• Trollet7801

Adoptera från Ryssland

Hej!

Efter papper skickade hit och dit är våra papper äntligen registrerade i Ryssland. Våra papper finns i Archangelsk. Nu vet vi var dom bor! Vi står i kö för att adoptera ett syskonpar så nu äe det bara att vänta igen.....Visst blir man trött på allt väntande. Förhoppningsvis ska det väll börja röra på sig snart. BFA har bytt kontaktperson där och de har även gjort om organisationen från att matcha barn eftersom till att matcha många på samma gång. Hoppas de kommer igång snart för de på BFA hade hört att de skulle ha matchningar en gång i månaden men vi får väll se.

• Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • Liljekonvaljblomman
    fröken3 skrev 2013-09-17 18:35:43 följande:
    Hjälp!! Ev stoppas adoptioner till Sverige från Ryssland. Fått meddelande idag från BFA med anledning av att spanska par blivit nekade i domstolarna.
    VA !!!!!!!!!!! Detta har jag inte hört =(

• Rebecka47

Jag vet faktiskt inte hur länge det legat nere då. Tror det kan ha varit 2-4 år. När vi ställde oss i kö (för bl a "Europa") låg det nere och det öppnades då först i slutet på bår kötid. Vad jag förstod då så var det för att ryssarna jobbade på att förändra rutinerna och lagarna runt adoption pga flera uppmärksammade fall av barn som råkade illa ut i sina nya familjer. Främst i USA. Tror inte USA är värre än andra, men gamla antipatier flöt upp till ytan så förstorades det upp. Tror amerikanerna fortfarande har problem att adoptera från Ryssland.

• Liljekonvaljblomman

Hade visst fått mail om detta =(

• AnnaLo

Hur ser det ut i era regioner? Har de fattat något beslut där?

• Liljekonvaljblomman

De skrev att de inte visste så mycket i dagsläget, skulle återkomma...

• AnnaLo

Hej igen:)
    Jag har svårt att släppa allt det här som händer. Googlar massa om vad som händer i Ryssland och på två ställen, en engelsk och en svensk artikel så kan man läsa om adoptioner från Ryssland. Och att de redan godkänt en lag som säger att de inte ska adoptera barn till länder som godkänner samkönade äktenskap.
    Har ni fattat det som om de redan är klart? Som jag förstod så är det fortfarande diskussioner kring vad som ska hända.
    Trevlig helg!

• Rebecka47

I sådana fall så målar verkligen ryssarna in sig i ett hörn. De har inte själva möjlighet att ta hand om de mängder av barn som hamnar på barnhem där... och allt fler länder följer med i utvecklingen och godkänner samkönade äktenskap. De länder som troligen längst kommer behålla sina gamla homofobiska lagar är de som själva har behov av att finna adoptivfamiljer till deras egna barnhem.

• AnnaLo

Jag håller med dig Rebecka47!! Bra skrivet:) men man vet ju inte vad man ska tro:(
    Hoppas verkligen att det inte stämmer det jag läst utan att hoppet fortfarande finns:)

• Trollet7801

Hej Alla!
    Visst är det hemskt det som händer i Ryssland. Hur trång synt får man vara? Hur kan man tycka att det värsta som kan hända är att barnen från barnhemmen hamnar hos ett samkönat par som inget hellre vill än att bilda familj. Svårt att förstå...
    Pratade med BFA och det är 30 svenska familjer som har sina papper i Ryssland, varav 3 som redan träffat sina barn. BFA skulle ha möte i slutet av veckan och då hoppades de att de fått något besked om hur regeringen tänker kring detta. Vilket mörker, känner mig väldigt trött mentalt. Hade hoppats på barnbesked denna  vecka och istället kommer detta. Hoppas på en lösning snarast. 
    Har ni andra hört något mer? 

• AnnaLo

Hej!
    Ja allt som hänt känns så hemskt! Och det tar så mycket energi. Vi hade oxå räknat med att september kanske skulle kunna vara vår månad:( fast man lärt sig att inte tänka så i dessa sammanhang. Men som du skriver så tar detta verkligen energi:( kändes som någon slog bort benen på oss.
    Vad va det för möte som skulle hållas denna v? Om du hör något ang mötet så håll oss uppdaterade:)
    Nu får vi verkligen hålla tummarna för att allt löser sig! Det bara måste göra det!

Svar på tråden Adoptera från Ryssland