Anonym (en till) skrev 2013-10-25 18:45:00 följande:
Hennes avsikt har aldrig varit att lämna sin man. Hon kan inte och vill framförallt inte såra sin man. Jag hade heller ingen avsikt att gå utan jag såg henne som en nära vän. Med tiden kom känslorna och jag är inte försiktig med att visa vad jag tycker och känner. För henne kom också känslorna. Hon blev överraskad och rädd. Vill inte lämna men känner att ju mer Vi har kontakt desto starkare blir vår relation. Hon slits itu och blir sårad av hennes egna känslor till mig. Jag kliver nu undan och ger henne tid och tänka och tid att fundera, samtidigt som jag själv har påbörjat min resa till skilsmässan. Vi har återigen sporadisk kontakt. Avsiktligt är jag kontrollerad och undanhåller sanningen. Bara för hennes skull. Tidigare har jag visat att jag vill gifta mig med henne, nu berättar jag att jag och min fru ska ge det en chans. Jag vet om att det minskar chansen att det ska bli hon och jag, men jag vill verkligen inte förstöra för henne om hon väljer att stanna med sin man.
Då förstår jag bättre, men menar du att du ljuger för henne nu och säger att du och din fru ska ge det en chans, när du i själva verket vill påbörja en skilsmässa? Det verkar inte bra att hålla sånt borta, bättre att säga vad som är sant och att du helt enkelt vill lämna en relation som du inte mår bra av. För det är väl det som är sant?
Kanske ska man också vara försiktig att tänka att "den andra" ska skiljas av "rätt" orsaker och att ta ansvar för det. Man måste våga lita på att andra människor kan ta ansvar för sina egna liv. Man lever inte i deras verklighet, och kan inte veta alla premisser och känslor som finns eller inte finns.
Jag förstår att du är rädd om henne, men var också rädd om dig själv. Virrar man in sig i en massa tankar om hur man ska underlätta för den andra så är det lätt att du glömmer att uttrycka det du behöver. Tid är bra, om det är tid hon vill ha, men ljug inte om hur ditt eget liv förändras och att du drömmer om att vara med henne, kanske är det det hon behöver höra för att våga lyssna till sig själv. Bara några tankar...