Inlägg från: Trollet7801 |Visa alla inlägg
  • Trollet7801

Adoptera från Ryssland

Hej!

Efter papper skickade hit och dit är våra papper äntligen registrerade i Ryssland. Våra papper finns i Archangelsk. Nu vet vi var dom bor! Vi står i kö för att adoptera ett syskonpar så nu äe det bara att vänta igen.....Visst blir man trött på allt väntande. Förhoppningsvis ska det väll börja röra på sig snart. BFA har bytt kontaktperson där och de har även gjort om organisationen från att matcha barn eftersom till att matcha många på samma gång. Hoppas de kommer igång snart för de på BFA hade hört att de skulle ha matchningar en gång i månaden men vi får väll se.

• Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • Trollet7801

Vad spännande! Har ni hört något om beräknad väntetid? Vi ligger först i kön till syskon men man vet ju inte hur lång tid det kan ta.

• Trollet7801

Ja Notarius Publicus har ju bra timpenning. Stod i vår information att det skulle kosta ca 8000-10000kr för första uppsättningen, vi fick en räkning på 18500kr. När vi frågade hur det kunde bli så dyrt sa de bara att priserna gått upp. Sedan fick vi skicka om en bilaga och fick en till räkning på 2000kr....

Spännande att vara pilotfamilj! Hoppas att vi alla får barnbesked snart.   

• Trollet7801

Hej Anna! Vad kul att vi blir fler i "rysslandsfamiljen". Vilken förmedling har ni? Har ni också BFA? Har hört att det ska gå fortare med syskon med vad är nu fort när det gäller adoptioner. Hoppas ha de hemma till jul.

Nahoj, vem var det ni fick hjälp av i Sundsvall. Om du vill lämna ut namnet och inte här kan du få min privata mailadress. 

• Trollet7801

Hej Anna! Tänk om vi får åka samtidigt till Ryssland! Om man kollar på BFA:s hemsida verkar ingen fått barnbesked sedan 8 april, verkar lite trögt. Hoppas det börjar röra på sig snart. Vi skulle också vilja vara hemma några månader alla tillsammans. Men det är ju en ekonomisk fråga. Jag vet inte hur det fungerar med dubbla föräldradagar, finns säkert info på försäkringskassans hemsida. Vi fick rådet att önska syskon 0-5år (ej fyllad fem) för att öka chanserna att få snabbt barnbesked, man skulle ju vilja ha så små barn som möjligt.
    Vi tänker att komma som syskon ska vara en trygghet för barnen. Dels att vara syskon och ha det biologiska bandet samt att de gjort resan tillsammans. Kan också vara en trygghet att någon mer pratar samma språk. Men visst, vi kommer att få fullt upp men oj som vi längtar.... 

• Trollet7801

Hej Selma 1966. Berätta att du vill och orkar hur eran adoption gick till! Fick ni vänta länge på barnbesked? Hur gick det till i Ryssland?Skulle vara jätteroligt om du skulle vilja dela med dig av dina erfarenheter

• Trollet7801

Hej!

Vi har också tänkt att behålla barnets ryska namn som mellannamn. Jag ser också att få ett nytt namn som ett avstamp mot sitt nya liv, de har ju även med sitt gammla namn som minne av sitt ursprung. Jag tror att man ska börja tilltala barnen med sitt "nya" namn så fort som möjligt när man kommer till ryssland så att de hinner vänja sig lite med det innan resan mot sitt nya hem börjar.Så tänker jag, hur tänker ni?

PS jag hittade den andra tråden där du skrivit Selma66, tack för trevlig och lärorik läsning   

• Trollet7801

Hej!
    Nu ska vi se om jag kan svara på alla frågor.
    Vi skickade alla papper till BFA innan jul. Sedan skulle det vara lite helg och så innan de tittade igenom de. Fick komplettera med några papper när de var i ryssland, detta var i slutet av januari. Vi fick våra papper registrerade den 1 feb så det gick snabbt. Fick reda på efter det att vi har våra papper i Archangelsk och står som nummer 1 i kön till syskon. Efter vi fått vårt medgivande i slutet av okt och fick sedan börja "samla" papper på en gång.

Vi är med i föreningen Barnen Framför Allt och är mycket nöjda och får alltid ett trevligt bemötande.

Jag och min man är båda 35år.

Pratade med BFA idag och de tror att det ska börja röra på sig snart med barnbesked.

Vad roligt att vi blivit fler i RysslandsfamiljenGlad            

• Trollet7801

Hej AnnaLo och alla andra.

Jag är född 78 och min man 77. Vi har inte hört något om ålder för att få adoptera syskon eller hur länge man ska ha varit gifta. Vi har snart varit gifta i 4 år. Kraven som står från Ryssland på BFA:s hemsida är äktenskap minst 2 år samt att sammanboendetid kan tillgodoräknas och då borde vi klara oss eftersom vi snart varit tillsammans i 11 år och bott tillsammans i 10.

Hur blir det för er nu AnnaLo ? Jag antar att ni som vi har en tanke med att vilja adoptera ett syskonpar.

Ibland blir man inte klok på alla bestämmelser kring att adoptera. Någon mer som känner som mig?   

• Trollet7801

Hej Allihopa!

Nu börjar det hända grejer.....Fick ett samtal i veckan att det fanns inga syskon för närvarande så de undrade om vi ville ha ett barn eller vänta. Vi valde att vänta eftersom vi önskar två barn. Fick sedan ett samtal dagen efter att vi kunde få två barn som inte var syskon bara våra socialsekreterare godkände det, vilket de gjorde. Lyckan blev kort när vi fick reda på att MIA inte var för att adoptera två ej syskon. Måste ha underlag för att dessa barn har en sorts syskon relation redan annars kan vi få avslag i domstolen, vilket man inte vill vara med om. Nu är det bara att avvakta och se vad som sker härnäst.....Hoppas att allt löser sig.

• Trollet7801

Hej!

När vi skulle ta kort på barnrummet bäddade vi en tältsäng med barnmotiv på påslakarnet och lånade ihop lite gosedjur och leksaker som vi ställde in. De vill veta var dörren, fönstret och sängen står ( som om man inte kan möblera om???) Ta det inte så hårt. Jag tror inte de bryr sig om vilket golv och tapeter ni har just nu. Som du skrev så gör man ju iordning rummet efter ålder och kön.

Fick besked idag att de inte vill riskera att vi får avslag i domstolen om vi skulle försöka få två barn som inte är syskon vilket man självklart inte vill. Vi avvaktar nu och hoppas att det kommer in ett syskonpar så snart som möjligt, då är det våra!!!     

• Trollet7801

Hej!

I vår region har vi fått uppgift att de har matchningsmöte den 22:a varje månad och förhoppningsvis ingen uppehåll. Vet inte om de gör så i alla regioner eller bara i våran. Gissa om man kommer att hålla hårt i telefonen varje månad den 22:a. Sedan kan det vara skönt att ha ett datum så där så man slipper gå och hoppas alla dagar därimellan.

Har ni andra hört något från hur ni ligger till?   

• Trollet7801

Hej Alla!
    Visst är det hemskt det som händer i Ryssland. Hur trång synt får man vara? Hur kan man tycka att det värsta som kan hända är att barnen från barnhemmen hamnar hos ett samkönat par som inget hellre vill än att bilda familj. Svårt att förstå...
    Pratade med BFA och det är 30 svenska familjer som har sina papper i Ryssland, varav 3 som redan träffat sina barn. BFA skulle ha möte i slutet av veckan och då hoppades de att de fått något besked om hur regeringen tänker kring detta. Vilket mörker, känner mig väldigt trött mentalt. Hade hoppats på barnbesked denna  vecka och istället kommer detta. Hoppas på en lösning snarast. 
    Har ni andra hört något mer? 

• Trollet7801

Hej!
    Har idag fått besked om att börja en parallell ansökan till ett annat land i väntan på om det kommer att skrivas ett bilateralt avtal.Om det över överhuvudtaget kommer att skrivas något avtal kan det visst ta flera månader....
    När man äntligen tror att det efterlängtade barnbeskedet ska komma händer detta. Känns bara tomt. Så nu börjar jobbet om med ett nytt land, vilket vet vi inte än. Hur tänker ni andra? 

• Trollet7801

Hej allihopa!
    Vi valde att börja samla papper till Polen som parallell ansökan. Bör idag få in sista pappret så vi kan skicka iväg bunten till Bfa. Kändes jobbigt att börja om med alla papper, man blir mentalt helt slut. Intyg hit och intyg dit, blanketter som inte används längre osv. 
    Konstigt att någon fått barn och resbesked till Ryssland när det inte är skrivet något avtal. 

Svar på tråden Adoptera från Ryssland