Adoptera från Ryssland
Vad trist Anna! Jag förstår att det måste kännas tungt.
Vad trist Anna! Jag förstår att det måste kännas tungt.
Nu var det visserligen tre år sedan vi adopterade. Vi valde att stanna medan domen trädde i laga kraft, så det blev ca tre veckor sammanlagt. Det var absolut ett bra sätt att lära känna stan och landet lite bättre. Men vi fick inte träffa sonen annat än ett par dagar innan domstolen och därefter när vi väl hämtade honom. Det kan fungera annorlunda nu och bero på barnhemmet etc. Men räkna inte med det. Däremot ångrar jag inte för en sekund att vi stannade och utforskade Moskva även om det var en plåga att inte få träffa honom.
AnnaLo: Ta gärna med prylar till barnhemmet. Om det är begagnade prylar/kläder/leksaker så var noga med att det är helt, rent och snyggt. De tar lätt illa upp om det SER begagnat ut. Inte urtvättat och slitet. Glöm gosedjur och andra tygleksaker (man ska kunna torka av leksakerna - inte behöva tvätta i tvättmaskin).
Ett tips till alla är att inte ge något personligt till ert barn (om ni inte tar gåvan med er hem igen) eftersom allt som lämnas används av alla barnen. Ni får det inte med er hem tillsammans med barnet eftersom alla kläder/leksaker är gemensamma. Men givetvis kan man överlämna gåvor och hoppas att ens eget barn får ta del av det till vardags också. Vi skickade julklappar eftersom julen kom mellan det officiella "barnbeskedet" (även om vi inte fick det den vanliga vägen) och första resan. Som tur är hade vi kontakt med en volontär som jobbade med vårt barn och hon skickade film på när han (förvånad och mycket ovant) öppnade presenterna. Jag höll på bryta ihop hemma när jag såg filmerna under julen... men ett otroligt fint minne även om han inte fick med sig hem något av julklapparna. Däremot hoppas jag att de andra barnen fick glädje av dem.
AnnaLo: Jag tror också det är svårt att få ut föräldradagar innan barnet övergått officiellt i er vård - dvs efter domen trätt i laga kraft. Jag minns knappt hur vi gjorde. Möjligt vi tog semestern under resan och begärde föräldraledigt från det vi kom hem. Men vi fick inga pengar förrän vi snurrat runt och utfört en massa pappersarbete och fått personnummer på sonen. Men då fick vi det retroaktivt om jag inte minns helt galet.
Usch vad hemskt! Inte "bara" för er utan för barnen också! Men vi får hoppas att det bara är i vissa regioner och att det bara är spel för galleriet. Förhoppningsvis är det bara för att de vill genomföra förändringar och därmed gör ett kort uppehåll. Minns inte hur länge det var stopp innan de öppnade upp så vi fick adoptera. (Vi trodde Ryssland var kört då).
Jag vet faktiskt inte hur länge det legat nere då. Tror det kan ha varit 2-4 år. När vi ställde oss i kö (för bl a "Europa") låg det nere och det öppnades då först i slutet på bår kötid. Vad jag förstod då så var det för att ryssarna jobbade på att förändra rutinerna och lagarna runt adoption pga flera uppmärksammade fall av barn som råkade illa ut i sina nya familjer. Främst i USA. Tror inte USA är värre än andra, men gamla antipatier flöt upp till ytan så förstorades det upp. Tror amerikanerna fortfarande har problem att adoptera från Ryssland.
I sådana fall så målar verkligen ryssarna in sig i ett hörn. De har inte själva möjlighet att ta hand om de mängder av barn som hamnar på barnhem där... och allt fler länder följer med i utvecklingen och godkänner samkönade äktenskap. De länder som troligen längst kommer behålla sina gamla homofobiska lagar är de som själva har behov av att finna adoptivfamiljer till deras egna barnhem.
Enligt Facebookgruppen JA! Till ett adoptionsavtal mellan SE och RU så stod det att Sverige öppnat upp en dialog för ett bilateralt avtal med Ryssland. Så nu verkar det hända något även om de främst kämpar för att hjälpa de 13 familjerna som redan träffat sina barn där. Håller tummarna!
Jag läste igår i den hemliga Facebookgruppen "Ja! Till ett adoptionsavtal mellan SE och RU!" att en familj nu fått barnbesked i en region. Det känns som det är på väg åt rätt håll i alla fall.
Facebookgruppen är så pass hemlig att jag inte ens tror du kan söka på den och gp med utan att bli vän med initiativtagaren först som sedan lägger till dig eller någon annan medlem som bjuder in dig. Jag fick kontakten genom Adoptionscentrum som förmedlade mail.
Vad heter gruppen? Vi har kontakt med startaren via mail men då ska jag oxå gå med =)
Nu är det några som hämtat sina barn. Härligt att det släppt en del även om det fortfarande är besvärligt för många.