KAN alla kvinnor amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Det beror ju på vad man menar med att kunna amma. Menar man att bebisen suger på ett bröst så kan alla som har minst ett bröst och en sugvillig bebis amma. Men lägger man till fler och fler parametrar som att det ska komma mjölk, det ska vara tillräckligt med mjölk för att föda bebisen, det ska ske problemfritt osv så ökar ju hela tiden andelen mammor som inte kan amma.
Kunna amma som i att bebisen suger på ett bröst, i princip alla
Kunna amma som att helamma bebis relativt problemfritt, betydligt färre.
Många av de problem som uppstår vid amning beror dock tyvärr på okunskap och otillräcklig hjälp och det är ett stort svek av sjukvården att först gå ut med att alla kan amma om de vill och sen inte ge den hjälp och stöd som behövs för att mammor ska kunna amma i den utsträckning de vill.
Jag kommer vara på BB i tre dagar sa min barnmorska eftersom jag ska snittas, ''Får'' man vara kvar längre på BB ifall man behöver mer hjälp med amningen? Eller kommer amningen igång på dessa tre dagar jag är där? Eller?
Det finns förstås kvinnor som inte kan amma alls, men det är nog vanligare med barn som har svårt att dia. Eller en kombination av det och mammor som har känslig mjölkproduktion.
Min första delammade jag till åtta månader, men han behövde tillägg från start. Jag försökte på många sätt öka produktionen men det gick inte. Jag upplevde ofta att han sög "tomt" och blev trött, ledsen och frustrerad innan han var mätt.
När han blev större och opererade bort polyperna såg läkaren att han har kluven gomspene och en försvagning i muskulaturen i svalget - som en mkt mild form av gomspalt. Det gjorde troligen att han inte kunde suga så mycket att min mjölkproduktion blev tillräcklig. Och massor av hjälp och information kunde inte ändra det (att pumpa fungerade aldrig för mig). I efterhand är jag ledsen att den amningsfixering som faktiskt finns fick mig att må så dåligt över att jag var tvungen att ge tillägg istället för att vara nöjd med det som var. Det tog mycket energi av mig.
Dottern helammade jag först och delammade sedan till dryga året. Hon diade väldigt effektivt och hade gott om mjölk.