Inlägg från: AnnaLo |Visa alla inlägg
  • AnnaLo

Adoptera från Ryssland

Hej:) Vad kul att jag hittade denna tråd:) vi ska oxå adoptera från Ryssland! Vi har oxå våra papper hos Notarius Publicus nu. Vi önskar oxå syskon. Vad har ni hört ang väntetider? Som jag förstår så kan det gå lite fortare med syskon:) Trollet7801 vad kul att ni ligger längst fram i kön redan! Då borde det väl gå ganska fort? Hälsningar Anna

• AnnaLo

Trollet7801
    Ja vi har oxå BFA, och vi är super nöjda. Nu är våra papper skickade till Ryssland och förhoppningsvis framme. Så nu står vi i kö på riktigt. Första lilla väntan är ju för att se vilken region vi hamnar i.
    Jag håller verkligen tummarna för att ni är hemma till jul:) kanske kan bli så när ni redan har köplats 1. Tänk om vi har samma tur:)
    Roligt oxå med någon mer som önskar syskon. Vi tycker det känns helt otroligt spännande att få ett syskonpar på direkten. Säkert super jobbigt i början men ändå en stor dröm vi har med en stor familj:)
    Hur tänker ni kring er föräldrarlesighet? Vi skulle vilja vara hemma jättelänge tillsammans med det blir ju tyvärr en kostnadsfråga tills slut. För man får bara ta bubbla föräldrardagar i 30 dagar va? Vi tänker nu att vi är hemma tillsammans 3 mån. Och sen kommer förhoppningsvis sommarlovet passande (min man är nämligen lärare).
    Vad har ni för medgivarålder? Vi har syskon 0-4år.
    Kul att hitta någon i samma situation:)

• AnnaLo

Ja tänk om vi får hämta våra barn samtidigt:) känns lustigt och fantastiskt att veta att våra barn ändå troligtvis lever just nu och bara väntar precis som vi efter att bli en familj:)
    Ja just ny verkar det lite segt. Men bara att hoppas på att det sätter igång snart igen. Som jag har förstått det så har de par som haft syskonmedgivande haft kortare kötid än de som har medgivande för ett barn. Så hoppas detta håller i sig. Sen har jag dock hört att Ryssland håller på och försöker skapa en bättre ekonomi så att ryska par lättare ska kunna adoptera syskon... Vi får väl hoppas att vi får bb innan detta:)
    Jag har läst på lite om föräldrardagar nu. Och om jag förstått det rätt så får man ut 180dagar för barn nr 2, och då tänker vi att vi kan ta ut föräldrardagar för ett barn var. Så kan vi vara hemma lite längre tillsammans. Man får leva ekonomiskt, men det är man ju van vid då det sparas för jämnan till adoptionen.
    Ja fullt upp kommer vi säkert att få:) men va fantastiskt det ska bli!

• AnnaLo

Trollet7801 jag hade startat en annan tråd om Rysslandsadoptioner detta år. I den har Selma1966 skrivit jätte mycket bra tips, så leta fram den:)
    Fick idag reda på att vi står i kö från 3 maj. Nu har de 6-12månaderna äntligen börjat rulla, sakta sakta men ändå framåt:) underbart ju:)
    Smart med att samla ihop lite kläder som man kan ta med sig till barnhemmet sen. Alltid vänner som har barnkläder som de vill slänga/ge bort.
    Ha en härlig dag:)

• AnnaLo

God morgon Rysslandsvänner:)
    Har en tanke ang namn. Vi vill byta namn på våra barn till mer svenska namn. Men dock behålla deras ryska namn som andranamn. Hur tänker ni? När ska man börja säga det nya namnet till barnen? Redan i Ryssland eller när man är hemma? Vi vill ge dem svenska namn men diskuterar hur barnen kommer känna sig då de kommer till helt ny miljö, ny familj och nytt namn.
    Selma 1966 hur gjorde ni?
    Ha en bra ons!
    Hälsningar
    Anna

• AnnaLo

Selma1966 vi tänker väldigt lika:) vi kommer självklart ha kvar barnets/barnens ursprungsnamn, men lägga till ett tilltalsnamn. Som du skrev så kan de ju välja sen när de blir äldre vilket namn de vill ha.
    Skönt att ryssarna inte har något emot att man lägger till ett namn. Sådant där är alltid svårt att veta innan.
    Tack för dina tankar:)

• AnnaLo

Trollet7801 jag tycker oxå att det låter klokt att tilltala barnet med sitt nya namn så fort som möjligt så de vänjer sig. Eftersom vi väntar syskon så har vi många namn på lager, beroende på om det är killar eller tjejer eller en av varje som vi får:) men bra att kanske ha två namn "med sig" så man kan kolla vilket namn som passar barnet.
    Det är så mycket spännande som händer nu och så mycket funderingar:)
    Trevlig helg!

• AnnaLo

Hej igen:)
    Trollet7801 måste fråga dig hur lång tid det tog från att ni skickade era handlingar till Ryssland tills dess att ni fick reda på att handlingarna var översatta o godkända. Samt hur lång tid det tog innan ni visste vilken region och vilken köplats ni fick? Vi står i kö från den 3:e maj. Känns som tiden sakta sakta rullar fram... Man är ju allt lite nyfiken på region och framförallt köplatsen:)
    Ha en härlig måndag!
    Hälsningar
    Anna

• AnnaLo

Hej liljekonvaljblomman:)
    Roligt med ännu en rysslandsfamilj!!
    Hoppas tiden springer iväg för oss allað???

• AnnaLo

Hej:)
    Jag och min man är båda 29 år, så relativt unga när man ser i adoptionssammanhanget. Vi står i kö hos bfa och är super nöjda! Vi har köat i lite mer än 1år nu. Men det är först nu som man känner att det händer saker:)
    Liljekonvaljblomman och fröken3 står ni i kö för ett barn eller syskonpar? Vi står i kö för både ett och två barn:) hur länge har ni köat? Vad tror ni om kötiden?
    Nu jobb:) ha en härlig onsdag!

Svar på tråden Adoptera från Ryssland