• MinaE

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Ess skrev 2013-03-29 10:20:17 följande:
    Precis, för är det någon som tar intiativ och genomdriver förändringar, så blir dom anklagade för både det ena och andra.

Vilket är rätt egentligen, att som ts ta tag i en situation som inte fungerar och styra upp så att det blir till det bättre?
    Eller som tex jag. Jag skulle aldrig lägga två fingrar i kors för deras skull?
    Om jag inte kunde älska de som människor / barn som ingår i familjen skulle jag inte kliva in i situationen.

Framförallt skulle jag göra precis allt jag kunde för att barnen ska ha sin mamma i den mån hon klarar det, jag skulle inte köra över henne.
    Att dissa ett barns förälder framför dess ögon sätter djupa spår. Barnet har de föräldrar det har, det har inte valt.

Att dissa föräldern är detsamma som att tala om för barnet att dess känslor är fel och värdelösa. Då det gäller små barn.

MYCKET FÅ föräldrar är så pass sjuka i huvet och på andra sätt så de inte kan krama sina sina barn emellanåt och umgås en stund. Om föräldern vill såklart.

(Obs; Om inte föräldern är så pass uppenbart oduglig och sjuk så det inte går.) 
    Iam Mina
  • MinaE

Vidare skulle jag vilja påstå att föräldrar som är skiljda och många människor i övrigt ex bonus föräldrar, har oerhört svårt att acceptera olikheter.

Vi är alla olika och de flesta har olika värderingar om än kanske mikroskopiska, men ändock..

Bara för att man inte längre är kär i den andra föräldern till sitt barn eller anser att saker spårat ur osv osv..
    Så betyder det INTE att barnet inte älskar den. För barnet finns inte den förändring som ni vuxna upplever.
    Ofta är det beteendet mot den andre föräldern som är förändrat inte beteendet mot barnet som så.

Men många vägrar att se det. Utan ser istället enbart den vuxne VS den vuxne.

Bara för att jag tycker mitt ex är en stor idiot så gör inte barnet det.

Och bara för jag anser att man inte gör si och så så gör inte barnet det. Barnet ser SIN mamma & SIN pappa.

Inte erat vuxna bråk och skitsnack.

Eftersom man inte kan vara tydlig nog så vill jag poängtera igen att detta inte gäller barn som har en förälder som helt uppenbart är inkapabel.
    Och igen det med, SÄLLAN är man så pass inkapabel så man inte kan krama sitt barn ibland...  

Iam Mina
  • MinaE
    Ess skrev 2013-03-29 11:30:12 följande:
    Klart barnet märker det förändrade beteendet hos den förälder som jobbar stenhårt för att klämma åt den andre på alla vis. Det är ju barnen som kommer i kläm och som används som utpressningsmedel. Det är på barnen som tumskruvarnas skruvar dras åt, lagom hårt för att dom ska jämra sig och därigenom få den andre föräldern att för barnens skull rätta sig efter den andre förälderns nycker och infall.
    Jo, fast jag talar om den personlighets förändring och psyksjuka som den plötsligt har..

Iam Mina
  • MinaE
    Ess skrev 2013-03-29 14:56:12 följande:
    Ja......?

Ja.. ; Många för över sina åsikter om plötsligt infunnen psyksjuka och hur den och den är, på barnen,, plötsligt.. Efter skilsmässan så blir som genom ett under folk helt sjuka i huvet och olämpliga föräldrar..
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-30 15:25:27 följande:

Ja, vi läser samma tråd men jag tänker på barnen.

TS rörde om i barnens tillvaro för sin egen skull.

Jag tror barnen komma att komma ihåg när TS (en främmande kvinna som inte tillhörde deras familj) kom in i deras liv och körde ut dem från sin pappa och han stod inte upp för dem utan jamsade med TS. Det sveket tror jag de kommer ihåg.

Japp, så tror jag med.
  • MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-31 21:52:22 följande:
    Du läser in en hel del som inte jag överhuvudtaget inte har skrivit. Jag tycker det är skrämmande. Du tycker att alla barn ska få träffa sina föräldrar och att det inte finns något undantag för detta? Det gör mig riktigt förbannad, du med din silkeshandskar, som gör allt rätt och prioterar dina bonusbarn över allt annat. Det är väldigt konstigt att du trots allt du har "läst mellan raderna" inte kunnat läsa att jag inte mer än något annat skulle vilja att dessa barn skulle kunna få spendera tid med sin mamma på ett sätt som de inte tar skada av. Att du lyckas komma fram till att jag har kört över deras mamma för att ??? Ja, varför tror du att
    vi jag har gjort det? För att jag vill ha barnen för mig själv? Hur får du ihop det med att jag hemsk som jag är vill ha lite ensamtid med min man? Den enda anledningen att barnen träffar sin mamma minimalt är för att hon skadar sina barn. Vi pratar aldrig illa om barnens mamma inför barnen, vi uppmuntrar dem till att ha den kontakt de kan via telefon och brev och då och då umgänge. 
    Jag har läst vartenda ord du skrivit.

