• Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • 2013

Nej alla har inte tillräckligt med mjölk, men de flesta har det.

• 2013
    Mantra skrev 2013-06-20 13:08:13 följande:
    Dog barnen förr om mamman inte kunde amma? Jag tänker att dom nog ammade oavsett om mjölken räckte och barnet fick vara hungrigt, kanske växte långsammare och var ledset, men överlevde. Det fanns bara ett alternativ då, att amma. Idag är vi bekvämare, och många ger upp väldigt lätt. Jag ammade i tio mån, men gav ersättning då och då som stöd. Det hjälpte mig att kunna amma länge. Hellre det än att ge enbart ersättning.
    Barn svalt förr ja. Och så gavs de ersättning eller lånades ut till ammor.
  • straw2008

Det är en seglivad myt att "nästan alla kan amma" enligt min erfarenhet så är det ca 25% som absolut inte KAN föda ett barn med sin mjölk/bröst. Ca 20% väljer aktivt bort amningen första 3 månaden då det inte passar dom.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Zayco skrev 2013-06-20 13:06:06 följande:
    Så alla har inte tillräckligt med mjölk?

I min mammagrupp om 10 var det 5 som helammade genm första 3 månaderna.
    I kinamockaskogen.....
  • Haskel

Ja, alla kvinnor kan amma. Vissa kan dock inte lika bra som andra. Nuförtiden finns ersättning mediciner osv osv. Innan detta fanns dog många "mindre lämpade" mödrar, ofta redan i barnsäng. Kunde de inte amma dog istället ofta barnet. Rent evolutionsmässigt blev det nog så att fler kunde amma förr. Numrera överlever de flesta, både barn och mödrar, men det gör också att fler blir sämre på att amma. Alla kan inte ge barnet tillräckligt med mat och vissa får problem med bröstvårtor. Men du som kvinna är den enda som kan ge ditt barn exakt de vitaminer och mineraler som just ditt barn behöver. Om du har svårt för att amma så känn ingen press. Även om du bara ger bröstet några minuter så är det ett stort plus. Förutom mineraler och vitaminer ger det också en väldig närhet, som är viktig för både dig och barnet. Producerar du sedan inte tillräckligt med mjölk, så ger du mer i flaska. Går det inte alls, pga. ömmande/svidande bröstvårtor, så ger du allt i ersättning/alternativt pumpar och ger i flaska. Det viktigaste är att man gör så gott man kan. Det bästa, enligt mig, är att amma, men kan man inte så gör man ju ändå så gott man kan. Man kan inte vara bäst på allt.

• AnnaSthlm
    Mantra skrev 2013-06-20 13:08:13 följande:
    Dog barnen förr om mamman inte kunde amma? Jag tänker att dom nog ammade oavsett om mjölken räckte och barnet fick vara hungrigt, kanske växte långsammare och var ledset, men överlevde. Det fanns bara ett alternativ då, att amma. Idag är vi bekvämare, och många ger upp väldigt lätt. Jag ammade i tio mån, men gav ersättning då och då som stöd. Det hjälpte mig att kunna amma länge. Hellre det än att ge enbart ersättning.

Tveklöst dog de barn som inte fick i sig mat. Fördelen "förr" så fanns det ibland andra ammande kvinnor i byn som kunde hjälpa. Folk hade många barn och nån hade mjölk över. Fungerade inte detta dog barnet.
  • 2013
    Haskel skrev 2013-06-20 13:13:59 följande:
    Ja, alla kvinnor kan amma. Vissa kan dock inte lika bra som andra. Nuförtiden finns ersättning mediciner osv osv. Innan detta fanns dog många "mindre lämpade" mödrar, ofta redan i barnsäng. Kunde de inte amma dog istället ofta barnet. Rent evolutionsmässigt blev det nog så att fler kunde amma förr. Numrera överlever de flesta, både barn och mödrar, men det gör också att fler blir sämre på att amma. Alla kan inte ge barnet tillräckligt med mat och vissa får problem med bröstvårtor. Men du som kvinna är den enda som kan ge ditt barn exakt de vitaminer och mineraler som just ditt barn behöver. Om du har svårt för att amma så känn ingen press. Även om du bara ger bröstet några minuter så är det ett stort plus. Förutom mineraler och vitaminer ger det också en väldig närhet, som är viktig för både dig och barnet. Producerar du sedan inte tillräckligt med mjölk, så ger du mer i flaska. Går det inte alls, pga. ömmande/svidande bröstvårtor, så ger du allt i ersättning/alternativt pumpar och ger i flaska. Det viktigaste är att man gör så gott man kan. Det bästa, enligt mig, är att amma, men kan man inte så gör man ju ändå så gott man kan. Man kan inte vara bäst på allt.
    Nej alla kvinnor kan inte amma. Det finns hormonella problem och fysiska defekter som gör att kvinnor inte kan producera mjölk.
  • Zayco

Vad händer om jag inte skulle kunna amma? Jag vill inte ge ersättning. Måste man det i värsta fall? Jag vill verkligen amma.

• 2013
    Zayco skrev 2013-06-20 13:17:54 följande:
    Vad händer om jag inte skulle kunna amma? Jag vill inte ge ersättning. Måste man det i värsta fall? Jag vill verkligen amma.
    Om du absolut inte kan amma så får du ge ersättning, barnet måste ju ha mat.
    Men de flesta kan amma. Det är bra att vara förberedd så läs gärna på lite om hur barnet ökar mjölkproduktionen.
    Sen är det viktigt att veta att amning är mycket mer än mat för barnet så barnet kommer att vilja amma fast barnet precis ätit. Det betyder inte att du har för lite mjölk.
    Om barnet går upp i vikt så har du tillräckligt med mjölk.
  • Zayco
    2013 skrev 2013-06-20 13:21:49 följande:
    Om du absolut inte kan amma så får du ge ersättning, barnet måste ju ha mat.
    Men de flesta kan amma. Det är bra att vara förberedd så läs gärna på lite om hur barnet ökar mjölkproduktionen.
    Sen är det viktigt att veta att amning är mycket mer än mat för barnet så barnet kommer att vilja amma fast barnet precis ätit. Det betyder inte att du har för lite mjölk.
    Om barnet går upp i vikt så har du tillräckligt med mjölk.
    I vilka fall är det så att man absolut inte ska kunna amma? Är det om man helt enkelt inte har mjölk? Och man kan inte göra något åt det? Eller?

Ska man väga barnet själv emellanåt eller vänta tills nästa besök hos bvc? 
Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?