltid funnits de som inte kunnat amma, jag är inte så naiv att jag tror vi lever i någon slags perfekt värld där alla kvinnor kan amma. Däremot tror jag att fler av de som inte kunde amma då hade rent fysiska "hinder" och/eller var undernärda. Numer är det nog många mammor som inte "kan" amma pga ren okunskap och dåliga råd.

Jag svarade med tanke på att du skrev att problemen skapades när amningen började styras upp. Det är ju snarare när vården gått in och styrt upp eller lobbat för amning som amningen ökat. Det är väldigt tydligt när man tittar på amningsstatistik för 1900-talet.

Att amningen minskat sedan dess tror jag beror på att många insett att man inte måste amma till varje pris. Rent fysiskt kanske man producerar mjölk men amningen blir så komplicerad att det inte är värt det.
  • Rani
    Rani skrev 2013-06-20 21:38:24 följande:
    Jag svarade med tanke på att du skrev att problemen skapades när amningen började styras upp. Det är ju snarare när vården gått in och styrt upp eller lobbat för amning som amningen ökat. Det är väldigt tydligt när man tittar på amningsstatistik för 1900-talet.

Att amningen minskat sedan dess tror jag beror på att många insett att man inte måste amma till varje pris. Rent fysiskt kanske man producerar mjölk men amningen blir så komplicerad att det inte är värt det.

Minskat sedan 90-talet ska det stå.
  • 2013
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 21:14:37 följande:
    Svårt att få är en sak, det är jag helt med på. Det är en helt annan sak att inte kunna få barn alls. Inte sant?
    Men nu gällde diskussionen barnlösa och inte sterila. Inte sant?
  • liv

Kroppar är ju olika så nej alla kan väl inte amma. Däremot tror jag att fler skulle kunna amma om de fick mer hjälp och stöd.

• Kråkakråka

Mjölk hade jag - åtminstone lite grann. Men sonens sugtag liknade en pirayas. Efter åtskilliga mjölkstockningar och en bröstböld gav jag upp. Ungefär samtidigt som jag "sinade" lärde sig pojken suga. Fail, alltså.

• gbgumman

Min amning gick uselt i början. Men jag vägrade ge upp. Fick fint stöd och med hjälp av den lärde sig både barnet och jag amningen. Sedan helamma jag 6 mån desamma två månader till. Hade tur som hade massa mjölk.

• sextiotalist
    Mantra skrev 2013-06-20 13:08:13 följande:
    Dog barnen förr om mamman inte kunde amma? Jag tänker att dom nog ammade oavsett om mjölken räckte och barnet fick vara hungrigt, kanske växte långsammare och var ledset, men överlevde. Det fanns bara ett alternativ då, att amma. Idag är vi bekvämare, och många ger upp väldigt lätt. Jag ammade i tio mån, men gav ersättning då och då som stöd. Det hjälpte mig att kunna amma länge. Hellre det än att ge enbart ersättning.
    Ja, barn dog förr dels pga mamman inte kunde amma, eller barnet inte kunde ta bröstet och av andra skäl också
  • malzac

De allra allra flesta (uppemot 99 procent) kan producera tillräckligt med mjölk. Och de allra allra flesta bebisarna (som inte fötts för tidigt) kan suga ordentligt så fort de kommit till världen. Kom ihåg detta! Och lita på att din kropp vet precis vad den gör eftersom den är designad för just det här

Den här oron för att ha för lite mjölk, en oro som så många har idag, är alltså helt ogrundad, men den sprids ändå mer och mer (bl a via myter om att små bröst skulle producera mindre mjölk (inte sant!) och genom pressen att bebisen ska uppnå sin födelsevikt inom en viss tid (ammade barn tar längre tid på sig)). Detta orsakar en stress som späds på av känslan av att vara en "dålig mamma" om man inte lyckas och det är den stressen som är boven i dramat för många.

En nyfödd bebis försöker ta sig till bröstet nästan direkt. Om man inte hjälper bebisen så gör den det faktiskt ändå. Så stark är instinkten (sök på Breast crawl på Youtube).

Det första dagarna är mycket viktiga för amningsrelationen. Se till att få så mycket gostid som möjligt med bebisen, helst med mycket naken-hud-kontakt. Och den första tiden ammar en bebis ofta ofta (typ varannan timme). Detta behövs dels för att en bebis mage bara rymmer 10-15 ml (en tesked) och dels för att "träna" dina bröst så att de lär sig hur mycket mjölk de behöver producera. Ju mer en bebis ammar desto mer mjölk producerar du.

Teknik är naturligtvis också viktigt, och eftersom man inte ser så många ammande kvinnor nuförtiden så kommer den tekniken inte alltid naturligt. Men övning ger färdighet! De första åtta veckorna kunde jag bara ligg-amma eftersom varken jag eller min dotter fått in tekniken att sitt-amma. Men sen plötsligt en dag så klickade det också när jag upptäckte att om jag bara flyttade henne en cm i sidled så kunde hon få mycket bättre tag. Så var inte rädd för att be om hjälp att få till tekniken!

Läs här angående viktuppgång för bröstuppfödda barn:
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=202

• sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 19:10:18 följande:
    Öh? De flesta kan faktiskt bli gravida, det är rätt få som inte kan få barn naturlig väg. Varför skulle de som inte kan bli gravida bli upprörda av att läsa att det är ovanligt?

Jag har föresten aldrig sett maken till amningsmotståndare än du. Det är ok, du behöver inte amma men sprid inte din okunskap till folk som faktiskt vill försöka. Med adekvat hjälp och lite eget intresse från din sida hade du kanske kunnat amma. Kanske inte.

Föresten, varför slängde DU inte ut din man om han störde dig när du försökte amma och vad hade din SVÅGER där att göra? Varför blir amningsmottagningen dålig för att din släkt beter sig konstigt åt?  
    Nej, det är inte få som inte kan få barn på naturlig väg, jag har hört siffror på 10-15 % som inte kan få barn naturligt.
Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?