Ensamstående föräldrar: hur orkar ni?
Ensamstående föräldrar: hur orkar ni egentligen?
Förklara för en som inte begriper hur det går ihop?
Ensamstående föräldrar: hur orkar ni egentligen?
Förklara för en som inte begriper hur det går ihop?
När det kör ihop sig för sambon och jag, så tänker vi på en ensamstående mamma vi känner.
Som fick tvillingar.
Jag är helt själv med sonen, men förstår inte riktigt vad det är jag inte skulle orka?
Jag har varit ensam med tre småbarn (lämnad under graviditeten med yngsta) och jag säger att man orkar för att man måste. Jag hade flyttat för studier så hade inte mina föräldrar eller så i närheten så det var tufft - speciellt i perioder när jag inte fick sova riktigt på flera veckor.
När man skaffar fler än ett barn så blir det ju liksom inte dubbelt så jobbigt utan det blir mer än dubbelt så jobbigt för de bråkar med varandra, väcker varandra på nätterna, springer åt olika håll osv.
Efter några år träffade jag min man som är som en pappa till mina barn och det är jag honom evigt tacksam för. Går inte att jämföra situationen då och nu. Nu har jag helt plötsligt ork till att göra saker även för mig själv och är mycket mindre stressad.
Efter att ha hört den kommentaren 78 gånger och alltid svarat; jo då det skulle du, det måste man, man har inget val. Och ändå fått svaret; Nej, jag skulle verkligen aldrig orka, hur orkar du?
Då svarade jag: Nä jag orkar inte så att det är lika bra att jag tar ungen och dränker oss i sjön eller hoppar framför tåget.
Då blev det tyst.
Ibland tänker folk högt och det blir ett evigt tjatande istället för att uppmuntra folk.
Sen är det svårt för personer som inte varit i ens situation att förstå att allting annat inte spelar något roll längre, den stora kärleken, sambolivet, pengar, hus, bilar. Ingenting spelar någon roll så länge man har sitt älskade barn. Sen vill man självklart ha allting det andra också men det betyder inte ett skit mot ens barn. Innan lever man i bubblan och tror att livet skulle rasa om allt kraschade men när det gjort det så inser man att det är skitsamma för att det går att bygga upp igen med rätt person. Man inser va som är viktigt här i livet. Ens barn och en själv samt de som finns där i svåra tider och lätta.
Vad är det jag inte skulle orka?
Är ensamstående med två barn, och ser inga problem med det.
Visst ibland kan det vara svårt att få vardagen att gå ihop, men det var det definitivt när jag bodde med med ex också..
Livet är betydligt mer okomplicerat och lättare att leva som ensamstående
Samma här. Tycker det är väldigt okomplicerat. Förut hade jag sambon, hunden och bonussonen med då kan man snacka om att ha svårt att få tid till alla.