• Anonym (Längtan)

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Hehe jag vet att det bara är 2013 nu men tiden verkar gå så hiskeligt fort och snart står vi där vid 2015/16..
    Är det fler som jag som är i bebistankar? Just nu studerar jag heltid och med praktik och andra hinder i vägen väljer sambon och jag att vänta tills jag är färdig och har fast tjänst. Även om hjärtat skriker efter bebis så siktar vi in oss på en 2015/16 bebis

Såg att det fanns en annan tråd men tyckte den vart så full så jag skapar en ny :)

Välkomna att bolla ideèr , tankar eller bara att skriva av sig, var vänlig och håll en trevlig ton gentemot dina medmänniskor :)

• Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?
  • dagg03
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-01-07 18:05:51 följande:

Vi kommer också satsa på barn före hus - kommer ta ca två år tills vi har pengarna till insats mm och sedan ska man ju få lånelöfte, gå på massa visningar, hitta ett hus man vill ha plus vinna eventuell budgivning så de jag har pratat med menar att man får räkna med att det kan ta ca ett år att köpa hus från att man har pengarna tills dess att man kan flytta in.

Vi satsar på att försöka ha det mesta av hussparandet klart när vi får barn och sedan börja kika på hus när man kommit in i livet med bebisen och kan tänka på annat än honom/henne . Tycker det är smart att bo kvar med låga utgifter när man är föräldraledig så det kommer vi göra om vi inte börjar känna att vi klättrar på väggarna. Roligt att ni vill bygga hus, det vore kul men jag tror det blir för dyrt för oss - vilken typ av hus har ni tänkt er?
    Vad kul att husplanerna ändå inte är så långt borta =) För oss kommer det att ta betydligt längre tid än så, både jag och min sambo pluggar som sagt en utbildning (5 år). Så vi har i princip inte kunnat spara någonting alls sedan vi började plugga (har visserligen lite fonder och så men det räcker inte långa vägar). Men vi planerar som ni att fortsätta bo billigt så länge det bara går, så att vi direkt vi har jobb kan lägga undan så mycket pengar som möjligt. Nu när man lever studentliv så är man ju van att leva väldigt billigt, så det gäller att inte anpassa sig till den nya inkomsten när man får jobb :) Vi har egentligen inte kommit så långt att vi vet vilken typ av hus vi vill ha, man spårar lätt iväg i drömmarna. Våran utbildningen kan ge goda förutsättningar till en bra inkomst i framtiden, men man vet ju inte hur det verkligen kommer att bli. Egentligen spelar det nog inte så stor roll så länge man trivs och ryms i huset. Både pengar och materiella ting känns verkligen irrelevanta om man jämför det med att ha en familj (med barn). 
  • dagg03
    ugnspannkaka skrev 2014-01-09 18:20:20 följande:
    Sjysst att jag inte är ensam om att se min underbara söta bebis framför mig men inte en trotsig treåring ;). 
    Haha, här är ytterligare en som tänker precis samma sak =) Varje gång jag ser en bebis så gör det lite ont i hjärtat för att jag längtar så mycket. Ibland känns det som om jag vill undvika att träffa de som har bebisar för att det blir så jobbigt (man måste verkligen försöka att hålla avundsjukan i styr). Men om det är någon med lite större barn så väcks inte samma tankar. 
  • ugnspannkaka
    dagg03 skrev 2014-01-09 23:05:39 följande:
    Haha, här är ytterligare en som tänker precis samma sak =) Varje gång jag ser en bebis så gör det lite ont i hjärtat för att jag längtar så mycket. Ibland känns det som om jag vill undvika att träffa de som har bebisar för att det blir så jobbigt (man måste verkligen försöka att hålla avundsjukan i styr). Men om det är någon med lite större barn så väcks inte samma tankar. 
    Nej när det handlar om äldre barn (som oftast är ouppfostrade) blir det för mig lite mer "mina barn, andras ungar", men när det handlar om bebis... då är det ju en beeeebis Hjärta Den skulle ju kunna vara min. Så då blir man lite avis och fånler lite sådär lagom ;).
  • Anonym (16-bebis)
    dagg03 skrev 2014-01-09 22:56:42 följande:
    Vad kul att husplanerna ändå inte är så långt borta =) För oss kommer det att ta betydligt längre tid än så, både jag och min sambo pluggar som sagt en utbildning (5 år). Så vi har i princip inte kunnat spara någonting alls sedan vi började plugga (har visserligen lite fonder och så men det räcker inte långa vägar). Men vi planerar som ni att fortsätta bo billigt så länge det bara går, så att vi direkt vi har jobb kan lägga undan så mycket pengar som möjligt. Nu när man lever studentliv så är man ju van att leva väldigt billigt, så det gäller att inte anpassa sig till den nya inkomsten när man får jobb :) Vi har egentligen inte kommit så långt att vi vet vilken typ av hus vi vill ha, man spårar lätt iväg i drömmarna. Våran utbildningen kan ge goda förutsättningar till en bra inkomst i framtiden, men man vet ju inte hur det verkligen kommer att bli. Egentligen spelar det nog inte så stor roll så länge man trivs och ryms i huset. Både pengar och materiella ting känns verkligen irrelevanta om man jämför det med att ha en familj (med barn). 

Jo så är det ju oftast när man pluggar; både jag och min man har pluggat mer än fem år och vi bor också fortfarande billigt. Vi kostar på oss lite bättre mat och dryck (slutat med grötfrukost t ex som ju är väldigt billig studentmat) och har lite fler nöjen men vi måste snåla rätt mkt för att nå vårt sparmål (ca 10000/månad) så man lyxar ju inte hur som helst .

Vi skulle vilja ha ett nytt/nyare hus i äldre stil (förra sekelskiftet) men det kanske vi inte har råd med så det blir kanske snarare en tegelvilla från 70/80-talet, bara man får plats.
  • Lorpan

Jag hoppar in! Har en dotter på 8 månader, och vi planerar att börja med "tillverkningen" av ett syskon strax efter hennes 1 årsdag :) 

• Mellis93

Lorpan: då är våra små likarriär gamla! Dock tänkte vi vänta med att jobba på ett syskon till hösten iaf, min sambo tycker det :))

• Lorpan
    Mellis93 skrev 2014-01-13 21:05:35 följande:
    Lorpan: då är våra små likarriär gamla! Dock tänkte vi vänta med att jobba på ett syskon till hösten iaf, min sambo tycker det :))

Va roligt :) ja vi funderar på att vänta tills i höst också, men bebisfebern har satt sig i både mig och sambon, men av praktiska själ vore det nog bäst att vänta lite till ^^,  Vill gärna ha barnen tätt, men frågan är hur tätt man kommer orka med? :) Vill gärna kunna va pigg och alert när dottern börjar springa omkring och leka mer fysiskt, och inte behöva vagga omkringa ^^,
  • Roxie

Jag hoppar in här jag med! Glad
    Blir 28 i år och har börjat längta allt mer efter en liten. Har ätit p-piller i snart tio år och har börjat fundera på när man ska sluta med dem, för att hinna "få igång" kroppen ordentligt igen innan det är dags att börja försöka. Det är inte så att jag vill ha barn just precis i dagsläget, men börjar känna av den där tickande klockan... 
    Sambon såg häromdagen att jag satt och kollade på hormonfria preventivmedel på datorn, och diskussionen kom upp. Förklarade för sambo att det kan ta ett tag för kroppen att komma igång efter att man slutar med piller, för vissa kan det ta något år. "Men sluta ta dem nu då", sa han, "om ett år kanske vi känner oss redo". Skrattande
    Hjärtat tog ett skutt där kan jag säga, innan har vi alltid sagt "i framtiden", "om några år"... nu blev det lite mer verkligt Skrattande
    Så jag planerar att ta mitt sista piller i mars, sen får det bli kondom ett tag. Glad 
    Jag är nyinflyttad Stockholmsbo förresten om det finns någon i närheten! Känner inte en kotte här...

• Mellis93

Vi vill gärna ha 2-2,5 år emellan, jag tycker att. Det känns lagom :). Men sen tänker jag ändå att det kanske tar jätte lång tid att bli gravid den här gången...

• Anonym (student)
    Mellis93 skrev 2014-01-14 09:16:23 följande:
    Vi vill gärna ha 2-2,5 år emellan, jag tycker att. Det känns lagom :). Men sen tänker jag ändå att det kanske tar jätte lång tid att bli gravid den här gången...
    Vill också ha ungefär så långt mellan barnen men får nog bli 3-3,5 pga studier. Hoppas verkligen att det inte tar 2 år att bli gravid den här gången för då blir det snarare 5 år mellan vilket känns lite väl långt!
Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?