• Anonym (styvmor)

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!

• Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata
  • MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:05:04 följande:
    1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!
    Jag har bara läst dig TS :) 

Men jag undrar såhär.. :

Varför ska man hata dig, för vad ?  Och varför tycker du att du förtjänar att hatas.. ?  
    Iam Mina
  • Anonym (elak?)
    MinaE skrev 2013-03-26 20:22:02 följande:
    Jag har bara läst dig TS :) 

Men jag undrar såhär.. :

Varför ska man hata dig, för vad ?  Och varför tycker du att du förtjänar att hatas.. ?  
    För att det är vad som händer på FL när man säger att man är en bonusförälder som inte älskar sina bonusar vilkorslöst.. ALLTID är det så... Då blir man hatad, lynchad osv..
  • MinaE
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:15:39 följande:
    Detta är precis de saker som bonusmammor normalt får skit och jagade för på fl. Min poäng är: tänk lite längre än vad näsan räcker  innan ni börjar er "häxjakt"och läsa inte in en massa egna saker som faktiskt inte står i texten. Bara för att man har ett bonusbarn så behöver man inte hata det, bara för att man inte älskar det så behöver man inte åtsidosätta det.
    :) Nu har jag hunnit till inlägg 5 .

Nej det är det inte, vi hatar bonusmammor, som borde kallas styvmammor, som är dumma med sitt bonusbarn, agerar svartsjukt mot exet som går ut över barn.
    Iaf jag. Och jag hatar där bonusmammor sätter sina bonus barn i hemska valsituationer mellan föräldrar ( ex ang en tråd nyligen ) som om barnen kan rå för sina föräldrar.

ja, osv.. Du förstår hur jag menar kanske.. 
    Iam Mina
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2013-03-26 16:22:30 följande:
    Nu har jag valt att inte ha någon ny man efter skilsmässan eftersom barnen kommer först. barnens rätt till sina föräldrar ska komma först och att i ts fall där hon kommer in och ändrar på saker i deras relation hade anser jag inte är ok. Barn har behov av att sova me sina föräldrar ibland, men där har tex ts satt stopp. Inte ok i min värld.
    Ja min unge sov i vår säng ( min man som inte är pappa ) relativt konstant till ca 6 år, sen då och då men rätt ofta från och till upp till ca 8, sen glesade det av men en och annan gång upp i 9 år oxå.
    han hade ifs stora problem med sin biologiska pappa, men aldrig att min nya, bonuspappan, skulle ha satt en sån regel till en rädd och ensam unge. 
  • Anonym (Anna)
    jumos skrev 2013-03-26 18:51:44 följande:
    Jag är ett kärnfamiljsbarn med två föräldrar som alltid älskat mig, och har trots det aldrig fått sova i deras säng eller leka i deras sovrum. Inte har jag känt mig mindre trygg för det. När man var liten och hade problem med nåt på natten slet man upp dörren, smög in och väste MAMMA - sedan löstes vad det nu var, och om man var sjuk eller så sov mamma på en madrass på golvet i mitt sovrum (samma gällde för alla vi syskon).

Gör inte en hönsgård av något så banalt som att de vuxna vill ha ro och egentid i sitt sovrum.
    Ja, då är du inte bonusbarn, det är skillnad.. Många bonus barn har haft det svårt, kanske en sjuk förälder som TS, eller en svår konflikt osv.. 
    De kan behöva trygghet lite mer i form av ex sova i sängen på natten för de är rädda och oroliga. 
  • Anonym (styvmor)
    Anonym skrev 2013-03-26 20:10:49 följande:
    Att börja anklaga en psykiskt sjuk förälder för dennes tillkortakommanden gör dig inte till en hjälte i mina ögon. Du får vara tacksam att du inte drabbats av psykisk sjukdom än.
    Jag anklagar inte, det är den bittra sanningen. inget jag någonsin önskar någon och speciellt inte mina bonusbars mamma. Jag önskar att hon skulle vara frisk och finnas till för sina barn. Nu så är hon tyvärr inte det.

Och jag ser mig absolut inte som en hjälte, jag är bara någon som gör så gott jag kan av en ur kass situation. Men hela poängen är ju att det aldrig är tillräckligt på fl om man är bonusförälder. Man ska älska bonusen, men inte för mkt för då kan man konkurrera med biomamman. Man ska alltid finnas till, men man får absolut inte lägga sig i, för då är man antingen den onda styvmodern eller har en mesig man.
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 20:14:28 följande:
    I vårt fall är barnen välkomna in i vårt rum om vi är där och dom vill prata med oss. 
    Men nej, dom har inte fri tillgång till vårt sovrum, precis som jag inte anser mig ha fri tillgång till deras sovrum.
    Det är deras space och där visar jag dom respekt genom att bara komma in om jag är inbjuden.

Att du ser det som psykiska problem.. Ja..
    Jag beklagar bara att du inte kan uttrycka din åsikter på ett mer respektfullt sätt.
    Och jag beklagar även att du har en sådan nedvärderande människosyn att du inte kan acceptera att alla inte är som du.  
    Tänk, bara härom dagen pratade jag faktiskt med en ur "flocken" (som du så fint kallar oss, om dig.. Att jag nog hade omvärderat min syn på dig då du faktiskt skärpt till dig och uttryckt dig på respektfullt sätt, trots avvikande åsikter. Det gör mig lite ledsen att jag hade fel.  
    Fast nu pratar vi här om att totalförbjuda barn att gå in i ett rum (dvs TS regel).... Jag anser inte att alla skall vara som jag, men inte heller att man inte skall kunna ifrågasätta 'knasiga' regler utan syfte..

Vad finns det för argument?

Jag har väl inte skrivit något om någon människosyn, kanske har man egna problem om man känner att man måste totalförbjuda barn från ett rum? Vad har det med människosyn att göra att diskutera ett eventuellt problem hos människor? Jag som precis börjat tro att du inte drog förhastade slutsatser och dömde andra med utgångspunkt av dem längre...    
  • Ess
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-26 20:48:27 följande:
    Ja, då är du inte bonusbarn, det är skillnad.. Många bonus barn har haft det svårt, kanske en sjuk förälder som TS, eller en svår konflikt osv.. 
    De kan behöva trygghet lite mer i form av ex sova i sängen på natten för de är rädda och oroliga. 
    Alla gör olika val. Min mans stora barn låg i egen säng i eget rum från dag ett.
    Våra gemensamma låg i vår säng när de var riktigt små, vår minsta kommer gärna in på natten fortfarande.

• Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 20:08:21 följande:
    Fast nu är du där igen.. Vem är du att avgöra vad som är normalt eller inte normalt?
    Du kan ha en annan åsikt kring det hela, eller anse att barn ska ha fullt tillträde till alla rum och alla sängar och alla prylar och vad du nu än må tycka.. Men att säga att dom, när dom blir större, inse vad dom blivit utsatta för är ju ett rätt nedvärderande sätt att säga att du inte håller med..
    Och då dyker ju frågan upp igen..
    Varför har du ett sådant behov av att uttrycka dig nedvärderande om dom som inte tycker och tänker som du?
    Varför kan du inte nöja dig med att konstatera att alla inte är som du, men att dom har lika rätt som du har.  

Fast har man en regel bör man väl kunna argumentera dess existens? Det är väl ett diskussionsforum där man får tåla att man får de val man själv väljer att gå ut med ifrågasatta?

Jag har skrivit om min åsikt kring hur jag tycker man bör ta hand om barn i en 'bonusfamilj'. Som svar fick jag mest kommentarer om att jag måste vara en dålig förälder som ville 'dynga över' (av ordvalet förstår du nog vem det är) ansvaret på min 'nya'. Vad säger det om respekt för andras liv och val? Såg aldrig dig stå i bräschen för allas individuella val då...
  • Anonym (styvmor)

För att svara på sovrumsfrågan. När alla sov i samma säng så fungerade skitdåligt, ingen sov bra och alla störde varandra. På dagarna var alla griniga för att alla hade sömnbrist, i synnerligen barnen. Med egna sängar så stör man inte varandra och vardagen blir betydligt lugnare. 

Självklart får barnen gå in i sovrummet om någon vuxen är där om de vill fråga något, eller om de frågar innan om de får hämta något där inne. Vaknar barnen på nätterna så går deras pappa med dem till sin säng och stoppa om dem och klappar på dem till de somnat om igen.

Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata