KAN alla kvinnor amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
För en del är det omöjligt eller väldigt svårt, fysiskt eller psykiskt. Förbered dig på att det kan göra jätteont, att du blir sjuk, att du känner dig invaderad, som en mjölkko - ett par tuttar på två ben. Det kan gå superbra, men det är bra att vara förberedd på det andra.
Om det blir väldigt svårt, känn efter själv hur viktigt det är för dig att amma. Ersättning på flaska går fint att växa upp på, så du är inte utan alternativ. Själv hade jag ett rent helvete i fyra/fem månader, tills vi började ge mat också och jag kunde minska på amningen.
Någon i tråden skrev att de försökte få igång amningen genom att amma minst var tredje timme, 20 minuter åt gången. Här ammades det BETYDLIGT mer/längre/oftare för att det skulle funka. Kan vara bra att veta. Jag är glad att jag stretade på, men jag skulle aldrig uppmana någon annan att göra detsamma. Det var stundtals hemskt och varje mamma måste avgöra själv om det är värt det.
MEN för många fungerar amningen jättebra!
Jag vet en gammal farbror som föddes upp på havreavkok och getmjölk...