Trollet7801: Oj, det blir så mycket
men jag har skrivit om det i flera andra adoptionstrådar så det går nog att söka på. Tror en del ändrats i rutinerna nu. Vi fick vänta 5-6 år i kö. Efter att vi skickat pappren till Ryssland väntade vi ett år till... med barnrummet färdiginrett (eftersom de krävde foton på det. Någonstans på vägen gav vi upp lite, men fick en chans eftersom vi tipsades om en liten kille med funktionsnedsättning som var adopterbar (om än ej med i vår byrås listor). Med hjälp av volontärerna på plats som tipsade oss fick vi ok från alla instanser i både Sverige och Ryssland. (Inget barn var utsett till oss ännu så det var inget problem).
Ni hat en häftig resa framför er! Vi hade enorm hjälp av byråns tolk på plats. Hon var ocharmig men fick saker gjorda när byråkrater på plats försökte sinka saker. Jag läste då om en del som skulle försöka sköta sina adoptioner själva (utan adoptionsbyrå) och insåg att vi aldrig hade klarat det utan djup kunskap i ryska och platskännedom.
Jag tipsar alla att läsa lite ryska innan man åker. Vi hann med 1,5 termin. Det var guld värt. Lite artiga hälsningsfraser så klart - som jag tyvärr redan glömt. Men största förmånen var att kunna läsa skyltar, kartor, åka tunnelbanan etc.
Innan vi åkte dit samlade jag in en hel del kläder, leksaker och annat och skänkte till volontärföreningen (som tipsade oss om sonen). Det gav mig något att göra. Kändes skönt att hjälpa andra barn på sjukhus i Ryssland (både barnhemsbarn, hemlösa barn och andra) medan jag väntade. De hjälpte oss även hålla lite koll på sonen innan vi kom dit första gången (överlämnade julklappar från oss och fotade, innan vi träffat honom själva etc).