• MinaE

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:05:04 följande:
    1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!
    Jag har bara läst dig TS :) 

Men jag undrar såhär.. :

Varför ska man hata dig, för vad ?  Och varför tycker du att du förtjänar att hatas.. ?  
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:15:39 följande:
    Detta är precis de saker som bonusmammor normalt får skit och jagade för på fl. Min poäng är: tänk lite längre än vad näsan räcker  innan ni börjar er "häxjakt"och läsa inte in en massa egna saker som faktiskt inte står i texten. Bara för att man har ett bonusbarn så behöver man inte hata det, bara för att man inte älskar det så behöver man inte åtsidosätta det.
    :) Nu har jag hunnit till inlägg 5 .

Nej det är det inte, vi hatar bonusmammor, som borde kallas styvmammor, som är dumma med sitt bonusbarn, agerar svartsjukt mot exet som går ut över barn.
    Iaf jag. Och jag hatar där bonusmammor sätter sina bonus barn i hemska valsituationer mellan föräldrar ( ex ang en tråd nyligen ) som om barnen kan rå för sina föräldrar.

ja, osv.. Du förstår hur jag menar kanske.. 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 19:59:44 följande:
    Kontaktfamilj är inget man ger till familjer hur som helst, socialen är redan inkopplad, men tyvärr så är de bäst på att göra utredningar och sen slutar arrangemanget. Barnens morföräldrar är på samma nivå som deras dotter och min mans föräldrar bor långt bort.

Alla jag känner som har barn tillsammans ser till att få egen tid. Ser inte alls varför det är konstigt att vi också vill ha det? 
    Har jag missat något.. ? Jag ser ingen som tyckt att det är konstigt med "egen tid" då man har 2 små barn.. ? 

Klart man måste ha egen tid och vuxentid liksom, annars blir man ju knäpp.. 
    Iam Mina
  • MinaE
    Gung Ho skrev 2013-03-26 21:48:14 följande:

Faktiskt inte...tror du det är en slump hur vi blir? Det är en kombination av uppväxt och medfödda drag.
    Det känns som om jag vill veta varför Iam i tråden, hackar på alla dina inlägg..?
    Vad har jag missat ?  
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (Emelie) skrev 2013-03-26 23:21:22 följande:

Fast tror du inte barnen hade behövt den närheten till sin pappa, just pga det trauma med att ha en psykiskt sjuk mamma, mycket konfilkter och dessutom en mamma som försvunnit runt sig, det blir ju lite skillnad jämfört med ett barn som fått växa upp utan alla problem sin era bonusbarn fått göra.
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (hon hon hon...) skrev 2013-03-27 01:12:49 följande:
    [quote=69315945][quote-nick]nattregn skrev 2013-03-27 00:52:36 följande:[/quote-nick]Vart någonstans skriver TS något som ens är i närheten att få en att tänka att hon tar ut sina aggressioner mot bio-mamman på bonusbarnen?

Behöver inte säga var. Men tycker det är intressant att ts kan skriva vad bio mamman tycker och tänker osv... skulle vara roligt att höra hennes version också?
    Klart hon tar ut aggressionerna på barnen..
    Hur kan man inte knyta an till barnen? När man bor med dem heltid? Som hon skriver....
    De är ju dom enda som inte har gjort något. Låter på ts som att barnen måste bevisa att de förtjänar hennes kärlek eller nåt..
    Äcklad jag blir...!!
    Irriterande att det inte går att citera inlägg på olika sidor samtidigt.. !

Jag tycker många borde tänka på att de biologiska föräldrarna inte tänker klart,, så de kanske verkar psyksjuka.
    Man gör inte det då det handlar om ens barn man blir desperat förtvivlad och handlar på instinkt, instinken kan te sig sjuk för en människa som inte sitter i den krissituationen. Det kan oxå ses som övertramp som många skriver om. Och visst det är det, men bio mamma pappa kanske inte ser det för att det "brinner"

Så tänk några gånger till innan ni lyfter luren och ringer snuten, det hetsar och sätter barn i kläm, som många gånger tar åt sig för de fattar ju att situationen beror på de ofta.. Dvs de vet att den andra föräldern kämpar med sitt liv som insats för deras skull.

Och nej, jag har inte vart där men mitt ex har. Oavsett att han förvisso är sjuk på riktigt så kan jag mycket väl i många punkter se hans agerande. Och förstå det utifrån de förutsättningar som råder och de han besitter.

Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-27 00:00:40 följande:
    Jag har bara läst TS.

Stackars barn! Självklart skall barnen vara i fokus. Du borde vara en vuxen människa och förstå att barnen behöver närhet från sin pappa och att du borde ha vett att stiga åt sidan. Det är inte du som borde vara den mest viktiga personen i din mans liv, utan hans barn.

En sån svag pappa! Förstår att han fastnade för en sån hård människa som du!

Jag har också varit bonusmamma. Självklart lät jag barnen vara i fokus, självklart tog jag inte ifrån dem deras pappa, självklart var mamman välkommen till oss, självklart fick de sova i vår säng - inte varje natt men ofta. Barnen behöver sin pappa för sin trygghet. Det fattade jag.

Med vilken rätt kan du komma in i barnens liv och röra om hela deras tillvaro?

"det första året blev ett väldigt tufft år" Så du klev in redan från början och styrde och ställde och rörde upp tillvaron för barnen? 

Du verkar vara väldigt omogen, ett barn själv.               
    Här är det andra :) 

Bra poäng här..! 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (M) skrev 2013-03-27 09:19:14 följande:

Varför ska barnen vara i fokus? Varför inte alla som hör till familjen, dvs barnen, bonusmamman och pappan? Det finns ingen som ställer upp på att alltid komma sist på prioriteringslistan. Ingen normalt funtad människa går med på det. Lev ensam med era barn eller skilj er inte från början, om det är så hemskt att någon annan person än era barn kan vara viktiga i er fd mans liv....
    Små barn är väl alltid viktigare än de vuxna..?!

De är ju ofärdiga, och behöver oss.
    Mao de är prio 1 
    Iam Mina
  • MinaE
    Jättekul skrev 2013-03-27 12:22:10 följande:
    Du har fel. Man blir inte kär i en man bara sådär om han har barn. Man bestämmer sig så fort man träffat barnen och inser att man inte gillar dem att det kommer inte bli något mellan honom och mig.

Det är moral och intelligens. Allt annat är bara en smått galen kvinna som ser barn som ett hot. 
    Verkligen sant.. Blir man kär träffar barnen och säger -Nej, fyfan de där gillar jag inte typ. Ja, då får man välja bort.

DET är vuxet. Annars är man ego. Och för att inte säga så pass ego att man kanske förstör framtiden för barnen och sig själv, ego utan insikt mao. Och utan långsiktigt tänkande. dessutom till viss del alltså självdestruktivt..

Jag skulle då aldrig flytta ihop med en man om han hade ungar jag inte gillade, varför skulle jag ? Det är ju dömt att misslyckas.
    Iam Mina
  • MinaE
    Oldie skrev 2013-03-27 14:20:51 följande:
    Absolut inte :) Bara att rangordna människor i en familj tycker jag är helt galet.
    Människor kommer väl först utifrån behov? eller?
    I min sambos ögon kommer jag på samma plats som barnen och prioriteras efter behov, samma sak med min sambo och barnen i mina ögon. Ingen är mer värd eller mer prio än någon annan.
    Det är behoven som styr och förmågan att hantera dessa behov.
    Ok, då har vi olika åsikt då hårddraget. Kan ju såklart variera sånt där.

Om jag ligger och dör av en infarkt så prioriteras ju inte ungen som har spillt saft..

Jag menar känslomässigt och med "ofärdiga" barn. Dvs små barn och deras känslor går före de vuxnas behov och känslor av ego karaktär osv. 
    Iam Mina
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata