• PolyPond

Ensamstående föräldrar: hur orkar ni?

Ensamstående föräldrar: hur orkar ni egentligen?

Förklara för en som inte begriper hur det går ihop? 

• Svar på tråden Ensamstående föräldrar: hur orkar ni?
  • Enniie

För att man inte har något annat val?
    Jag var själv med barnen även fast jag hade man/sambo. Så för mig är det ingen större skillnad nu. En mindre "bebis" att ta hand om bara...  

• sirisdotter
    basio skrev 2013-04-15 12:35:39 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad det är man ska orka? Mina barn är en så naturlig del av min tillvaro. De är goa, glada och härliga ungar. Visst, ibland är det drygt med allt som ska fixas men det är tusen gånger bättre än om jag hade stannat kvar hos deras pappa! Nu slipper jag allt tjafs, bråk och irritation. Så skönt att veta att allt ansvar ligger på mig och att jag inte behöver lägga energi på en annan vuxen människa.

Sen hoppas jag att de fortsätter vara lika goa och glada när de kommer upp i tonåren... men det återstå att se. 
  • Som snö

Fast man får skilja lite på att vara ensam förälder och ensamstående föräldrar va?
    Ensamstående förälder, med varannan vecka/helg eller så till att pilla naveln. Ja tack.
    Ensam förälder. Ensam med allt vad det innebär med vab-dagar, föräldramöten, uteblivna jobb pga av dagistider, bristande möjlighet till träning och egentid... Själv med ALLT liksom! Hua! Nej tack!!!

• Majuni

självvalt 100 % ensamstående. vet inte vad det är jag inte skulle orka? visste från + att jag skulle vara ensam och har bara den bilden i mitt huvud. jag tror det är jobbigare för föräldrar som gick in i bilden om att vara två och sedan blir ensam.

jag älskar att vara själv. när räkningar ska betalas vill jag vara två men annars så ser jag massor med fördelar.

aldrig behöva kompromissa var man ska vara på jul, vad man ska göra på semestern, ingen klagar på hur/om jag städar, när jag kommer hem, vad vi ska äta. vi kommer och går som vi vill.

nackdelarna är ju inkomsten och tex framsteg som mitt barn gör har jag ingen att dela med..  

• sirisdotter
    PolyPond skrev 2013-04-15 14:08:54 följande:

Barnets fäder tar sitt ansvar gällande allt merjobb som kommer med att ha barn. Det är allt från att roa, mata, byta, söva, gå till öppna förskolan och tvätta.
    Vi är tre stycken och jag tycker det är lagom Skrattande, varför jag har jättesvårt att förstå hur man orkar på egen hand. Jag är full av beundran för er som gör det. 
    På min omgivning  verkade det innebära merjobb att ha en karl i hemmet också.   Vi levde efter vår egen rytm helt och hållet.   Med två vuxna verkar det vara mer noga med  att äta middag hemma varje dag,   plocka undan hela tiden  etc   etc.

För mig var det fantastiskt att ha förskola (tvärs över gatan)   och ha ett arbete att gå till,  där jag träffade andra vuxna.  Och dessutom ha  underverket i mitt liv.
  • sirisdotter
    Som snö skrev 2013-04-15 17:40:56 följande:
    Fast man får skilja lite på att vara ensam förälder och ensamstående föräldrar va?
    Ensamstående förälder, med varannan vecka/helg eller så till att pilla naveln. Ja tack.
    Ensam förälder. Ensam med allt vad det innebär med vab-dagar, föräldramöten, uteblivna jobb pga av dagistider, bristande möjlighet till träning och egentid... Själv med ALLT liksom! Hua! Nej tack!!!

Vab-dagar och föräldramöten -  varför tror du att man slipper det bara för att barnet har en pappa som känner för att träffa det en del helger och lov?
  • sirisdotter
    Majuni skrev 2013-04-15 17:50:26 följande:
    självvalt 100 % ensamstående. vet inte vad det är jag inte skulle orka? visste från + att jag skulle vara ensam och har bara den bilden i mitt huvud. jag tror det är jobbigare för föräldrar som gick in i bilden om att vara två och sedan blir ensam.

jag älskar att vara själv. när räkningar ska betalas vill jag vara två men annars så ser jag massor med fördelar.

aldrig behöva kompromissa var man ska vara på jul, vad man ska göra på semestern, ingen klagar på hur/om jag städar, när jag kommer hem, vad vi ska äta. vi kommer och går som vi vill.

nackdelarna är ju inkomsten och tex framsteg som mitt barn gör har jag ingen att dela med..  
    Ja,  att dela glädjen kan man sakna;  ensam på luciamorgon på förskolan,   kanske på tävlingen på ridskolan om ingen väninna har tid/lust att följa med...
  • Som snö

Siris: Jag drog lite exempel på vad jag skulle tycka vara jobbigt med att dra hela lasset själv.

• Juvina

Har min dotter på heltid och tränar fem dagar i veckan så ja man kan träna. Man är inte handikappad för att man är ensamstående.

• gabriella2013

Jag förstår hur du tänker och hade antagligen tänkt likadant om jag inte hade varit helt ensamstående. Men det är som med allt annat i livet man anpassar sig och när det blir jobbigt så tar man ett djupt andetag och tänker att det är jobbigt just nu men det går över, precis som för vilken förälder som helst. Sedan älskar man sitt barn så mycket att det inte är så jobbigt mest sorgligt för barnet att inte få ha sin andra förälder och ensamt vid vissa tillfällen där man gärna hade velat dela glädjen till exempel när barnet lär sig gå mm. Men som många andra också skriver nu slipper man ha ett barn och ett vuxetbarn, det finns en anledning till att man blivit lämnad eller lämnade.

Svar på tråden Ensamstående föräldrar: hur orkar ni?