• Anonym (styvmor)

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!

• Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata
  • jumos
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-26 20:48:27 följande:
    Ja, då är du inte bonusbarn, det är skillnad.. Många bonus barn har haft det svårt, kanske en sjuk förälder som TS, eller en svår konflikt osv..  De kan behöva trygghet lite mer i form av ex sova i sängen på natten för de är rädda och oroliga. 

Nej, jag var inte ett bonusbarn och det är skillnad. Men jag var ett oroligt barn med panikångest och riktiga panikattacker redan som liten och behövde min mamma ganska många nätter. Att mamma lade sig på golvet bredvid min säng på en madrass och sov där gjorde dock inte tryggheten mindre än om jag fått sova i deras säng. Den lösningen fungerade utmärkt i vår familj, och gjorde att mamma och pappa fick sova bra även de nätter jag hade det jobbigt.
    Luke, I am your father
  • MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 19:59:44 följande:
    Kontaktfamilj är inget man ger till familjer hur som helst, socialen är redan inkopplad, men tyvärr så är de bäst på att göra utredningar och sen slutar arrangemanget. Barnens morföräldrar är på samma nivå som deras dotter och min mans föräldrar bor långt bort.

Alla jag känner som har barn tillsammans ser till att få egen tid. Ser inte alls varför det är konstigt att vi också vill ha det? 
    Har jag missat något.. ? Jag ser ingen som tyckt att det är konstigt med "egen tid" då man har 2 små barn.. ? 

Klart man måste ha egen tid och vuxentid liksom, annars blir man ju knäpp.. 
    Iam Mina
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 20:13:42 följande:
    Gung Ho: jag tycker inte att det är konstigt, jag tycker att det är en rimlig regel. Oavsett hur högt man älskar sitt barn eller bonusbarn förändrar inte det det faktum att barnet kanske far runt som en propeller i sängen eller att det blir så varmt att man inte kan sova. Tycker man att det är mysigt med barn i sängen gör man på ett vis, tycker man det inte gör man på ett annat. Vad är konstigt med det? Att alla har ett eget rum som man respekterar som privat är inte konstigt heller i mina ögon.
    Jag kan köpa att vissa har svårt att sova med barnen i sängen. Det har hänt även mig, men jag har valt att prioritera mitt barn. Andra gör ett annat val, det är ok för mig.

Det jag ifrågasatte var regeln där barn inte får gå in i ett rum i huset! Vad finns det för argument för det? 
  • Ess
    Gung Ho skrev 2013-03-26 20:52:17 följande:
    Fast nu pratar vi här om att totalförbjuda barn att gå in i ett rum (dvs TS regel).... Jag anser inte att alla skall vara som jag, men inte heller att man inte skall kunna ifrågasätta 'knasiga' regler utan syfte..

Vad finns det för argument?

Jag har väl inte skrivit något om någon människosyn, kanske har man egna problem om man känner att man måste totalförbjuda barn från ett rum? Vad har det med människosyn att göra att diskutera ett eventuellt problem hos människor? Jag som precis börjat tro att du inte drog förhastade slutsatser och dömde andra med utgångspunkt av dem längre...    
    Ts har kanske saker hon vill ha ifred. Hon kanske inte vill ha sängen hoppad i, en grej som jag avskyr och har skällt ut både egna och grannbarn när dom hoppat i den.
    När man lever så tätt inpå andras barn så kan det va skönt att ha sitt eget där man kan gå in och få va ifred utan att någon ifrågasätter och rycker i dörren.
    Detta är uppenbarligen viktigt för ts och då får de andra ta hänsyn till det. Likaväl som hon får ta hänsyn till något som någon annan önskar, eller kommer att önska när dom blir lite äldre.
    Uppenbarligen så har hon haft ett bra nog skäl eftersom mannen har köpt hennes argument. 
  • Ess
    Gung Ho skrev 2013-03-26 20:57:26 följande:

Fast har man en regel bör man väl kunna argumentera dess existens? Det är väl ett diskussionsforum där man får tåla att man får de val man själv väljer att gå ut med ifrågasatta?

Jag har skrivit om min åsikt kring hur jag tycker man bör ta hand om barn i en 'bonusfamilj'. Som svar fick jag mest kommentarer om att jag måste vara en dålig förälder som ville 'dynga över' (av ordvalet förstår du nog vem det är) ansvaret på min 'nya'. Vad säger det om respekt för andras liv och val? Såg aldrig dig stå i bräschen för allas individuella val då...
    Jag anser fortfarande att det är ett slappt beteende. Har man skaffat barnen och skiljt sig då är man ensamstående och får ta ansvar för sina val.
  • Anonym (styvmor)
    MinaE skrev 2013-03-26 20:25:48 följande:
    :) Nu har jag hunnit till inlägg 5 .

Nej det är det inte, vi hatar bonusmammor, som borde kallas styvmammor, som är dumma med sitt bonusbarn, agerar svartsjukt mot exet som går ut över barn.
    Iaf jag. Och jag hatar där bonusmammor sätter sina bonus barn i hemska valsituationer mellan föräldrar ( ex ang en tråd nyligen ) som om barnen kan rå för sina föräldrar.

ja, osv.. Du förstår hur jag menar kanske.. 
    Som jag skev i inledningen, jag är väl medveten om att barnen inte har bett om att hamna i denna sörja. Vi försöker tänka långsiktigt på barnen, där målet är att barnen ska må bra i slutändan, trots deras föräldrars separation och deras sjuka mamma. Dessa barn behövde rutin och ordning, hur hårt det än kan låta. Detta tillsammans med uppmärksamhet, värme och kärlek kommer skapa grunden för tryggare barn. Vi hade gjort dem en björntjänst om vi hade låtit det fortgå som det var.  
  • jumos
    Gung Ho skrev 2013-03-26 21:00:59 följande:
    Jag kan köpa att vissa har svårt att sova med barnen i sängen. Det har hänt även mig, men jag har valt att prioritera mitt barn. Andra gör ett annat val, det är ok för mig. Det jag ifrågasatte var regeln där barn inte får gå in i ett rum i huset! Vad finns det för argument för det? 

Jag är en ganska privat person, och har alltid haft behov av ett eget utrymme. Jag har blivit otroligt störd och irriterad om någon inkräktat på min integritet genom att ta sig rätten att vara i mitt rum utan tillåtelse (från det att jag var liten tills att jag flyttade hemifrån). Utifrån hur jag är som person tycker jag att det är självklart att alla ska ha rätt till ett privat utrymme, barn som vuxen.
    Luke, I am your father
  • Queenie70
    Anonym (elak?) skrev 2013-03-26 20:23:11 följande:
    För att det är vad som händer på FL när man säger att man är en bonusförälder som inte älskar sina bonusar vilkorslöst.. ALLTID är det så... Då blir man hatad, lynchad osv..

Trams. Egen konstruktion. Du vill bara ha uppmärksamhet. Vad är vitsen med denna tråd?
  • Anonym (elak?)
    Queenie70 skrev 2013-03-26 21:08:41 följande:

Trams. Egen konstruktion. Du vill bara ha uppmärksamhet. Vad är vitsen med denna tråd?
    Det är inte jag som är TS!
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (elak?) skrev 2013-03-26 20:23:11 följande:
    För att det är vad som händer på FL när man säger att man är en bonusförälder som inte älskar sina bonusar vilkorslöst.. ALLTID är det så... Då blir man hatad, lynchad osv..
    Knappast. Jag är bonusmamma och jag har aldrig blivit hatad på fl för att jag inte älskar min bonus. Jag tycker dock ofantligt mycket om henne och mitt liv hade varit ganska tomt om  hon inte funnits
    Det handlar nog snarare om HUR man uttrycker sig. 
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata