Anonym (16-bebis) skrev 2014-01-07 18:05:51 följande:
Vi kommer också satsa på barn före hus - kommer ta ca två år tills vi har pengarna till insats mm och sedan ska man ju få lånelöfte, gå på massa visningar, hitta ett hus man vill ha plus vinna eventuell budgivning så de jag har pratat med menar att man får räkna med att det kan ta ca ett år att köpa hus från att man har pengarna tills dess att man kan flytta in.
Vi satsar på att försöka ha det mesta av hussparandet klart när vi får barn och sedan börja kika på hus när man kommit in i livet med bebisen och kan tänka på annat än honom/henne
. Tycker det är smart att bo kvar med låga utgifter när man är föräldraledig så det kommer vi göra om vi inte börjar känna att vi klättrar på väggarna. Roligt att ni vill bygga hus, det vore kul men jag tror det blir för dyrt för oss - vilken typ av hus har ni tänkt er?
Vad kul att husplanerna ändå inte är så långt borta =) För oss kommer det att ta betydligt längre tid än så, både jag och min sambo pluggar som sagt en utbildning (5 år). Så vi har i princip inte kunnat spara någonting alls sedan vi började plugga (har visserligen lite fonder och så men det räcker inte långa vägar). Men vi planerar som ni att fortsätta bo billigt så länge det bara går, så att vi direkt vi har jobb kan lägga undan så mycket pengar som möjligt. Nu när man lever studentliv så är man ju van att leva väldigt billigt, så det gäller att inte anpassa sig till den nya inkomsten när man får jobb :) Vi har egentligen inte kommit så långt att vi vet vilken typ av hus vi vill ha, man spårar lätt iväg i drömmarna. Våran utbildningen kan ge goda förutsättningar till en bra inkomst i framtiden, men man vet ju inte hur det verkligen kommer att bli. Egentligen spelar det nog inte så stor roll så länge man trivs och ryms i huset. Både pengar och materiella ting känns verkligen irrelevanta om man jämför det med att ha en familj (med barn).