• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • In medias res
    Omorfia skrev 2013-06-20 18:08:10 följande:
    Ja det var verkligen inte så att alla kunde amma sina barn "förr". Om amningen inte funkade då fick man antingen lägga barnet till någon annans bröst eller ge barnet något annat. Djurmjölk, utspädd gröt eller utspädd och av mamman tuggad mat. Nöden har ingen lag som bekant. Funkade inte detta så dog ju barnet.

Tur att amningen inte är på liv och död idag  
    Ja, jag undrar vart den där myten om att "förr kunde minsann alla helamma", kommer ifrån? Ser jag bara till min egen familj, så har vare sig min mamma eller mormor kunnat helamma, och min svärmor har endast haft en fungerande amning med ett av sina fem barn (honom ammade hon sedan i tre år ). Resten av barnen har stödmatats på ett eller annat sätt.
    Live slow
  • augustisten
    In medias res skrev 2013-06-20 18:47:28 följande:
    Ja, jag undrar vart den där myten om att "förr kunde minsann alla helamma", kommer ifrån? Ser jag bara till min egen familj, så har vare sig min mamma eller mormor kunnat helamma, och min svärmor har endast haft en fungerande amning med ett av sina fem barn (honom ammade hon sedan i tre år ). Resten av barnen har stödmatats på ett eller annat sätt.

Min farmor blev ammad av sin faster då hon var helt liten eftersom hennes mor inte hade mjölk. Sedan kokade hennes mamma "halvmjölk" - havreavkok med lite komjölk och socker - som hon är uppfödd på. Hon är en mycket pigg 90-åring som jobbar ideellt "med att hjälpa de gamla" och går ärenden åt grannarna idag, så det gick bra det med.
  • Rocket Mania
    straw2008 skrev 2013-06-20 15:08:07 följande:

Helt min inställning oxå. Säg till en barnlös (frisk människa utan spårbara problem att "nästan aaaaallla kan bli gravida" . så får man se på uppror
    Öh? De flesta kan faktiskt bli gravida, det är rätt få som inte kan få barn naturlig väg. Varför skulle de som inte kan bli gravida bli upprörda av att läsa att det är ovanligt?

Jag har föresten aldrig sett maken till amningsmotståndare än du. Det är ok, du behöver inte amma men sprid inte din okunskap till folk som faktiskt vill försöka. Med adekvat hjälp och lite eget intresse från din sida hade du kanske kunnat amma. Kanske inte.

Föresten, varför slängde DU inte ut din man om han störde dig när du försökte amma och vad hade din SVÅGER där att göra? Varför blir amningsmottagningen dålig för att din släkt beter sig konstigt åt?  
  • Rocket Mania
    In medias res skrev 2013-06-20 18:47:28 följande:
    Jag tror du måste se längre bakåt än så. Det var när amningen började styras upp som de flesta problem skapades. Innan dess var det nog snarare undernäring som ställde till problem än rent fysiska sådana.

De flesta av de som fick barn på senare halvan av 1900-talet ammade nog mycket "på klocka" och det är många som kan vittna om hur dåligt det gick. De som gick mot strömmen och ammade på barnets signaler klarade sig bättre. 
  • 1978

För en del är det omöjligt eller väldigt svårt, fysiskt eller psykiskt. Förbered dig på att det kan göra jätteont, att du blir sjuk, att du känner dig invaderad, som en mjölkko - ett par tuttar på två ben. Det kan gå superbra, men det är bra att vara förberedd på det andra.

Om det blir väldigt svårt, känn efter själv hur viktigt det är för dig att amma. Ersättning på flaska går fint att växa upp på, så du är inte utan alternativ. Själv hade jag ett rent helvete i fyra/fem månader, tills vi började ge mat också och jag kunde minska på amningen.

Någon i tråden skrev att de försökte få igång amningen genom att amma minst var tredje timme, 20 minuter åt gången. Här ammades det BETYDLIGT mer/längre/oftare för att det skulle funka. Kan vara bra att veta. Jag är glad att jag stretade på, men jag skulle aldrig uppmana någon annan att göra detsamma. Det var stundtals hemskt och varje mamma måste avgöra själv om det är värt det.

MEN för många fungerar amningen jättebra!

• 2013
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 19:10:18 följande:
    Öh? De flesta kan faktiskt bli gravida, det är rätt få som inte kan få barn naturlig väg. Varför skulle de som inte kan bli gravida bli upprörda av att läsa att det är ovanligt?
    Var sjätte par har svårt att få barn, det är faktiskt ganska många.
  • Rani
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 19:12:58 följande:
    Jag tror du måste se längre bakåt än så. Det var när amningen började styras upp som de flesta problem skapades. Innan dess var det nog snarare undernäring som ställde till problem än rent fysiska sådana.

De flesta av de som fick barn på senare halvan av 1900-talet ammade nog mycket "på klocka" och det är många som kan vittna om hur dåligt det gick. De som gick mot strömmen och ammade på barnets signaler klarade sig bättre. 

Redan vid den första svenska stora folkräkningen på 1700-talet sp konstaterades det att många spädbarn dog bl a på grund av att de inte ammades. Varflr kan vi ju inte veta naturligtvis. Men jag skulle nog vilja påstå att det genom alla tider funnits anledningar till att kvinnor inte kunnat amma. Det där perfekta förr i tiden då alla kunde amma har helt enkelt aldrig funnits. Under 1900-talet ammades det som mest på 80 och 90-talen, då vården lobbade järnet för detta. Men också då föddes vart tionde barn upp på flaska.
  • 1978

Jag vet en gammal farbror som föddes upp på havreavkok och getmjölk...

• In medias res
    Rocket Mania skrev 2013-06-20 19:12:58 följande:

Ja, okunskap och fel information är nog en stor del i varför amningen fallerar för så många.
    Undrar hur det kommer sig att läror som "efter klockan" uppstod öht?
    Live slow
  • Rocket Mania
    2013 skrev 2013-06-20 19:39:34 följande:
    Var sjätte par har svårt att få barn, det är faktiskt ganska många.
    Svårt att få är en sak, det är jag helt med på. Det är en helt annan sak att inte kunna få barn alls. Inte sant?
Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?