Inlägg från: Anonym (en till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en till)

Att komma över omöjlig kärlek

Jag är ännu en som lider av olycklig kärlek. Av många olika orsaker var mitt förhållande dött och jag träffade en annan kvinna med samma upplevelser. Vi kom varandra alldeles för nära och nu försöker vi avbryta våra kontakter varje dag. Vi inser att vår kärlek är omöjlig men kan inte vara utan varandra för kontakten har varit nyttig för oss båda. Försöker skapa en kompisrelation men det går inte. Inser att det ända rätta är ett beslut och ett val. Oavsett vilket det blir kommer det vara uppslitande och hjärtkrossande för många.

• Anonym (en till)

Jag och min älskarinna gör allt för att hitta en lösning. Vi försöker bli vänner för vi märker att vår relation är nyttig för oss. Försöker undvika fysisk kontakt och bara umgås, prata och istället känna en gemenskap och flrtroende. Båda kommer från trasiga flrhållanden som vi ändå väljer att stann kvar i. De luv som vi var och en har byggt upp är för viktiga för oss och vi vill inte rasera den "borg" som vi trots allt skapat. Men det går inte. Vi faller alltid in i varandra och slutar omfamnande och klarar inte av att skilja oss åt. Vi klarar inte av vpra parallella liv men kan inte leva utan den relation som vi skapat. Massor av gånger har vi tagit vårt slutgiltiga avsked bara för att kort senare hör av oss igen. När vi träffas existerar bara hon och jag. Vi är inte försiktiga längre, inte med avsikt, men ingenting kan hålla oss isär. Så TS, jag har ingen lösning. Jag är bara ännu en olycklig själ som famlar i blindo och slits i bitar av det parallella liv som vi lever.

• Anonym (en till)

"Gick inte". Jag håller med dig i det du skriver och vet om att förälskelse egentligen bara är en kemisk process som håller i sig i max 2 år. Sedan är ju inte alla förhållandena lika. Det finns tusen olika anledningar till varför man inleder en affär utanför äktenskapet. Vet att det är en stor risk att bli olycklig men det kan också finnas öppningar för upplevelser som gör livet mer drägligt att leva i.

• Anonym (en till)

Jag förstår och jag tror att jag går samma väg som du. Det som jag tycker känns lite tråkigt är att min relation till älskarinnan egentligen inte handlar om sex. Den handlar om djup vänskap, förståelse, närvaro och delaktighet. Vi längtar båda efter att sitta med varandra för att umgås. Ibland kramas vi och håller varandra i handen för att komma extra nära. Det sexuella kan vi klara oss utan men den djupa vänskapen och värmen av beröringar är betydligt svårare. Jag hade önskat att detta inte skulle ses som otrohet, men vår kultur har faktiskt skapat oss detta. Det är inte ok eller tillåtet att ha en djupare vänskap med beröring utanför äktenskapets murar utan att det ska ses som eller kännas som otrohet. 

Det dåliga samvetet och skammen kommer att krossa relationer som man egentligen inte vill förstöra inte själva "vänskapen" i sig.  

• Anonym (en till)

Jag tycker att ni förutsätter att vi lever i ett förhållande efter dagens normer och att det alltid är den som bedrar som har svikit den andra. Tro mig att det finns mängder av förhållanden som är hemska, rent av ruttna och där den ena partnern är undanskuffad, utnyttjad, smutskastad till bristningsgränsen. Det är svårt att leva i den typen av förhållanden men också oerhört svårt att ta sig ur då det ändå finns medlidande för den personen som försöker förgöra familjen. Det är mörka relationer men ändå inte ovanliga.

Att till slut få en vän, en älskarinna eller något annat som man tillsammans klarar av att nå ytan och dra djupa andetag med för att kunna härda ut, stå ut och överleva. Javisst, vi väljer inte att berätta. Vågar inte ens fundera på vad man som skulle hända om det kommer fram att man har träffat en "vän". Alla andra före detta vänner är sedan länge borta. Borttvingade genom hot och hat.

Jag väljer att undanhålla sanningen och det är inte jag som sviker. 

• Anonym (en till)

Ja Fool, jag förstår vad du menar och kan hålla med dig i många saker. Däremot ser jag att du väljer att inte förstå mig. Det är helt ok och jag tänker inte förklara så mycket mer annat än att jag vet om att det är stora risker med att göra det jag gör för många parter, men kan inte undvika det ändå. Alternativen är långt mycket värre. 

