• Ess

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Anonym skrev 2013-03-26 13:20:55 följande:
    Barnen känner sig garanterat varken hemma eller som en del i familjen, men det hör ju inte till diskussionen.
    För att dom infört regler och inte får bära sig åt som apor längre?
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 15:31:56 följande:
    Nej. För att de bor med en utmattad pappa och hans sambo som helst inte vill ha dem där men som accepterar dem.
    Vad är alternativet?
    Det är ju bra att ts accepterar dem, vad mer kan man begära. Det är ju en helt annan sak om hon hatat varje sekund och längtat efter att dom skulle flytta hemifrån.
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 13:53:57 följande:
    Okej, så han behöver inte en massa egentid med dig utan barnen? Det är ditt behov?

Det blir säkert bra.
    Självklart behöver man rätt mycket egentid om man bor med andras barn. Både med sin partner och helt ensam,  jag passade alltid på att sticka iväg när det var min mans helg att ha barnen.
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 15:42:23 följande:
    Precis. De överlever men lär knappast ha haft en idyllisk barndom.
    Varför inte idyllisk?
    Hon accepterar och dom gör mycket med och för barnen.
    Hur många har egentligen haft en idyllisk barndom ala Astrid Lindgren?
    Det finns garanterat ingen som bara haft goda,soliga, glada upplevelser. 
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 16:10:09 följande:
    Det var ingen som frågade om Ts behov, utan om pappans. :)
    Tja, han behöver väl lika mycket egentid som andra föräldrar, tom mer eftersom han inte lever med den andre föräldern och dom behöver par tid för att få relationen att hålla.
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 16:07:35 följande:
    " Man väljer inte vem man blir kär i,". Nej ,men man kan välja att inte fortsätta en relation med en som har barn om man inte inser att barnen oftast ska komma i första hand.
    Som förälder måste man prioritera sina barn. Som partner så kan man prioritera sin katt mfl före hans barn om man känner att det är rätt, bara man kommer till en hyfsad kompromiss.
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 16:22:30 följande:
    Nu har jag valt att inte ha någon ny man efter skilsmässan eftersom barnen kommer först. barnens rätt till sina föräldrar ska komma först och att i ts fall där hon kommer in och ändrar på saker i deras relation hade anser jag inte är ok. Barn har behov av att sova me sina föräldrar ibland, men där har tex ts satt stopp. Inte ok i min värld.
    Jag tycker det är helt ok att sätta stopp för det. Man diskuterar med sin partner och kommer överrens om vad som gäller.
    Du har valt att bo själv för att slippa kompromissa, andra väljer annorlunda. 
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-26 16:33:49 följande:
    Jag sätter inte mig själv långt ner på prioriteringslistan, jag vill lägga min tid på barnen. Och jag tycker dom är viktigare för mig än en relation just nu. Anser ändå det är fel att inte låta barnen sova hos föräldrarna när dom behöver ibland. O jag anser det är fel av ts att förbjuda mamman att hälsa på sina barn. TS är egoistisk och sätta sig själv först hela tiden. 
    Eftersom det ligger polisanmälningar mot henne så är det knappast fel beslut. Hon får lösa ev umgänge med hjälp utav en kontaktperson, om det är så att hon inte kan ta hem barnen till sig.

• Ess
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-26 20:48:27 följande:
    Ja, då är du inte bonusbarn, det är skillnad.. Många bonus barn har haft det svårt, kanske en sjuk förälder som TS, eller en svår konflikt osv.. 
    De kan behöva trygghet lite mer i form av ex sova i sängen på natten för de är rädda och oroliga. 
    Alla gör olika val. Min mans stora barn låg i egen säng i eget rum från dag ett.
    Våra gemensamma låg i vår säng när de var riktigt små, vår minsta kommer gärna in på natten fortfarande.

• Ess
    Gung Ho skrev 2013-03-26 20:52:17 följande:
    Fast nu pratar vi här om att totalförbjuda barn att gå in i ett rum (dvs TS regel).... Jag anser inte att alla skall vara som jag, men inte heller att man inte skall kunna ifrågasätta 'knasiga' regler utan syfte..

Vad finns det för argument?

Jag har väl inte skrivit något om någon människosyn, kanske har man egna problem om man känner att man måste totalförbjuda barn från ett rum? Vad har det med människosyn att göra att diskutera ett eventuellt problem hos människor? Jag som precis börjat tro att du inte drog förhastade slutsatser och dömde andra med utgångspunkt av dem längre...    
    Ts har kanske saker hon vill ha ifred. Hon kanske inte vill ha sängen hoppad i, en grej som jag avskyr och har skällt ut både egna och grannbarn när dom hoppat i den.
    När man lever så tätt inpå andras barn så kan det va skönt att ha sitt eget där man kan gå in och få va ifred utan att någon ifrågasätter och rycker i dörren.
    Detta är uppenbarligen viktigt för ts och då får de andra ta hänsyn till det. Likaväl som hon får ta hänsyn till något som någon annan önskar, eller kommer att önska när dom blir lite äldre.
    Uppenbarligen så har hon haft ett bra nog skäl eftersom mannen har köpt hennes argument. 
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata