Ensamstående föräldrar: hur orkar ni?
Ensamstående föräldrar: hur orkar ni egentligen?
Förklara för en som inte begriper hur det går ihop?
Ensamstående föräldrar: hur orkar ni egentligen?
Förklara för en som inte begriper hur det går ihop?
Det jag tänker vore jättejobbig om jag vore ensamstående är att behöva släpa med barnen på precis allting, oavsett dag, kort eller lång grej, oavsett sjukdomar osv. Mathandling, åka till återvinningsstationen, handla kläder till mig eller dem osv. Sånt är ju barnen bara med på om det är för att de eller jag vill, inte för att de måste. Och framför allt som jag har en tvååring, honom undviker jag ju verkligen att ta med i affärer och grejor om jag inte måste. Jag åker ofta iväg korta snabba grejor på helgen eller en kväll när maken är hemma och fixar olika saker. Vore jag ensamstående skulle jag ju bli tvungen att fixa ännu mer på lunchen på vardagarna eller mellan jobbet och hämtning på förskolan.
Jag tror det handlar om inställning. Jag ser det som att jag lever tillsammans med mitt barn... Jag drar med honom på saker som ska göras. Jag hittar kvalitet i vardagssysslorna, vi gör tillsammans. Min fyraåring och jag skalar morötter tillsammans. Jag känner att vi delar sån kvalitet tillsammans. Jag längtar inte efter egentid. Min tid är här och nu och tillsammans med mitt barn. Har man "rätt" inställning så är det nog lättare att ta dusterna mm. Men visst känner jag mig som en superkvinna. Att vabba och ta vakna nätter, utan återhämtning gå och jobba direkt när barnet är friskt. Ligga däckad i kräksjuka och fortfarande ta hand om mitt barn och hushållet. Att kunna vända och vrida på varje slant, och få pengarna att räcka till. Att sköta hushåll, ha kvalitetstid med barnet, jobba, handla och ordna utflykter mm. Jag tror man klarar det som livet har att erbjuda....
Klart det handlar om inställning. Hade jag tyckt att jag måste dra med mitt barn till affären istället för att jag vill hade det varit pissjobbigt men då hade jag nog inte skaffat barn överhuvudtaget om dem är sån pest att ha med sig överallt.
Vet folk som går hem o städar och handlar efter jobbet och sen hämtar barn på förskola för dem tycker det är lättare.
Jag tror också att det självklart till viss del handlar om inställning, men inte bara. Det handlar ju också om hur situationen ser ut runtomkring. Har man ex barnvakt (och då talar jag om att ha barnvakt även för att kunna jobba eller för nödsituationer, inte för nöjen), bra tillgång till barnomsorg, en trygg arbetssituation, den andra föräldern (eller sina egna) i närheten, ekonomiska förutsättningar etc. Sedan spelar det ju roll om man har ett barn eller flera och framförallt hur barnen är (får man sova alls på nätterna till exempel).
Att tro att andra ska känna precis som man själv trots att man är i helt olika situationer (med enda gemensamma nämnaren att man har barn) är ganska naivt enligt mig.
Jag är ensam med 4 st. Och pappan finns inte el har inga släktingar. Så jag är själv på allt med mina. Har aldrig egen tid. Det är vad man gör det till. Man orkar om man vill. :)