• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • straw2008
    Bling1975 skrev 2013-06-20 15:05:22 följande:
    Jag fick personligen aldrig amningen att fungera trots alla förberedelser innan, massor med hjälp på BB och sedan på amningsmottagningen. Barnet bara rasade i vikt och jag fick knappt ut något alls när jag pumpade. Kämpade på med delamning i drygt 3 månader innan jag gav upp.Tänker att det är väl inte konstigare än att alla inte kan bli gravida eller tål nötter eller är döva. Kroppen är inte alltid perfekt. 

Helt min inställning oxå. Säg till en barnlös (frisk människa utan spårbara problem att "nästan aaaaallla kan bli gravida" . så får man se på uppror
    I kinamockaskogen.....
  • Rani
    Bling1975 skrev 2013-06-20 15:05:22 följande:
    Jag fick personligen aldrig amningen att fungera trots alla förberedelser innan, massor med hjälp på BB och sedan på amningsmottagningen. Barnet bara rasade i vikt och jag fick knappt ut något alls när jag pumpade. Kämpade på med delamning i drygt 3 månader innan jag gav upp.

Tänker att det är väl inte konstigare än att alla inte kan bli gravida eller tål nötter eller är döva. Kroppen är inte alltid perfekt. 

• Dr Mupp

Det beror ju på vad man menar med att kunna amma. Menar man att bebisen suger på ett bröst så kan alla som har minst ett bröst och en sugvillig bebis amma. Men lägger man till fler och fler parametrar som att det ska komma mjölk, det ska vara tillräckligt med mjölk för att föda bebisen, det ska ske problemfritt osv så ökar ju hela tiden andelen mammor som inte kan amma. 

Kunna amma som i att bebisen suger på ett bröst, i princip alla
    Kunna amma som att helamma bebis relativt problemfritt, betydligt färre. 

Många av de problem som uppstår vid amning beror dock tyvärr på okunskap och otillräcklig hjälp och det är ett stort svek av sjukvården att först gå ut med att alla kan amma om de vill och sen inte ge den hjälp och stöd som behövs för att mammor ska kunna amma i den utsträckning de vill. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Zayco

Jag kommer vara på BB i tre dagar sa min barnmorska eftersom jag ska snittas, ''Får'' man vara kvar längre på BB ifall man behöver mer hjälp med amningen? Eller kommer amningen igång på dessa tre dagar jag är där? Eller?

• Dr Mupp
    Zayco skrev 2013-06-20 17:11:27 följande:
    Jag kommer vara på BB i tre dagar sa min barnmorska eftersom jag ska snittas, ''Får'' man vara kvar längre på BB ifall man behöver mer hjälp med amningen? Eller kommer amningen igång på dessa tre dagar jag är där? Eller?
    Det är ju individuellt, för en del kommer det igång snabbt och enkelt, för andra tar det längre tid. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Zayco
    Dr Mupp skrev 2013-06-20 17:12:33 följande:
    Det är ju individuellt, för en del kommer det igång snabbt och enkelt, för andra tar det längre tid. 
    Men får man vara kvar längre en tre dagar om man vill? 
  • Dr Mupp
    Zayco skrev 2013-06-20 17:13:57 följande:
    Tror det beror på hur fullt det är. Men jag tvivlar på att de tvingar hem dig mot din vilja.
  • Paincake
    Zayco skrev 2013-06-20 17:13:57 följande:
    När jag fick mitt andra barn skrev jag i mitt förlossningsbrev att jag gärna ville stanna på BB tills jag visste om amningen funkade eller inte. Hade ett amningskaos med sonen som slutade i en livshotande infektion för mig och återbesök på återbesök och två inläggningar så jag ville slippa det den andra gången. 

Vi stannade i tre dygn, då visste vi att amningen inte skulle funka den här gången heller. 
  • augustisten

Det finns förstås kvinnor som inte kan amma alls, men det är nog vanligare med barn som har svårt att dia. Eller en kombination av det och mammor som har känslig mjölkproduktion.

Min första delammade jag till åtta månader, men han behövde tillägg från start. Jag försökte på många sätt öka produktionen men det gick inte. Jag upplevde ofta att han sög "tomt" och blev trött, ledsen och frustrerad innan han var mätt.

När han blev större och opererade bort polyperna såg läkaren att han har kluven gomspene och en försvagning i muskulaturen i svalget - som en mkt mild form av gomspalt. Det gjorde troligen att han inte kunde suga så mycket att min mjölkproduktion blev tillräcklig. Och massor av hjälp och information kunde inte ändra det (att pumpa fungerade aldrig för mig). I efterhand är jag ledsen att den amningsfixering som faktiskt finns fick mig att må så dåligt över att jag var tvungen att ge tillägg istället för att vara nöjd med det som var. Det tog mycket energi av mig.

Dottern helammade jag först och delammade sedan till dryga året. Hon diade väldigt effektivt och hade gott om mjölk.

• Omorfia
    Rani skrev 2013-06-20 14:17:59 följande:
    Genom historien har spädbarn matats med komjölk, utspädd gröt och allt möjligt för att mammor inte kunnat amma av fysiska eller andra orsaker. När jag pluggade i storbrittanien fick jag lära mig att man där (innan gemene man hade tillgång till ersättning) ett flertal gånger haft kampanjer för att uppmana kvinnor att amma samt var man skulle vända sig om man inte kunde. Så även förr i tiden har man haft problem med detta.
    Ja det var verkligen inte så att alla kunde amma sina barn "förr". Om amningen inte funkade då fick man antingen lägga barnet till någon annans bröst eller ge barnet något annat. Djurmjölk, utspädd gröt eller utspädd och av mamman tuggad mat. Nöden har ingen lag som bekant. Funkade inte detta så dog ju barnet.

Tur att amningen inte är på liv och död idag  
Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?