KAN alla kvinnor amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
De allra flesta kan det rent fysiskt på så sätt att man har alla de rätta delarna och funktionerna. Sedan kan det vara så jäkla besvärligt för en del att det helt enkelt inte är värt det. De jag har träffat som sagt "alla kan amma bara de vill" är de som haft relativt lätta amningar eller enstaka som varit beredd att dedikera hela sitt liv åt just amningen.
Nej, alla kan inte amma. Hade det inte funnits ersättning hade förmodligen min bebis svultit ihjäl, hon gick ner över 10% av sin kroppsvikt första dygnet trots att vi ammade och ammade.. Men sen blev hon så svag eftersom hon inte fick i sig nästan något alls, så hon bara sov och sov, var i princip omöjligt att väcka henne för att amma.
Efter det fick vi ge ersättning + amning eftersom det aldrig kom igång, trots att vi ammade MINST var tredje timme (20 minuter på varje bröst). Men självklart kämpade man på mer förr, vad hade man för val? Det är ju äta eller dö för en så liten bebis.
Jag tolkade frågan som "hur många kan amma sina barn som endast föda" handlar frågan om hur många som kan få ut minst 4-5 droppar om dygnet så ser ju svaren annorlunda ut. Jag har missförstått sorry. De siffrorna jag hade är alltså relevanta för att ENDAST föda ett barn på amning
Jag fick personligen aldrig amningen att fungera trots alla förberedelser innan, massor med hjälp på BB och sedan på amningsmottagningen. Barnet bara rasade i vikt och jag fick knappt ut något alls när jag pumpade. Kämpade på med delamning i drygt 3 månader innan jag gav upp.
Tänker att det är väl inte konstigare än att alla inte kan bli gravida eller tål nötter eller är döva. Kroppen är inte alltid perfekt.