• Anonym (en till)
    Fool skrev 2013-10-21 15:14:25 följande:
    Kan iof tillägga att jag inte skriver detta för att "döma" dig eller andra som är i din situation utan för att jag tror att det är väldigt väldigt lätt att man till slut börjar tro på sina egna ursäkter , och att man invaggas i falsk trygghet när man endast väljer att se dom delarna man vill se och förtränger dom jobbiga delarna , och det leder i sin tur till att man inte tar tag i problemen på riktigt utan hellre flyr in i en drömvärld där allt är perfekt. Men rätt vad det är så kommer verkligheten ikapp och då blir det lite av en chock....    Sen är jag oxå väldigt medveten om att jag är oerhört jobbig som påminner dig / er om saker som du / ni gärna vill förtränga.... men jag tror som sagt att det ibland är nyttig att bli påmind om "fulsidan"  och inte bara få hjälp med att upprätthålla dörmvärlden

Nej Fool. Jag tror att de allra flesta är mycket väl medvetna om vad man gör, vilka risker man tar och om vad som kan komma att hända. Jag tycker inte att du är jobbig, blir mest trött. Ser inte nyttan av att bli påmind om något man vet om. Däremot kanske din inställning skrämmer bort andra som vill dela med sig av sina erfarenheter med andra i samma situation.
  • Anonym (en till)
    Fool skrev 2013-10-22 09:15:46 följande:

Klart du inte ser nyttan i det , du vill ju bara bli påmind om hur vacker och fint allt är och varför inte folk kan förstå vaaarför man inte får ha en liten "vän" vid sidan av för lite "vänskpliga möten" utan en massa gnäll , att det oxå innebär att du bedrar din man är något du absolut inte vill höra talas om , då är de samhällets det är fel på som inte förstår... var där denna diskution började ?

Du undrade om det inte fanns kulturer / samhällen som var mer inställsamma till otrohet....
    Det är endast dina tolkningar Fool. Jag hade önskat att det var mer ok att ha vänner utanför sin relation. Även vänskapliga och med beröring. Då hade det säkerligen blivit färre otrohetsfall.

Att jag har bedragit min fru får jag leva med och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och lyssnar gärna på andra. Vet att det finns många vilsna själar som är oerhört sårade i sina förhållande och som är medvetan att de också sårar andra.

För egen del hade min vänskap kunnat lösa alla knutar om nu vänskap hade varit mer accepterat  dels i mitt eget förhållande men också i stort. Jag vet också att det är många som har förlorat andra vänner, borttvingade från sin  partner, som inte klarat av att man även kan dela sitt liv med andra. Hade det varit så, hade jag klarat av att ta mig ur mina djupare svackor. Nu gör jag inte det
  • Anonym (en till)
    InMyDream skrev 2013-10-22 10:52:33 följande:
    När jag var mitt i min dubbelrelation så gick mina tankar också åt samma håll som dina verkar göra. Är det så att man kan älska flera samtidigt, kan man ha känslor för många olika, kan jag tänka mig polyarmorism? Tänk om det hade varit acceptabelt i min nuvarande relation att ha känslor för andra? Varför känner jag så mycket för två olika personer? Alla personer har ju positiva egenskaper som man tycker om så varför kan man inte få kombinera dessa? Är det kanske så att jag ska leva i ett öppet förhållande istället, men jag lever i ett strikt monogamt? Varför kan jag inte lämna min nuvarande relation trots att jag har så starka känslor för min älskarinna? Men när det blir en riktigt djup kärleksrelation vill man inte dela den med någon annan så jag kom fram till att det var inte rätt för mig även om jag inte hade lika stort problem med det som min älskarinna fick och min parter också skulle haft om hon visste. Så en viss släng av poly kanske jag är, eller? Men det fungerar ju inte så bra med familj, mamma, pappa, barn, hus, bil grejen oftast. Familjepaketet. Man börjar vända upp och ner på allting i en situation som du är mitt i...
    Jag försöker komma ur mitt förhållande. Jag kan inte leva med flera, men innan dess måste jag få svar på mina frågor. Jag har genom min vän (eller älskarinna som Fool vill att jag kallar henne ;)) hittat tillbaka till mig själv och återigen hittat ett värde i livet som min fru har lyckats bryta ner med sin misshandel.

Om jag är otrogen eller inte är för mig helt egalt. Jag kanske blir "skurken" om det kommer fram, men det gör mig inget. Det viktigaste är att jag blir en hel människa och att min fru kanske kan hitta sitt liv. Däremot har jag en stor rädsla för vad som händer. Begära polisskydd för mig och mina barn? Begära att min fru aldrig får träffa sina barn? etc...etc...Känns betydligt värre och större än att jag är tvungen att erkänna för mig själv att jag är otrogen  
  • Anonym (en till)

Det kommer inte att gå att rädda förhållandet, eller snarare vi har inget förhållande. Vi har en relation som hon är härskare i. Har inte vågat att ta mig ur, pga rädsla. När jag nu börjar vakna så har jag förstått att jag kan få tillbaka mitt liv och kontrollera det själv.

Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek