• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • Powderpuff

Nej, alla kan inte amma. Denna gången kom det aldrig någon mjölk. (Det har alltså inte kommit en droppe om man inte räknar med den blodblandade varklump ja fick äran att trycka ut igår) Förra gången var mjölkproduktionen igång redan på förlossningen så de kan även variera från barn till barn tydligen.

• Mithra
    Zayco skrev 2013-06-20 13:32:42 följande:
    Så att få stöd ifall amningen krånglar är alltså en viktig del för att få det att fungera? När du säger att du fick hjälp, fick du det av din barnmorska/bvc eller amningshjälpen? 
    Ja, det är viktigt med stöd! Jag fick stöd av min barnmorska på BB, jättegullig tjej som verkligen kämpade med mig för att mjölken skulle rinna till. Synd bara sen att jag blev deprimerad, hon på BVC försökte peppa mig men menade också att om jag mår jättedåligt så ska jag hoppa amningen för det är viktigt att man mår bra också.

Försökte även att pumpa och ge i flaska, men även det gjorde mig deprimerad.. så det fick bli ersättning så pappan kunde avlasta då jag fick en liten förlossningsdepression.
  • straw2008
    Natulcien skrev 2013-06-20 13:26:43 följande:
    Lite märkligt att slänga ur sig en siffra som enbart bygger på "egen erfarenhet". Att 25% av alla kvinnor inte skulle kunna amma är ju rena fantasierna. Inte en chans att siffran är så hög.Det är ganska ovanligt att en kvinna, rent fysiskt, inte kan amma. Däremot är det ju allt fler som inte vill amma. Men du kan gärna länka till det vetenskapliga materialet där du har hittat siffrorna 25% resp. 20%..?

Men läs om o läs RÄTT. Du skriver tom själv först att det är min egen erfarenhet o sen vill du ha källa på det ? Jag har varit med i 3 mammagrupper i alla såg siffrorna likadana ut, vår BVC sköterska bekräftade att det var så det såg ut i alla grupper. Det är INTE ALLS OVANLIGT, det är en MYT.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Natulcien skrev 2013-06-20 13:28:33 följande:
    Det är väldigt ovanligt att man inte kan amma. Det kan vara svårt att få igång amningen, och få bebisen att ta rätt tag. Men då finns bra hjälp att få. Mitt tips är att inte lämna BB förrän du känner att du fixar amningen!Läs på ordentligt i förväg!De första BVC-besöken ligger ganska tätt, så du ska inte behöva väga själv.

Fast de flesta säger ju samtidigt att det tar ca 3 månader att få en fungerande amning ? Ska man ligga så länge på BB. O fortf. INTE alls ovanligt att inte kunna föda sitt barn enbart på mjölken man producerar. nte alls ovanligt.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Zayco skrev 2013-06-20 13:32:42 följande:
    Så att få stöd ifall amningen krånglar är alltså en viktig del för att få det att fungera? När du säger att du fick hjälp, fick du det av din barnmorska/bvc eller amningshjälpen? 

Jag fick så kallas (st)jälp av amningsmottagning på BB, blev bara katastrof för oss d hon ville att jag skulle "uppvisa" mina försök att amma med min man o svåger stirrandes samtisigt. Urk ragator som jobbar på danderyds amningsmottagning.
    I kinamockaskogen.....
  • Mantra

Jag tror nog att alla åtminstone kan delamma. Det är ingen dans på forsar alltid att amma, men m man ger sig fasen på det så är jag övertygad om att de allra flesta kan ge sina barn åtminstone några droppar bröstmjölk varje dag.

• Natulcien
    straw2008 skrev 2013-06-20 13:45:21 följande:

Men läs om o läs RÄTT. Du skriver tom själv först att det är min egen erfarenhet o sen vill du ha källa på det ? Jag har varit med i 3 mammagrupper i alla såg siffrorna likadana ut, vår BVC sköterska bekräftade att det var så det såg ut i alla grupper. Det är INTE ALLS OVANLIGT, det är en MYT.
    Ok, så de påhittade "siffrorna" bygger på 3 föräldragrupper...? Ca 20-30 mammor? Ok.

I min föräldragrupp var vi 8 mammor, varav 5 kunde amma finfint. De andra hade aktivt valt bort det. Alltså kunde 100% amma. Och bland mina vänner och bekanta är det ovanligt att ge ersättning, och de som gjort det har också aktivt valt det. Jag känner faktiskt ingen som inte kan amma...100% igen. Då har jag också bidragit lite till "siffror från den egna erfarenheten" och därmed nyanserat det hela lite. Solig

Att aktivt välja ersättning blir allt mer vanligt. Att inte kunna amma är mycket ovanligt.
  • lövet2

I stort sett alla kan amma. Däremot finns det förstås en del saker som kan ställa till det så att babyn inte får i sig tillräckligt enbart från bröstmjölken. Det kan vara något fysiskt fel hos mamman, någon psykisk blockering (från stress t ex), sjukdom, något fysiskt fel hos barnet så det inte kan suga rätt eller ens suga alls.

Det som egentligen oftast ställer till det med amningen, är okunskap hos mamman och/eller omgivningen. Okunskap är roten till mycket ont ...

• johannawe

Rent fysiskt kan nog de flesta, men sen finns det många hinder på vägen som gör att man får välja att kämpa sig igenom alternativt att ge upp amningen. Båda är lika rätt väg att gå. Vill du amma finns det alltid sätt att komma vidare (jag tyckte kontakt med amningscentrum var bra men sen råkade jag ut för många amningsproblem dessvärre) 4 månader senare har jag en fungerande smärtfri amning :)

• Natulcien
    straw2008 skrev 2013-06-20 13:46:47 följande:

Fast de flesta säger ju samtidigt att det tar ca 3 månader att få en fungerande amning ? Ska man ligga så länge på BB. O fortf. INTE alls ovanligt natt inte kunna föda sitt barn enbart på mjölken man producerar. nte alls ovanligt.
    Eh? Om man inte har fått igång amningen alls på 3 månader, så är bebisen garanterat död. Naturligtvis menade jag att man ska se till att man känner sig  trygg med att man kan hantera det innan man lämnar BB. Jag stannade 3 dygn p.g.a. detta.

Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?