• Trollet7801

Adoptera från Ryssland

Hej!

Efter papper skickade hit och dit är våra papper äntligen registrerade i Ryssland. Våra papper finns i Archangelsk. Nu vet vi var dom bor! Vi står i kö för att adoptera ett syskonpar så nu äe det bara att vänta igen.....Visst blir man trött på allt väntande. Förhoppningsvis ska det väll börja röra på sig snart. BFA har bytt kontaktperson där och de har även gjort om organisationen från att matcha barn eftersom till att matcha många på samma gång. Hoppas de kommer igång snart för de på BFA hade hört att de skulle ha matchningar en gång i månaden men vi får väll se.

• Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • Liljekonvaljblomman

Vi har inte hört något nytt från AC =(

• Trollet7801

Hej!
    Har idag fått besked om att börja en parallell ansökan till ett annat land i väntan på om det kommer att skrivas ett bilateralt avtal.Om det över överhuvudtaget kommer att skrivas något avtal kan det visst ta flera månader....
    När man äntligen tror att det efterlängtade barnbeskedet ska komma händer detta. Känns bara tomt. Så nu börjar jobbet om med ett nytt land, vilket vet vi inte än. Hur tänker ni andra? 

• AnnaLo

Trollet7801 jag känner som du... Tomhet! Man (eller iaf vi) har kämpat i flera år. Och som du skriver så är man så nära... Och så händer detta!
    Jag fick mailet från organisationen idag. Försökte nå dem men lyckades inte. Så det kan alltså ta flera mån för avtalet att bli klart?
    Usch jag vet inte hur vi ska göra ang att ställa oss i kö till ett annat land. Man är ju så inställd på Ryssland nu och vi vill gärna adoptera därifrån. Känner att jag måste prata med dem i morgon ang detta. Sen får vi försöka fatta ett beslut. Men hur ska man finna kraften att börja dra i en ny utredning? O framförallt hur ska man finna kraft till flera års väntan?
    Hur tänker ni?
    Usch.. Känner att man fortfarande är lite i chock:(

• fabbemam

Hej på er!
    Jag är en av alla "hemliga" som läst denna tråd utan att kommentera förut. för så är det ju, alla trådar har en massa läsare som bara läser. Jag läser för att jag läser de allra flesta trådar kring adoption för att jag tycker att set är intressant o vill veta mycket. Jag har två barn varav det ena är adopterat från Kina. Jag lider verkligen med både er och de barn som egentligen skulle ha fått er som föräldrar om inte fördomarna mot homosexuella hos vissa är så starka att ni kanske inte kommer att få varandra.

Vi hade tur, för oss gick det fort när vi efter två års väntan fick vårt medgivande. Jag vet flera som av olika anledningar fått byta både land och världsdel. För de jag känner till så har det i slutändan blivit så rätt. De var helt enkelt i fel land o letade först... Jag vet inte hur det är i Ryssland men då när vi valde o kön var mycket längre dit så var det mest äldre barn och /eller barn med SN som man sökte föräldrar till. Om det är så att ni känner att vissa särskilda behov är ok så borde det ju kunna gå ganska fort även i något annat land!

Ni ska veta att jag tänker på er!

• AnnaLo

Hej alla!
    Hänger ni med på allt som händer på Facebook? Bfa skickade ut mail om detta.
    Om inte kontakta mig så fixar jag in er:)

Bra idag på svt. De ska även prata om det k morgon på Morgonsoffan kl 7.15.

• fabbemam

Halloj! Har ni sett att det på SVT:s nyheter handlar om rysslads adoptionsstopp idag torsdag? HAr fått för mig att de flesta av er adopterar genom BFA och det är Adoptionscentrums förbundsordförande som uttalar sig (vad jag sett) men säkert intressant ändå!

• Liljekonvaljblomman

Är med i AC, är så ledsen att det blev så här nu när alla papper äntligen var inskickade...

• Liljekonvaljblomman

Puffar lite =)

• Rebecka47

Enligt Facebookgruppen JA! Till ett adoptionsavtal mellan SE och RU så stod det att Sverige öppnat upp en dialog för ett bilateralt avtal med Ryssland. Så nu verkar det hända något även om de främst kämpar för att hjälpa de 13 familjerna som redan träffat sina barn där. Håller tummarna!

• Liljekonvaljblomman
    Rebecka47 skrev 2013-10-19 21:34:27 följande:
    Enligt Facebookgruppen JA! Till ett adoptionsavtal mellan SE och RU så stod det att Sverige öppnat upp en dialog för ett bilateralt avtal med Ryssland. Så nu verkar det hända något även om de främst kämpar för att hjälpa de 13 familjerna som redan träffat sina barn där. Håller tummarna!
    Ja, det fick vi mail om, alltid något =)
Svar på tråden Adoptera från Ryssland