juli14 skrev 2014-01-16 06:55:05 följande:
Jösses vad man missar när man inte varit inne här på en vecka

haha.. kan inte undgå att se att många planerar sitt andra barn, supermysigt! Men, jag måste bekänna att vi planerar bara att skaffa oss ett barn, både jag och min sambo är överens om det.. Är det en nackdel att vara ensambarn? Någon som har erfarenhet? Jag har tre bröder (suck) och sambon en äldre och en yngre och vi har båda njutit av att ha syskon så tajt, såklart, men mer idag i vuxen ålder än när vi var små.
jag har två syskon, båda äldre än mig. syrra som är 14 år äldre och sedan brorsan som är 14 månader äldre. och jag vill att mitt barn, min son ska kunna få känna samhörigheten man känner när man har syskon, därför vill jag att han ska få syskon. när vår pappa dog, så kunde vi tre relatera till varandra och stötta varandra på ett annat sätt än en bästa vän kan göra. min pojkvän är ensambarn och säger att han inte lidit av det. men när hans mamma dog, så vart han kvar ensam liksom, inga syskon att stödja sig på eller kunna diskutera med mitt i natten när man kom att tänka på ngt speciellt. han hade sina vänner och mig, men det är liksom inte samma sak - tycker jag i alla fall.
tänk om ngt skulle hända mig och pojkvännen i framtiden, då skulle jag vilja att min son har ett syskon som han kan ta stöd av och så vidare.
Jag har ju både storebror och storasyster, det bästa av två världar. Brorsan är den som lär mig självförsvar och som "hotade" killarna när jag var yngre, han är alltid min back-up. Jag vet att om jag någon gång skulle råka ut i en knipa skulle han finnas där för mig, på alla sätt han kan.. Syrran är den som jag hade tjejkvällar med, där hon berättade om puberteten, mens och mensskydd, sex och pojkvänner och smittsamma sexsjukdomar osv, typiska tjejsaker.
Jag och brorsan har en tät relation, vi lekte alltid tillsammans som små och kan nu i vuxen ålder snacka om allt tillsammans, med det kan jag ju även med syrran liksom.
Att vara ensambarn är inte dåligt. Men jag personligen tycker att man "missar" något som ensambarn, en typ av samhörighet som man inte riktigt kan få med en kusin eller moster/morbror eller liknande liksom.