• MinaE

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Iam skrev 2013-03-28 12:08:01 följande:
    Mina bonusbarn levde med en pappa som inte ens var lite fit for fight, tvärt om var han påväg långt ner i avgrunden med barnens mamma ivrigt påhejande och hjälpande... Konflikten dom emellan var gigantisk och hon hade inga problem med att använda barnen som vapen i den. 
    Så.. även om mina bonusars mamma inte är psykiskt sjuk, så var det ändock en känslig situation, och som jag med facit i hand uppenbarligen haterade helt rätt, trots att jag inte riktigt tänker som du.

Så.. varför försöker du förminska andras erfarenheter?

?? Hur menar du nu ? 

Jag försöker verkligen INTE förminska andra. Om du uppfattar det så så beklagar jag och ber om ursäkt isf för min,
    så pass dåliga, formulering som gjort att du känner dig förminskad.
    Iam Mina
  • MinaE
    LFF skrev 2013-03-28 12:15:14 följande:
    Så för att barnen är sköra så ska de få bete sig hur som helst? För att barnen är sköra ska de få sin vilja igenom oavsett pris? För att barnen är sköra får man inte sätta regler och gränser, krav på att man uppför sig efter sin ålder? Och gör man det sistnämnda är man en elak häxa som bara vill barnen ont?

Låter som en flicka jag träffade på för en herrans massa år sen som betedde sig jävligt illa mot mig (sparkade på mig när jag bad henne hålla sig lugn). När hon sen skulle be om ursäkt kom den mest inövade ursäkt jag någonsin hört där allt ansvar för hennes beteende berodde på att hon gått i en mindre skola innan för barn med problematisk uppväxt. Inte ett ord i hennes "ursäkt" handlade om att hon insett att hon gjort fel och att hon såg sitt eget ansvar i sitt beteende utan allt handlade om en massa annat. Ett barn som inte fått några gränser satta i hur man beter sig, som inte hade några regler att följa och som vid ung ålder (ca tonåring) redan lärt sig att skylla allt på alla andra.
    Skriver jag på ett enda ställe att de får lov att bete sig hur som helst.. ? Eller kan man tolka det i min text.. ? 

Isf : Nej, de ska naturligtvis inte få bete sig hur som helst.. ! Och inte heller få sin vilja igenom oavsett.
    Jag pratar om själva omvårdnaden, kärlek  och barn som blir orättvist känslomässigt behandlade av styvföräldrar som ser sitt eget bästa -Inte barnens
    Iam Mina
  • MinaE
    Iam skrev 2013-03-28 12:19:24 följande:
    Det jag menar är att när någon inte håller med dig så hävdar du att dom inte förstått situationen..

Jag har skrivit flera kommentarer till dig där jag klargjort hur jag tänker, men det ger du inte svar på...
    Det var det jag uppfattade som att du förminskade andras erfarenheter.
    Om det inte är så är det ju toppen och då ber jag om ursäkt för att jag drog förhastade slutsatser.  
    Ok,. Det är inte min mening att hävda att folk inte förstår situationen för att de inte håller med mig, inte alls.

Jag talar om min situation och den som jag uppfattar att Ts har. Helt uteslutande. Sen viss kanske det slinker med en och annan som jag uppfattar som en sån person som bara ser till sina egna behov och inte sina bonusbarn.

Min intention är inte att förminska andra eller deras liv, min intention är att belysa saken från mitt synsätt och det liv jag lever.

Min intention är verkligen heller INTE att på något sätt osynliggöra dig och dina inlägg. Om jag inte svarat så är det för att jag kanske ansett att dina inlägg har en poäng som faller innanför mina "ramar" av  hur man bör bete sig mot bonusbarn, jag vet inte. Jag har låååångt ifrån läst alla inlägg, inte ens i närheten.
    Jag var enbart intresserad av att föra in min åsikt och situation i debatten som så.

:)

( Nu ska jag läsa din inlägg ! ) 
    Iam Mina
  • MinaE

Iam :

Nu har jag skummat igenom dina inlägg, och ja jag tycker det mesta du skriver är av vikt. Kan vara anledningen till att jag inte lagt energi på att bemöta det. Sen har jag inte alls hängt med så mycket i tråden.

Nu har jag dock just skummat, men jag håller med dig i mycket, en del inte. Men men så är det ju, vi kan inte alla ha samma uppfattning om allt. Det är ju omöjligt. Jag anser inte att vi har en jätteklyfta mellan oss i åsikter, möjligen div feltolkningar..
    Som sagt tolkningen kan ju vara lite olika.  

Men min uppfattning är att du genomgående behandlar både barn och vuxna med respekt. Dvs de inblandade :) 
    Men vi tycks ha olika uppfattning om tolkningen av hur ts behandlar sina bonusbarn.

Så.

Iam Mina
  • MinaE
    Iam skrev 2013-03-28 12:30:36 följande:
    Men det är ju inte vad denna tråden handlar om.. så då är du ju way OT och borde kanske påpeka det som man inte tror att du faktiskt kommenterar det TS skriver. 
    Nej ok då är jag väl OT då.. För jag har inte hängt med helhjärtat alls. Som sagt, ville bara framföra min åsikt, uppfattning, situation osv.. I debattens kärna.
    Iam Mina
  • MinaE
    Iam skrev 2013-03-28 12:50:21 följande:
    Så är det säkert :)

Men det är väl det där om hur man tolkar TS som är intressant, och varför man tolkar olika då hennes ord är exakt likadant skrivna oberoende av vem som läser dom.
    Jag ser helt enkelt inte hur TS har behandlat barnen illa...  eller gjort skada... Inte utifrån det som skrivits hittills i alla fall. 
    Nej jag vet inte om jag skrivit att ts direkt behandlar barnen illa... ? 

Jag bara anser att ansvaret är enormt och hon verkar inte palla att bära det, och att hon liksom önskar bort barnen.
    Känslan uttryckt i skrift triggade mig. Jag vet inte om hennes bonusbarn märker det, men det tror jag ( obs : Tror )
    Att ha sin privata sfär ser jag inget problem med att folk vill ha, även om jag inte är så själv så uttalat. Men igen -Vi är alla olika. Jag knackar på sonens dörr om jag vill nåt. Han knackar på min om jag mor förmodan ligger där inne på icke nattetid. Det är ok och respekt, tycker jag.

Men om han eller bonussonen kom på natten ( då de var mindre :) ) Skulle jag aldrig neka de lite trygghet och en stunds gosande. Visst de kan få det i egna sängar, men enligt mig är det inte samma sak riktigt. Men igen -Vi har alla lite olika syn på vissa gränser och hur man ska dra de.

Dessutom av det som framgår så skulle jag påstå att hennes bonus barn har det extra behovet av omvårdnad och kärlek som jag skriver om.  ( Har läst ts och nåt inlägg till så 100 är jag inte ) 
    Skadan är anser jag att kalla in poliser dra på höga växlar stänga ute barn i ett mycket känsligt skede från en trygg spontan kram osv.. 
    Men ja, jag vet ju som sagt inte hela situationen.
    Av det jag läst och det jag känner så kan jag säga att min uppfattning är att ts är en rätt hård människa, och att pappan är aningen mesig.
    Hårda människor är inte för mig.

Så : Jag vill helt enkelt påtala vikten ( av vad jag anser ! )  i min skrift ang silkesvantar kärlek och omvårdnad osv..

Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-28 23:50:33 följande:
    Åh så bra skrivet. Precis så tänker jag.
    Tack :)

Tyvärr skrämmande få som tycks hålla med..

Ett hett ämne det där med bonusbarn. Där otroligt få vuxna tar sitt vuxna ansvar.. 
    Iam Mina
  • MinaE
    sextiotalist skrev 2013-03-29 10:17:18 följande:
    Kanske för att de flesta barn har två föräldrar, som är närvarande föräldrar, som ger barnen den kärleken de behöver så det behövs inte en tredje (eller fjärde eller femte) vuxen som ska axla den rollen också. 

Många barn vill inte ha mer föräldrar än sina egna kring sig. 

Min sambos barn har två fullt kompetenta föräldrar som har hanterat sin föräldrarroll bra.      
    Ja kanske det. Jag hoppas det är så. :)
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-28 23:54:28 följande:
    Nannyakuten, BUP eller andra konkurrerar inte om deras pappas kärlek och tid och uppmärksamhet, något som bara det kan vara känsligt för barn.

TS. Är en främmande konkurrent i hemmet som dessutom rör upp deras liv och rör om trots att hon inte är en förälder.  
    Precis. 
    Kommer en främling in i familjen i ett sånt känsligt läge som ts barn har, är det (igen) kärlek och silkesvantar som gäller.

Som svar på nån som undrade om barnen ser tillbaka, trygg med ts eller trygg innan.
    Enligt vad som hittills framkommit så skulle jag påstå, tryggare innan. Rent känslomässigt.

Man kan vara trygg på olika sätt.
    En del anser att materia och struktur är trygghet. Jag anser att kärlek och uppskattning, för den du är, är trygghet. 
    Iam Mina
  • MinaE
    Millicent skrev 2013-03-29 10:49:38 följande:
    Jag håller också med dig. 

Och vad gäller rutiner och struktur så är det visst bra för både barn och många vuxna men det är inte detsamma som regler. Rutiner skapar trygghet. Regler som inte tar hänsyn till barnens känslor eller barnens behov för stunden skapar dock inte trygghet utan snarare en känsla av att inte vara sedd. Då finns det inget positivt i det. Så regeln att man inte får sova hos sin förälder är en stum och blind regel. Att ha som rutin att man sover i sin egen säng men att man gör avsteg från det när någon är sjuk, ledsen eller har drömt mardrömmar är en helt annan sak. Om pappan nu gått upp och varit med sina barn på natten när de drömt mardrömmar eller varit med dem när de somnar osv så kanske det kan kompensera tillräckligt dvs att deras behov och känslor ändå blivit uppmärksammade och adekvat bemötta för det är det som är kärnan. Sen om man tar emot dem i sin säng då eller är hos dem i deras säng tills de känner sig trygga spelar kanske mindre roll. Det dåliga ligger i att inte kunna se barnens känslor och inte kunna trygga dem med eget känslomässigt gensvar. Regeln att alla sover i sin säng kommer aldrig att kunna ge någon trygghet i sig. I så fall skulle varenda barnhemsbarn vara tryggt och må bra. Där finns många rutiner och regler. 
    Iam Mina
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata