KAN alla kvinnor amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Kroppar är ju olika så nej alla kan väl inte amma. Däremot tror jag att fler skulle kunna amma om de fick mer hjälp och stöd.
Mjölk hade jag - åtminstone lite grann. Men sonens sugtag liknade en pirayas. Efter åtskilliga mjölkstockningar och en bröstböld gav jag upp. Ungefär samtidigt som jag "sinade" lärde sig pojken suga. Fail, alltså.
Min amning gick uselt i början. Men jag vägrade ge upp. Fick fint stöd och med hjälp av den lärde sig både barnet och jag amningen. Sedan helamma jag 6 mån desamma två månader till. Hade tur som hade massa mjölk.
De allra allra flesta (uppemot 99 procent) kan producera tillräckligt med mjölk. Och de allra allra flesta bebisarna (som inte fötts för tidigt) kan suga ordentligt så fort de kommit till världen. Kom ihåg detta! Och lita på att din kropp vet precis vad den gör eftersom den är designad för just det här
Den här oron för att ha för lite mjölk, en oro som så många har idag, är alltså helt ogrundad, men den sprids ändå mer och mer (bl a via myter om att små bröst skulle producera mindre mjölk (inte sant!) och genom pressen att bebisen ska uppnå sin födelsevikt inom en viss tid (ammade barn tar längre tid på sig)). Detta orsakar en stress som späds på av känslan av att vara en "dålig mamma" om man inte lyckas och det är den stressen som är boven i dramat för många.
En nyfödd bebis försöker ta sig till bröstet nästan direkt. Om man inte hjälper bebisen så gör den det faktiskt ändå. Så stark är instinkten (sök på Breast crawl på Youtube).
Det första dagarna är mycket viktiga för amningsrelationen. Se till att få så mycket gostid som möjligt med bebisen, helst med mycket naken-hud-kontakt. Och den första tiden ammar en bebis ofta ofta (typ varannan timme). Detta behövs dels för att en bebis mage bara rymmer 10-15 ml (en tesked) och dels för att "träna" dina bröst så att de lär sig hur mycket mjölk de behöver producera. Ju mer en bebis ammar desto mer mjölk producerar du.
Teknik är naturligtvis också viktigt, och eftersom man inte ser så många ammande kvinnor nuförtiden så kommer den tekniken inte alltid naturligt. Men övning ger färdighet! De första åtta veckorna kunde jag bara ligg-amma eftersom varken jag eller min dotter fått in tekniken att sitt-amma. Men sen plötsligt en dag så klickade det också när jag upptäckte att om jag bara flyttade henne en cm i sidled så kunde hon få mycket bättre tag. Så var inte rädd för att be om hjälp att få till tekniken!
Läs här angående viktuppgång för bröstuppfödda barn:
www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=202