• Trollet7801

Adoptera från Ryssland

Hej!

Efter papper skickade hit och dit är våra papper äntligen registrerade i Ryssland. Våra papper finns i Archangelsk. Nu vet vi var dom bor! Vi står i kö för att adoptera ett syskonpar så nu äe det bara att vänta igen.....Visst blir man trött på allt väntande. Förhoppningsvis ska det väll börja röra på sig snart. BFA har bytt kontaktperson där och de har även gjort om organisationen från att matcha barn eftersom till att matcha många på samma gång. Hoppas de kommer igång snart för de på BFA hade hört att de skulle ha matchningar en gång i månaden men vi får väll se.

• Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • AnnaLo

Hej:)
    Jag och min man är båda 29 år, så relativt unga när man ser i adoptionssammanhanget. Vi står i kö hos bfa och är super nöjda! Vi har köat i lite mer än 1år nu. Men det är först nu som man känner att det händer saker:)
    Liljekonvaljblomman och fröken3 står ni i kö för ett barn eller syskonpar? Vi står i kö för både ett och två barn:) hur länge har ni köat? Vad tror ni om kötiden?
    Nu jobb:) ha en härlig onsdag!

• Liljekonvaljblomman
    AnnaLo skrev 2013-05-29 07:40:56 följande:
    Jag och min man är båda 29 år, så relativt unga när man ser i adoptionssammanhanget. Vi står i kö hos bfa och är super nöjda! Vi har köat i lite mer än 1år nu. Men det är först nu som man känner att det händer saker:)
    Liljekonvaljblomman och fröken3 står ni i kö för ett barn eller syskonpar? Vi står i kö var för både ett och två barn:) hur länge har ni köat? Vad tror ni om kötiden?
    Vi är oxå unga (eller hyfsat iaf) Vi var de enda på utbildningen som var födda på 80 talet =)

Vi står i kö för ett barn, hade ingen tanke på syskonpar när vi fick vårt medgivande.

Vi  var hos soc i hemkommunen första ggr maj 2011 och "skrev in oss" och sen har det rullat på =)

Pratade med handläggaren idag på organisationen och hon sa att det är 1,5 års väntetid from nu så det känns ändå bra. I Kina var det typ sex år sa hon och det är LÄNGE !!!!!

• Liljekonvaljblomman
    AnnaLo skrev 2013-05-29 07:40:56 följande:
    Liljekonvaljblomman och fröken3 står ni i kö för ett barn eller syskonpar? Vi står i kö för både ett och två barn:) hur länge har ni köat? Vad tror ni om kötiden?
    När fick ni ert medgivande? Vi fick vårt efter nyår i år =)
  • Trollet7801

Hej!
    Nu ska vi se om jag kan svara på alla frågor.
    Vi skickade alla papper till BFA innan jul. Sedan skulle det vara lite helg och så innan de tittade igenom de. Fick komplettera med några papper när de var i ryssland, detta var i slutet av januari. Vi fick våra papper registrerade den 1 feb så det gick snabbt. Fick reda på efter det att vi har våra papper i Archangelsk och står som nummer 1 i kön till syskon. Efter vi fått vårt medgivande i slutet av okt och fick sedan börja "samla" papper på en gång.

Vi är med i föreningen Barnen Framför Allt och är mycket nöjda och får alltid ett trevligt bemötande.

Jag och min man är båda 35år.

Pratade med BFA idag och de tror att det ska börja röra på sig snart med barnbesked.

Vad roligt att vi blivit fler i RysslandsfamiljenGlad            

• fabbemam
    Liljekonvaljblomman skrev 2013-05-29 11:04:25 följande:
    Vi är oxå unga (eller hyfsat iaf) Vi var de enda på utbildningen som var födda på 80 talet =)

Vi står i kö för ett barn, hade ingen tanke på syskonpar när vi fick vårt medgivande.

Vi  var hos soc i hemkommunen första ggr maj 2011 och "skrev in oss" och sen har det rullat på =)

Pratade med handläggaren idag på organisationen och hon sa att det är 1,5 års väntetid from nu så det känns ändå bra. I Kina var det typ sex år sa hon och det är LÄNGE !!!!!

Hej!
    Jag läser de flesta trådar inom adoption på FL men skriver bara i dem där jag kan bidra med något.

Ryssland kan jag inte särskilt mycket om , inte mer än jag läst mig till här på FL men KINA kan jag desto mer om. Av den anledningen vill jag uppmärksamma er om att Kina har över sex års kö i landet för friska små barn men om man kan tänka sig att adoptera ett barn med en eller flera "skavanker" (olika former av diagnoser) så går det oftast fort, många är hemma inom ett halvår eller ett år med sitt barn.

Ville bara nämna det så ni inte väntar onödigt länge för att ni fått fel info!
  • fröken3

Vi ska genomföra denna adoption genom BFA. Vi fick vårt medgivande i nov/dec förra året och nu för två veckor sedan fick vi veta att vi kunde få skicka ansökan till Ryssland. Vi fick information att det skulle ta mellan 6-12 månader till barnbesked efter att vi skickat handlingarna till landet. Efter det skulle det ta ca 6 månader tills man var hemma som familj.

• AnnaLo

Hejsan:)
    Idag fick vi reda på att våra papper finns i Kaliningrad:)men tyvärr inte fått någon köplats än men hoppas på att få det nästa v.
    Härlig start på helgen:)

• AnnaLo

Liljekonvaljblomman står ni oxå i kö hos BFA?
    Snart är det dags för Rysslands nationaldag:) 12 juni... Vi tänker fira den med rödbetssoppa... Typiskt rysk mat:)

• Liljekonvaljblomman
    AnnaLo skrev 2013-06-02 22:03:55 följande:
    Liljekonvaljblomman står ni oxå i kö hos BFA?
    Snart är det dags för Rysslands nationaldag:) 12 juni... Vi tänker fira den med rödbetssoppa... Typiskt rysk mat:)
    Vi står i kö hos AC, har plats sex =)
  • AnnaLo

Liljekonvaljblomman hade ni inte plats 7 innan? Ett steg närmare i sådana fallð???

Svar på tråden Adoptera från Ryssland