• Anonym (styvmor)

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

Så nu varsegoda att börja hata mig! 

Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

...så nu, vasegoda!

• Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata
  • jumos

Nej, det går inte riktigt att jämföra, men just trygghetsgrejen med att sova i förälderns säng går att lösa på andra sätt. Sedan tycker jag att det är självklart att barn alltid ska kunna komma till sina föräldrar (sin förälder) om något känns fel, det är inte alls det jag argumenterar emot.

• Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 19:23:40 följande:
    Hörru.. 
    Jag trodde vi hade kommit förbi det där..
    Att jag hade förklarat tydligt och klart vad många av oss reagerade på och hur din missuppfattning låg till..
    Jag trodde oxå att du hade förstått och lagt det bakom dig...
    Snälla.. sätt inte igång det där igen.. och återigen på helt felaktiga grunder.. så fruktansvärt onödigt.  

Fast i ärlighetens namn vara det precis den åsikten som startade det...tror tom jag använde samma ord gällande männen.  

Sån är jag. Jag ser det inte så allvarligt och kan därför skämta om det...inget illa menat. Det som hände det hände, och jag lärde mig en del av det...

Det är väl dessutom bra om jag 'varnar' andra för att trampa på samma mina? Bespar alla en del besvär..
  • Gung Ho
    Anonym (M) skrev 2013-03-26 19:30:17 följande:

Så om du skulle välja en kvinna med barn från förr, tror du inte hon skulle vilja ha egen tid tillsammans med dig, utan barnen? Jag tror det är ännu mera viktigt då man går in i en styvfamiljskonstellation att man ger varandra tid på egen hand så att förhållandet klarar av vardagens alla påfrestningar det innebär att leva med andra barn och alla de känslor som följer med det.
    Jag har väl aldrig påstått att någon aldrig skulle vilja ha egen tid med mig (eller sig själv)?

Jo självklart, som vilken förälder som helst. Men tror definitivt att en person utan barn vill ha mer egen tid till den grad att det blir en stor skillnad i förväntan. Resultatet kan vi ju läsa om i en del trådar här..
  • Gung Ho
    Anonym (bonusmamma) skrev 2013-03-26 19:30:36 följande:
    Ja, absolut. Men jag tycker inte riktigt att din situation med dina föräldrar kan jämföras med två barn i låg ålder med en psykiskt sjuk mamma som är vana vid att ha det på ett särskilt sätt och det helt ändras ganska tvärt. 

Nej, och speciellt när det gäller förbud att gå in i ett rum över huvud taget.... Obestämd

Jag har inget förbud för min son att gå någonstans hemma. Vill han komma och sova hos oss får han det (tex när han drömt en mardröm). Ibland kryper han upp på morgonen om det är helg (men oftast går han upp själv). Kanske hade man infört någon regel om han alltid kommit över direkt på kvällen så att det blev ett problem.. Min erfarenhet är att om barn är trygga så vänjer de sig och föredrar att sova i egen säng, förutom när de känner för att gosa..
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 19:01:16 följande:
    @anonym: varför är det så hemskt att ha ETT rum som barnen inte får vara i? Tycker du att det var synd om mig som inte fick vara i mina föräldrars sovrum?
    Vad finns det för argument för ett förbud?
  • Iam
    Gung Ho skrev 2013-03-26 19:37:42 följande:

Fast i ärlighetens namn vara det precis den åsikten som startade det...tror tom jag använde samma ord gällande männen.  

Sån är jag. Jag ser det inte så allvarligt och kan därför skämta om det...inget illa menat. Det som hände det hände, och jag lärde mig en del av det...

Det är väl dessutom bra om jag 'varnar' andra för att trampa på samma mina? Bespar alla en del besvär..
    Nej, det var inte den åsikten som startade det, och det är precis det som har försökt förklaras för dig, och jag trodde att jag hade nått fram till dig.. Men jag hade visst fel ;) 

Nåväl. Du behöver inte varna någon för att gå på några minor.
    Om man för sig med respekt för andra så finns inga minor att gå på, oavsett åsikt :)  
  • Iam
    Gung Ho skrev 2013-03-26 19:45:20 följande:
    Vad finns det för argument för ett förbud?
    1: Jag kan inte sova med barn i sängen... dom är varma och dom ligger aldrig ALDRIG still.. Vilket skulle resultera i att jag aldrig fick sova ordentligt.. Och det skulle helt enkelt inte funka. 

2: Min säng har alltid varit min trygga plats, ända sedan jag var liten, och är så fortfarande. Jag kan dela den med en partner men längre än så sträcker sig inte min välvilja i den frågan och det gäller även vänner, släktingar och familj. Jag och min partner är dom enda som sover i vår säng. 

3: Sovrummet är min tillflyktsort, där jag väljer att dra mig undan när jag behöver tid för mig själv, lugn och ro. Där har jag alla mina saker som är lite mer personliga och även saker som inte passar för barn. Det är helt enkelt mitt rum på samma sätt som barnens sovrum är deras rum. 
    Som jag skrev i en kommentar ovan.
    Deras rum, deras saker, deras privatliv. 
    Mitt rum, mina saker, mitt privatliv. 
    Alla andra rum är till för alla.  
  • Anonym (styvmor)
    Anonym skrev 2013-03-26 15:42:23 följande:
    Precis. De överlever men lär knappast ha haft en idyllisk barndom.
    Allvarligt, det är klart som fasen att de inte kommer har en idyllisk barndom, deras mamma är psykisk sjuk och åker in och ut på psyk och där i mellan gör hon livet till ett helvete för sina barn. Att jag inte älska dem av hela mitt hjärta är en liten skråma i jämförelse. 
  • jumos

Gung Ho: Jag måste nog säga att jag håller med Iam i den frågan. Jag har inga barn, men har vuxit upp i ett hem där vi inte fick sova i föräldrarnas säng eller vara i deras rum av just de anledningarna och vi kände oss aldrig otrygga eller oönskade. Alla föräldrar (individer) sätter olika gränser och har olika behov, och barnens behov går att tillmötesgå på ett bra sätt ändå utan att ha dem i sängen.

• Anonym (styvmor)
    Anonym skrev 2013-03-26 13:43:54 följande:
    Indirekt genom att vilja ha mer egen tid med din man. Men absolut tillåter du att de finns. Det är det jag skriver, de kommer att klara sig, men givetvis kommer barndomen att ärra dem.

Varför söker han inte kontaktfamilj? Varför ställer barnens släkt aldrig upp? Varför skaffade han fler barn än han visste att han skulle orka med på egen hand?
    Kontaktfamilj är inget man ger till familjer hur som helst, socialen är redan inkopplad, men tyvärr så är de bäst på att göra utredningar och sen slutar arrangemanget. Barnens morföräldrar är på samma nivå som deras dotter och min mans föräldrar bor långt bort.

Alla jag känner som har barn tillsammans ser till att få egen tid. Ser inte alls varför det är konstigt att vi också vill ha det? 
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata