• Anonym (styvmor)

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!

• Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata
  • Anonym (Emelie)
    Anonym skrev 2013-03-26 23:26:33 följande:
    Undrade ungefär samma sak och fick till svar att väldigt få barn vill ha idylliska barndomar.

Trist inställning tycker jag, jag kan förstå om man vill sova utan barn i sängen, det vill jag också, men i tex detta fallet där barnen har det så otryggt och har haft en längre tid hade jag hellre satsat på en annan lösning än att förbjuda barnen sovrummet och sängen.
  • Anonym (hon hon hon...)

Hon hon hon..är psyk osv..

låter som TS tar ut sina aggressioner som hon har på bio mamman hos bonus barnen istället!

Smart "kvinna".. rannsaka dig själv! Lämna mannen och barnen om de är så jävla hemskt! Som att du skulle stanna på grund av kärlek när du inte kan älska hans barn av kärlek..

• MinaE
    Gung Ho skrev 2013-03-26 21:48:14 följande:

Faktiskt inte...tror du det är en slump hur vi blir? Det är en kombination av uppväxt och medfödda drag.
    Det känns som om jag vill veta varför Iam i tråden, hackar på alla dina inlägg..?
    Vad har jag missat ?  
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (Emelie) skrev 2013-03-26 23:21:22 följande:

Fast tror du inte barnen hade behövt den närheten till sin pappa, just pga det trauma med att ha en psykiskt sjuk mamma, mycket konfilkter och dessutom en mamma som försvunnit runt sig, det blir ju lite skillnad jämfört med ett barn som fått växa upp utan alla problem sin era bonusbarn fått göra.
    Iam Mina
  • Gung Ho
    MinaE skrev 2013-03-26 23:36:08 följande:
    Det känns som om jag vill veta varför Iam i tråden, hackar på alla dina inlägg..?
    Vad har jag missat ?  

Vi hade en tidigare meningsskiljaktighet som startade i det att jag hårt kritiserade en TS som ansåg att ingen i hennes nya familj (inkl barn) skulle få ställa några krav på henne. Jag skrev då att jag tyckte att med den inställingen hade man inget i en familj (speciellt med barn) att göra...

Det är överspelat nu.... Skojade lite om att man skall vara försiktig med dessa åsikter, och det var inte populärt..
  • Anonym (russin)

Öff, ibland tror jag att det borde lagstiftas om att föräldrarna inte får skilja sig innan yngsta gemensamma barnet blivit tio år (om det inte föreligger direkt brottslighet som misshandel och liknande)

Då blir inte strafftiden lika lång för partner nr två, åtminstone.

Det är ynkedom till föräldrar som inte kan sätta av den tiden och bete sig som vuxna inför sina barn, innan de blir som hund och katt.

Quitters never win and winners don't quit!

• Anonym (En mamma)

Jag har bara läst TS.

Stackars barn! Självklart skall barnen vara i fokus. Du borde vara en vuxen människa och förstå att barnen behöver närhet från sin pappa och att du borde ha vett att stiga åt sidan. Det är inte du som borde vara den mest viktiga personen i din mans liv, utan hans barn.

En sån svag pappa! Förstår att han fastnade för en sån hård människa som du!

Jag har också varit bonusmamma. Självklart lät jag barnen vara i fokus, självklart tog jag inte ifrån dem deras pappa, självklart var mamman välkommen till oss, självklart fick de sova i vår säng - inte varje natt men ofta. Barnen behöver sin pappa för sin trygghet. Det fattade jag.

Med vilken rätt kan du komma in i barnens liv och röra om hela deras tillvaro?

"det första året blev ett väldigt tufft år" Så du klev in redan från början och styrde och ställde och rörde upp tillvaron för barnen? 

Du verkar vara väldigt omogen, ett barn själv.               

• Anonym (hon hon hon...)
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-27 00:00:40 följande:
    Jag har bara läst TS.

Stackars barn! Självklart skall barnen vara i fokus. Du borde vara en vuxen människa och förstå att barnen behöver närhet från sin pappa och att du borde ha vett att stiga åt sidan. Det är inte du som borde vara den mest viktiga personen i din mans liv, utan hans barn.

Jag har också varit bonusmamma. Självklart lät jag barnen vara i fokus, självklart tog jag inte ifrån dem deras pappa, självklart var mamman välkommen till oss, självklart fick de sova i vår säng - inte varje natt men ofta. Barnen behöver sin pappa för sin trygghet. Det fattade jag.

"det första året blev ett väldigt tufft år" Så du klev in redan från början och styrde och ställde och rörde upp tillvaron för barnen? 

Bra skrivet!!
  • Gung Ho
    Anonym (russin) skrev 2013-03-26 23:58:27 följande:
    Öff, ibland tror jag att det borde lagstiftas om att föräldrarna inte får skilja sig innan yngsta gemensamma barnet blivit tio år (om det inte föreligger direkt brottslighet som misshandel och liknande)

Då blir inte strafftiden lika lång för partner nr två, åtminstone.

Det är ynkedom till föräldrar som inte kan sätta av den tiden och bete sig som vuxna inför sina barn, innan de blir som hund och katt.

Quitters never win and winners don't quit!

Fast jag tror inte lösningen är att leva tillsammans under 'tvång'. En kärlekslös relation övergår lätt i en bitter sådan, och barn mår inte bättre av att leva i en sådan. Knäckfrågan ligger i att lyckas skilja sig på ett 'bra sätt'. Att komma till insikt att man inte skall leva tillsammans, men tillsammans även i framtiden ta hand om sina barn just tillsammans (även om man inte bor tillsammans).

Jag har åsikter kring män (som det ofta handlar om här iaf) som blir 'slappa' gentemot sina barn och (ännu värre) ibland släpper in en ny kvinna som egentligen inte vill ha bonusbarn och agerar därefter. Detta gäller speciellt när barnen är små, med ökande ålder blir barnen mer självständiga och kan resonera bättre kring relationer. 
  • nattregn
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-27 00:00:40 följande:
    Jag har bara läst TS.

Då måste jag ändå fråga, när du var bonusmamma, begick biomamma såna överträdelse mot er att ni polisanmälde? För det är nämligen det TS skriver som anledning för varför bio-mamman inte är välkommen. Mina bonusars mamma kommer snart få ett kontaktförbud för att hon har gått över gränsen alltför många gånger. Har TS vart med om något i samma stil som jag vart med om så förstår jag verkligen att bio-mamman inte är välkommen hem till dem.

Du skriver även att du oxå vart bonusmamma, varför är du fortfarande inte det?

Jag skulle tro att TS kom in i familjen och rörde om med samma rätt som ex. nannyakuten gör, med vårdnadshavarens tillstånd och samtycke. TS skriver att de försöker tänka långsiktigt på barnen. Jag tycker det är låter klokt, men en sak i taget. Rom byggdes inte på en dag. 
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata