KAN alla kvinnor amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma?
Nej alla har inte tillräckligt med mjölk, men de flesta har det.
Det är en seglivad myt att "nästan alla kan amma" enligt min erfarenhet så är det ca 25% som absolut inte KAN föda ett barn med sin mjölk/bröst. Ca 20% väljer aktivt bort amningen första 3 månaden då det inte passar dom.
Ja, alla kvinnor kan amma. Vissa kan dock inte lika bra som andra. Nuförtiden finns ersättning mediciner osv osv. Innan detta fanns dog många "mindre lämpade" mödrar, ofta redan i barnsäng. Kunde de inte amma dog istället ofta barnet. Rent evolutionsmässigt blev det nog så att fler kunde amma förr. Numrera överlever de flesta, både barn och mödrar, men det gör också att fler blir sämre på att amma. Alla kan inte ge barnet tillräckligt med mat och vissa får problem med bröstvårtor. Men du som kvinna är den enda som kan ge ditt barn exakt de vitaminer och mineraler som just ditt barn behöver. Om du har svårt för att amma så känn ingen press. Även om du bara ger bröstet några minuter så är det ett stort plus. Förutom mineraler och vitaminer ger det också en väldig närhet, som är viktig för både dig och barnet. Producerar du sedan inte tillräckligt med mjölk, så ger du mer i flaska. Går det inte alls, pga. ömmande/svidande bröstvårtor, så ger du allt i ersättning/alternativt pumpar och ger i flaska. Det viktigaste är att man gör så gott man kan. Det bästa, enligt mig, är att amma, men kan man inte så gör man ju ändå så gott man kan. Man kan inte vara bäst på allt.
Vad händer om jag inte skulle kunna amma? Jag vill inte ge ersättning. Måste man det i värsta fall? Jag vill verkligen amma.