• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • Natulcien
    lövet2 skrev 2013-06-20 13:54:42 följande:

Det som egentligen oftast ställer till det med amningen, är okunskap hos mamman och/eller omgivningen. Okunskap är roten till mycket ont ...
  • ViVäntarLois
    Mithra skrev 2013-06-20 13:30:52 följande:
    Nej, alla mammor kan inte amma. Finns flera olika anledningar.

Med min dotter så fick jag ingen hjälp alls, så hon sög sönder mina bröstvårtor och jag fick mjölkstockning så jag slutade amma efter ett par veckor. Nu med sonen fick jag jättebra hjälp, mjölken kom igång bra men han var tung för tiden (stor pojke) och behövde ändå tillägg från början.. det blev väldigt stressat och krångligt samt att jag blev deprimerad av hela situationen så jag slutade amma efter ett par veckor.

Hade jag fått hjälp med dottern så hade det säkert gått, men nu gick det inte = kunde inte amma.
    Hade jag inte blivit deprimerad av att amma sonen så hade jag fortsatt, men nu gick inte det = kunde inte amma.

Kan man inte amma så är det så och man behöver inte känna sig dålig för det.
    Här tänker jag att det är lite skillnad på vad man lägger i orden "inte kunna amma". Jag tänker mig då den lilla andelen kvinnor där det är fysiskt omöjligt. Där ingen hjälp i världen kan få igång amningen. 

Däremot tror jag att sådana amningsproblem som du beskriver är desto vanligare. Dvs. då man inte får den hjälp man hade behövt eller då nackdelarna med att amma till slut väger över (vid tex depression). Då KAN man ju amma men man får inte tillräckligt stöd / det är inte värt de negativa följderna. 
  • Mithra
    ViVäntarLois skrev 2013-06-20 14:07:02 följande:
    Här tänker jag att det är lite skillnad på vad man lägger i orden "inte kunna amma". Jag tänker mig då den lilla andelen kvinnor där det är fysiskt omöjligt. Där ingen hjälp i världen kan få igång amningen. 

Däremot tror jag att sådana amningsproblem som du beskriver är desto vanligare. Dvs. då man inte får den hjälp man hade behövt eller då nackdelarna med att amma till slut väger över (vid tex depression). Då KAN man ju amma men man får inte tillräckligt stöd / det är inte värt de negativa följderna. 
    Jo, men det är ju en definitionsfråga på att "inte kunna amma". Jag hade givetvis kunnat fortsätta om jag fått rätt hjälp första gången eller om jag inte blivit deprmierad andra gången, för jag hade tillräckligt med mjölk.

Rent fysiskt så borde ju i princip alla kvinnor kunna amma, sedan finns det ju dom som inte kan givetvis.
  • Rani

De allra flesta kan det rent fysiskt på så sätt att man har alla de rätta delarna och funktionerna. Sedan kan det vara så jäkla besvärligt för en del att det helt enkelt inte är värt det. De jag har träffat som sagt "alla kan amma bara de vill" är de som haft relativt lätta amningar eller enstaka som varit beredd att dedikera hela sitt liv åt just amningen.

• Rani
    Mantra skrev 2013-06-20 13:08:13 följande:
    Dog barnen förr om mamman inte kunde amma? Jag tänker att dom nog ammade oavsett om mjölken räckte och barnet fick vara hungrigt, kanske växte långsammare och var ledset, men överlevde. Det fanns bara ett alternativ då, att amma. Idag är vi bekvämare, och många ger upp väldigt lätt. Jag ammade i tio mån, men gav ersättning då och då som stöd. Det hjälpte mig att kunna amma länge. Hellre det än att ge enbart ersättning.

Genom historien har spädbarn matats med komjölk, utspädd gröt och allt möjligt för att mammor inte kunnat amma av fysiska eller andra orsaker. När jag pluggade i storbrittanien fick jag lära mig att man där (innan gemene man hade tillgång till ersättning) ett flertal gånger haft kampanjer för att uppmana kvinnor att amma samt var man skulle vända sig om man inte kunde. Så även förr i tiden har man haft problem med detta.
  • weasley

Nej, alla kan inte amma. Hade det inte funnits ersättning hade förmodligen min bebis svultit ihjäl, hon gick ner över 10% av sin kroppsvikt första dygnet trots att vi ammade och ammade.. Men sen blev hon så svag eftersom hon inte fick i sig nästan något alls, så hon bara sov och sov, var i princip omöjligt att väcka henne för att amma. 

Efter det fick vi ge ersättning + amning eftersom det aldrig kom igång, trots att vi ammade MINST var tredje timme (20 minuter på varje bröst). Men självklart kämpade man på mer förr, vad hade man för val? Det är  ju äta eller dö för en så liten bebis.

• Haskel
    livbojen skrev 2013-06-20 13:34:51 följande:

Så  du menar att jag är en mindre lämpad mamma för att jag är kroniskt sjuk och borde ha dött istället?
    NEJ! Det jag säger innebär inte att du behöver vara en sämre mamma/människa. Jag önskar inte livet ur dig eller någon annan. Det jag sa var dock något gammalt, som rörde evolutionen, det som kallas/kallades det naturliga urvalet. Vi människor har sedan ganska länge haft läkarvetenskap och mediciner vilket gör att vi överlever sjukdomar och även genetiska defekter. Det jag anser är viktigt är dock att man gör så gott man kan och tar vara på de förutsättningar man har, mer än så kan man inte göra. Gör man det har man gjort allt man kan begära av en människa. 

PS. Inte heller jag skulle överlevt om det inte vore för läkarvetenskapen. DS
  • straw2008

Jag tolkade frågan som "hur många kan amma sina barn som endast föda" handlar frågan om hur många som kan få ut minst 4-5 droppar om dygnet så ser ju svaren annorlunda ut. Jag har missförstått sorry. De siffrorna jag hade är alltså relevanta för att ENDAST föda ett barn på amning

I kinamockaskogen.....
  • weasley
    straw2008 skrev 2013-06-20 14:49:09 följande:
    Jag tolkade frågan som "hur många kan amma sina barn som endast föda" handlar frågan om hur många som kan få ut minst 4-5 droppar om dygnet så ser ju svaren annorlunda ut. Jag har missförstått sorry.

Jag tolkade också frågan så.
  • Bling1975

Jag fick personligen aldrig amningen att fungera trots alla förberedelser innan, massor med hjälp på BB och sedan på amningsmottagningen. Barnet bara rasade i vikt och jag fick knappt ut något alls när jag pumpade. Kämpade på med delamning i drygt 3 månader innan jag gav upp.

Tänker att det är väl inte konstigare än att alla inte kan bli gravida eller tål nötter eller är döva. Kroppen är inte alltid perfekt. 

Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?