Visst finns undantag. Så jag undrar om du läst vad jag skrivit ?

Inte ett ont ord har jag heller skrivit om egen tid med din man. Endera blandar du ihop mig, eller så är du inte läskunnig. 

Inte heller har jag påstått att jag gör allt rätt. Mitt biobarns pappa är psykopat. Så jag vet mycket väl att det finns grader i helvetet.
    Kasta inte skit på folk utan att läsa ordentligt vad de skrivit..! 
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-01 18:49:13 följande:

Enligt många här så ja du ska älska och ta hand om bonusbarn från första stund, har du egna biologiska barn ska du helst älska dom mindre än bonusbarnen annars är du en elak häxa. Plus att du ska älska biomamman som din bästa väninna skitsamma om hon beter sig som ett svin/häxa/moster.Demon.

Har gjort en liknande resa som din, sambon hade/har noll regler för barnet, barnet skulle/ska alltid vara viktigast, höras mest, få mest , få sin vilja igenom osv. det har slutat med att jag tar inget ansvar för hans barn, VV går vi omkring i en slags konstlad fred. Jag har tack och lov fått igenom lite regler kring gemensamma utrymmen annars skulle det vara cartoon på tv 27/7. Käkas nudlar 7 dagar iveckan. Huset skulle vara dagis/fritids 24 timmar om dygnet (vilket inte funkar när man jobbar nattskift).

Bitter jodå 
    Men alla ska hårddra så jävla mycket.. !

Svart eller vitt liksom. Det finns grå zoner !
    Ingen jag sett hittills tycker att ungar ska få bestämma allt, synas höras över alla andra, ta över hushållet bete sig som förvilda galningar, inte ha några regler osv osv.. Human hantering av situation, barn och bioföräldrar.

Det handlar om mjuk kärlek. Inte hårt hat eller total släpphändhet. Rättvisor inte orättvisor. 

• MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-04-01 19:41:28 följande:
    Ber om ursäkt om det med egen tid. Helt klart en ihopblandning.

Känns dock efter att läst alla dina kommentarer för sig att du är lite amvalent i dina åsikter? Det är viktigt med ordning och rutiner, men det får inte finnas regler?
    Barnen tror du skulle må bäst att leva själva med pappa, trots att de antagligen då skulle haft ett vrak till pappa, men då skulle de ju iaf få fortsätta störa varandra i samma säng på nätterna. Om du nu läst allt jag har skrivit så har jag ju förtydligat hur det går till på nätterna hos oss.
    Styr man upp rutiner och ordning så gör man det endast för sin egen skuld? Om jag nu bara tänkte på mig själv och min man var så jagsvag så kunde vi väl bara ha dragit och lämnat barnen med sin psykiskt sjuka mamma? 
    Intressant, har jag sagt att det inte får finnas regler.. ? :O 
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-01 20:55:28 följande:

Du har inte träffat min sambo, och jo hans barn ville bestämma allt, höras mest, få allt, skrek som en stucken gris när det inte blev cartoon på tv, inga regler, ha datorn själv... Så är det till viss del än, nu i veckan köpte jag en ny mobil och gissa vad naturligtvis måste sambons barn få en ny med för annars är det oooooorättvist.
    Hm, ja men det är ju vare sig ok eller rimligt liksom..Och jag tycker inte jag påstått det heller i mina inlägg ? 
  • MinaE
    Gung Ho skrev 2013-04-01 21:15:51 följande:

Fast posten du citerar menar ju att ingen argumenterat för att barn skall få ta över. Att barn vill ta över (om de inte lärs annat) är ju ganska naturligt... Barn har sällan någon större förståelse för kostnader, varför det kan verka helt rimligt att de också skall få en ny mobil. Enklast är att vara konsekvent och tydlig i alla regler, då behöver sällan  varken reglerna eller föräldrarna vara drakoniska....
    Har man dock 'missat tåget' och barnen redan lärt sig att de kan 'få allt' (saker, vad de vill göra etc) så har man troligen en lång resa framför sig innan man är på spåret igen.. 
  • MinaE

Jajo alla.. Visst man kanske inte ber om sina bonus barn de finns där, och man blir kär i föräldern.. 

MEN man måste göra ett vuxet val ( det är det som tillhör vuxenvärlden) Pallar man inte bördan och kan köpa hela paketet - Gå därifrån var vuxna. Barnen är inte det och de kan inte gå. 

Ni måste välja, barnen kan inte det.. ! 

• MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-04-08 12:49:39 följande:
    Nu känns det som du är tbx på det svarta eller vita igen. Varsego och välj: perfekt bonusförälder lite bättre än de biologiska eller dra. Vart försvann gråskalan? Jag tycker det är intressant att du sätter detta krav på alla andra när du själv skriver att du inte är perfekt men ändå har ett bonusbarn??!! Hur kunde du???
    Jasså ? :S Intressant.. Jag tycker inte jag är svart vit.. ? 

Det jag skrev där var rent allmänt till de som skriver lite andra saker.  Ang bio och bonus.

Jag ställer inte alls krav på andra, jag vädjar att man ska ge barnen det bästa det är deras uppväxt, och man bör som vuxen mota dysfunktionalitet i grinden så att säga. 

Och man HAR högre krav på sig som bonus eftersom det starka naturliga bandet saknas, man måste liksom bjuda till mer för en bonus förälders (hårda) ord har liksom en förmåga att ta lite hårdare. På barn som redan är i en utsatt situation. dessutom så måste man stå ut med ev svartsjuka ex andra farmor mormor osv osv.. Det är ett stort paket som ev ingår i barnens liv. Som inte barnen ska behöva avstå ifrån.

Nej jag är inte perfekt alls. Men jag har inte gjort någon skillnad på bonus & bio. Sen är bion mycket yngre så viss skillnad uppstår så klart pga det.
    Och jag står absolut för att man köper hela paketet och om man inte gillar allt innehåll så ska man gå vidare, det är ett ens skyldighet tycker jag som vuxen.
    Annars kan man vara särbo ex så slipper man den nyas barn och dennes ex. Iaf tills man klarar och känner att man vuxit in i rollen..

• MinaE
    Iam skrev 2013-04-08 16:40:55 följande:
    Du skriver såhär:
    "Och jag står absolut för att man köper hela paketet och om man inte gillar allt innehåll så ska man gå vidare, det är ett ens skyldighet tycker jag som vuxen." 

Gäller det allt här i livet eller är det bara för bonusföräldrar?
    För med den svartvita logiken (ja det är svartvitt när man måste gilla allt eller dra) så skulle nog inte någon av oss leva.. för det finns inget i livet som alla alltid gillar till 100% och då borde vi alltså ta livet av oss hela högen.. 
    För gillar man inte allt innehåll så ska man gå vidare ju....  

Och ja, det är nog väldigt uppenbart att jag inte ens har lite förståelse för ditt resonemang..
    Och speciellt inte för den delen där du påstår att man som bonusförälder måste vara bättre än som bioförälder.
    Nej nej och åter nej.
    Jag har exakt samma mänskliga rättigheter som vilken annan människa som helst. Det gör inte det minsta skillnad på dessa om jag lever med en man som har barn sen innan eller en man som inte har det.. Eller om jag lever med en kvinna eller om jag lever ensam.. 
    Jag har samma förbannad rättighet att tycka att saker är jobbiga som vem som helst... Den enda rättigheten som inte finns är den du och några andra tar er, vilken innebär att neka en annan människa sitt känsloliv och sina tankar genom att klassificera dom som fel.  
    Det gäller självklart de som inte kan tycka om sina bonusbarn.

Bättre = Tänka lite mer på vad man kläcker ur sig. En bio förälder är aningen lättare som barn att ha överseende med än en främmande människa som man sitter i beroende ställning till.

Klart man får tycka saker är jobbiga jag har aldrig påstått annat. Du kanske får läsa med viss flexibilitet och inte hård dra allt så förbannat hela tiden.  

Allt beror på HUR man säger och gör saker och ting. 
  • MinaE
    Ess skrev 2013-04-08 22:00:31 följande:
    Om man kan leva med barn man inte tycker om beror helt uteslutande på hur umgänget ser ut. Att träffa någon man inte gillar vh är inte hela världen. Men att bo på heltid med personer man inte kan med, kommer inte att funka speciellt länge.
    Finns det egentligen någon som med vett och vilje flyttar ihop med någon som har sina barn på heltid, om man verkligen inte tycker om/avskyr blotta tanken på dem? 

Det där att tänka på vad man kläcker ur sig går åt båda håll. Naturligtvis är det lättare för ett äldre barn att tänka efter före. Men jag tror det är rättså vanligt att det skär sig i högre eller lägre grad där, eftersom man bor upp på varann så kommer man även att bli irriterade på varann, pga olika vanor och tankesätt eller personlighet. Är det inte en närstående man har starkare band till som snäser av en, då kommer automatiskt taggarna ut och det är inget man glömmer i första taget. 
    Jag har alltid tänkt arbetskamrater när jag träffat hans barn, då får man en artig, korrekt relation till varann. 
    Det verkar inte bättre faktiskt.  Ja, eller så saknar man vett :) 
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata